Malé e-shopy zaujímají na on-line trhu poloviční podíl

Malé specializované e-shopy drží na celkovém českém e-commerce trhu poloviční podíl. Čeští zákazníci v nich utratí stejně množství peněz jako u největších hráčů na trhu. Vyplývá to ze studie společnosti Shoptet, na jejíž platformě běží v ČR 14.000 e-shopů.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

"Přestože v posledních letech narostlo jen několik jednotek e-shopů na miliardové obraty, celkově je na trhu aktivních 42.000 e-shopů. Přes ně utratí zákazníci stejné množství peněz jako u největších a nejdominantnějších hráčů, tedy přibližně 70 miliard korun," uvedl ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Silnou pozici si drží největší e-shopy v elektronice. V této kategorii se malí hráči hůře prosazují. Nicméně do budoucna by se tento rozdíl mohl setřít. "Díky tomu, jak rychle se šíří a prosazují nové technologie, bude vznikat více specializovaných obchodů. Navíc velcí prodejci s co nejširší škálou produktů nebudou stíhat držet s tímto vývojem krok," uvedl.

V dalších kategoriích je situace jiná. Příkladem je móda. Český trh sice láká prodejce včetně nadnárodních značek, ale málokomu se zatím podařilo uspět. To samé potvrzují čísla e-commerce. První pětka největších e-shopů specializujících se na módu měla za poslední rok obrat za 2,4 miliardy korun. U malých specializovaných obchodníků utratili Češi za stejné období téměř 13 miliard korun, ukázala studie.

Malé a středně velké e-shopy mají stejně velké roční tržby jako největší obchodníci s dětským zbožím, nebo třeba také se sportovním vybavením. "Přestože zde existují velké řetězce a nadnárodní firmy, právě dětský segment či kosmetika nabízí velkou šíři pro rozvoj specializovaných obchodů, které nabízejí zboží, které mnohdy mainstreamoví prodejci vůbec nemají. Zakládají je často lidé, kterým dané věcí na trhu chybí, nebo naopak se daná specializace stala jejich hobby. V kosmetice je to u těchto lidí spjato zejména se zdravým životním stylem," dodal Uďan.

Češi letos utratí v internetových obchodech přes 133 miliard korun, meziroční růst dosáhne 15 až 18 procent, odhadla Asociace pro elektronickou komerci. Jen v předvánočním období se letos prodá on-line zboží v hodnotě okolo 44 miliard korun.

"Vzrůst by tak měl i podíl e-shopů na celém českém maloobchodě. Ten již v minulém roce dosáhl 10,5 procenta. Klíčové pro internetové obchody bude opět tradičně předvánoční období, které tvoří až třetinu celoročních prodejů," řekl nedávno ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Nemocenská v prvních třech dnech? Senátní výbor navrhl pro firmy kompenzace

11.12.2018 14:37 Zaměstnavatelům by se podle senátního hospodářského výboru mělo více kompenzovat chystané…

Účty Čechů v ohrožení. Šíří se nový vir napadající internetové bankovnictví

11.12.2018 14:29 Aktualizováno Českem se šíří vlna podvodných e-mailů, které prostřednictvím zavirované přílohy dokážou přes…

Co dostanete pod stromeček? Ptali jsme se, o jaké zboží mají Češi největší…

11.12.2018 14:16 Zvyk je železná košile. Přísloví, které platí, alespoň co se nakupování vánočních dárků týče. I…

Vláda smí použít peníze z Fondu privatizace, Zeman zákon podepsal

11.12.2018 13:50 Vláda bude smět využívat peníze z takzvaného Fondu privatizace ve státním rozpočtu, a to bez určení…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama