Boom elektromobilů v Česku? Zpřísnění emisních limitů povede k revoluci na silnicích

Zavedení přísnějších limitů pro emise CO2 osobních aut a dodávek budou muset provázet finanční pobídky státu na nákup elektromobilů i vytvoření dobíjecí infrastruktury. Shodli se na tom zástupci tuzemských automobilek. Ministerstvo průmyslu a obchodu chce s výrobci hledat cesty, jak se s regulací vyrovnat bez vážných hospodářských a sociálních důsledků.

Přidejte svůj názor 5 komentářů

Nabíjecí stanice pro elektromobily
doporučujeme

Ministři životního prostředí členských zemí EU se tento týden dohodli, že osobní automobily vyráběné v unii od roku 2030 by měly vypouštět o 35 procent méně CO2 než v roce 2021, dodávky pak o 30 procent méně. Dříve přijatý návrh Evropského parlamentu byl 40 procent, automobilky požadovaly 20procentní snížení.

Podle ministryně průmyslu a obchodu Marty Novákové s přihlédnutím k velkému tlaku některých ambiciózních států může ČR považovat výsledek za nejlepší možný v dané situaci. "Zároveň se do finálního textu podařilo zapracovat určité korekční faktory, jako například posílení revizní klauzule cíle pro rok 2030 v roce 2023, zvýhodnění nízko-emisních vozidel v zemích, kde je jejich podíl na trhu doposud nízký, a podobně," uvedla.

Aktuálně navrhované cíle pro rok 2030 nebude možné podle Zdeňka Štěpánka ze Škody Auto splnit bez skutečně masivního nasazení nízkoemisních nebo bezemisních vozidel. "Návrhy také neřeší rozhodující body, u kterých je nutné přispění politické reprezentace. Je třeba, a to zejména na národní úrovni, zohlednit nutné pobídky pro nákup a provoz elektromobilů, včetně například zvýhodněného parkování a provozu ve městech, dobíjecí infrastrukturu nebo přehodnocení stávajících daňových pravidel," podotkl.

V České republice na podporu elektromobility pamatuje vládou schválené Memorandum a akční plán o budoucnosti automobilového průmyslu. "Nadále budeme přesvědčovat vládu, že je nutné naplnit všechny body Memoranda o budoucnosti automobilového průmyslu, včetně finančních pobídek pro občany tak, aby byly nákupy elektromobilů pro ně atraktivní," dodal výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Investice do veřejné dobíjecí infrastruktury bude podle firem nutné výrazně posílit.

Na snižování emisí a s tím spojený nástup elektrických modelů, které by snížily emisní průměr vyráběných aut, se automobilky chystají již několik let. Například Škoda již v příštím roce představí model Superb s plug-in hybridním pohonem a první čistě elektrický vůz v rámci modelové řady Citigo. Prvním nově vyvinutým čistě elektrickým modelem bude v roce 2020 sériová verze konceptu Vision E. Do roku 2025 bude mít automobilka v nabídce deset elektrifikovaných modelů. V příštích pěti letech pak společnost investuje zhruba dvě miliardy eur do elektromobility a nových služeb souvisejících s mobilitou. Jde o největší investiční program v historii společnosti.

Vstupte do diskuze (5)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Zrušit povinné přimíchávání biopaliv do benzinu? Babiše popudil návrh…

24.03.2019 23:36 Aktualizováno Čtyři desítky poslanců navrhují zrušit povinné přimíchávání biopaliv do benzinu a nafty. S návrhem…

ČEZ ESCO zvýšilo tržby o 27 procent, zájem o moderní energetiku roste

24.03.2019 12:16 Tržby skupiny ČEZ ESCO, která patří do energetické skupiny ČEZ, vzrostly meziročně o 27 procent na…

Nákupy on-line? Trendy v Česku se mění, hlavně díky generaci mileniálů

24.03.2019 09:10 Podíl nakupování na internetu přes mobilní zařízení se za poslední dva roky zvýšil o deset…

Zvýšení sazeb ČNB není ve čtvrtek jisté, rizika z globálního vývoje…

24.03.2019 09:06 Pokud Bankovní rada České národní banky nezvýší úrokové sazby na zasedání ve čtvrtek 28. března,…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama