Obchodníci si mnou ruce, tržby rostou. Za co Češi utrácejí nejvíc?

Praha - Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy v červenci zvýšily reálně o 4,4 %, bez očištění o 5,6 %. Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy meziměsíčně vzrostly o 0,7 %. Uvedl to dnes Český statistický úřad (ČSÚ).

Přidejte svůj názor 1 komentář

Placení, tržby, ilustrační foto

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel po očištění o sezónní vlivy zvýšily v červenci reálně o 0,7 %, přičemž za potraviny vzrostly o 1,1 %, za nepotravinářské zboží o 0,9 % a za pohonné hmoty o 0,5 %, informuje czso.cz.

Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 4,4 %, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 7,0 %, za pohonné hmoty o 3,9 % a za potraviny o 3,0 %. V červenci 2018 bylo o jeden pracovní den více než v červenci 2017.

Bez očištění se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 5,6 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 8,8 %, za pohonné hmoty o 5,3 % a za potraviny o 2,2 %.

Nejvyšší tempo růstu zaznamenal prodej zboží internetových obchodů a zásilkových služeb (o 25,0 %). V nepotravinářském sortimentu rostl prodej ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením (o 10,8 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 9,1 %), s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 8,4 %), s oděvy a obuví (o 5,9 %) a s výrobky pro domácnost (o 5,7 %). Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin vzrostly o 2,4 %, naopak ve specializovaných prodejnách potravin klesly o 1,0 %.

Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 101,2 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot, farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží, potravin a výrobků pro domácnost. "Naopak ceny klesly v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením, s oděvy a s obuví a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci," uvedli statistici.

Spotřebitelé mají chuť nakupovat

"Neobávají se budoucnosti a více utrácejí především za zboží pro volný čas, IT, kosmetiku, módu a další. Na své si přicházejí i prodejci vybavení domácností s tím, jak si domácnosti vybavují své nové bydlení nebo obnovují to stávající v souladu s cyklem," uvedl ekonom ČSOB Petr Dufek.

"Velmi příznivá situace na pracovním trhu s rekordně vysokou zaměstnaností, velmi nízkou nezaměstnaností a silným růstem reálných mezd vytváří ideální předpoklady pro to, aby spotřebitelé nakupovali, a to ve stále větší míře i tzv. zbytné statky," potvrdil analytik společnosti Miroslav Novák.

Podle ekonoma Davida Marka ze společnosti Deloitte se zdá, že spotřeba domácností bude dominantní složkou růstu HDP také ve 3. čtvrtletí. "Tempo růstu mezd sice přesahuje zvyšování produktivity, ale nejspíše ještě chvíli zůstane vysoké. Mimo jiné kvůli zvyšování platů ve veřejném sektoru. Díky tomu bude pokračovat rostoucí trend v maloobchodu," uvedl ekonom.

Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Česko bude lákat cizince na agroturistiku? Nový šéf CzechTourism…

20.03.2019 07:31 Zahraniční turisté by měli do Česka jezdit na více dní než nyní, řekl dnes ČTK nový ředitel státní…

Řeznictví v Praze prodalo 300 kilo polského drůbežího, byla v něm salmonela

19.03.2019 20:51 Aktualizováno Pražské řeznictví Miloš Křeček KK prodalo zákazníkům 300 kilogramů polského drůbežího masa,…

Co způsobí směrnice EU o autorských právech? Aliance přišla s vážným…

19.03.2019 16:15 Aktualizováno Nová evropská autorskoprávní směrnice může kvůli technickým a administrativním nákladům zdražit on…

Výsledky ČEZ zklamaly. Výhled je naopak pozitivní, shodují se analytici

19.03.2019 10:29 Výsledky energetické skupiny ČEZ za loňský rok zaostaly za očekáváním analytiků. Čistý zisk firmy…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama