Nástupce legendy. Aero představilo nový letoun L-39NG, zájem má i česká armáda

Aero Vodochody dnes představilo nový letoun L-39NG, jde o nástupce legendárního cvičného letounu L-39 Albatros. Sériová výroba začne v roce 2020, dnes byl představen takzvaný předsériový stroj, který má poprvé vzlétnout na konci letošního roku. Letoun má větší dolet než jeho předchůdce, lepší aerodynamické vlastnosti, je bezpečnější a lehčí. Aero Vodochody už má objednávku na čtyři desítky strojů, o dalších jedná.

Přidejte svůj názor 8 komentářů

Koncept nového letounu L-39NG

"Navazujeme pouze ve svém jménu na tu původní historii. Je to postavené úplně od začátku," uvedl programový manažer Martin Hönig. Cvičné podzvukové letadlo bude využívané především pro trénování. Dosahuje rychlosti 750 kilometrů za hodinu.

Drak letounu je z velké části vyroben z kompozitních materiálů, zásadní změnou je umístění nádrží do křídel. L-39 i odvozené typy měly kromě trupu palivo v přídavných nádržích na koncích křídel.

Na dodání nového letounu Aero už dříve získalo několik zakázek, například do Portugalska, USA či Senegalu. Cena letounu se pohybuje řádově v desítkách milionů dolarů. "Předpokládáme, že se množství objednávek výrazně zvýší," dodal Hönig. Dodavatelem projektu L-39NG je více než 40 českých průmyslových firem. 

Aero Vodochody očekává, že světová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích 10 až 15 letech až 3000 strojů. O letouny bude mít zájem i česká armáda, kolik jich ale plánuje pořídit, je podle ministra obrany Lubomíra Metnara (za ANO) ještě na další debatu.

Podle pilota Davida Jahody je letoun levný, ale konkurenceschopný, je vybaven moderními technologiemi, špičkovými vystřelovacími sedadly. "My chceme, aby sdílel stejné vlastnosti, jaké měl ten původní letoun, to znamená byl jednoduchý na pilotáž, ale zároveň dostatečně náročný pro žáka tak, aby byl schopen projít tím výcvikem efektivně a zároveň, aby byl jednoduchý na provoz a údržbu," řekl Jahoda.

Majitelé L-39 mohou využít také program L-39NG, do strojů lze namontovat nový úspornější motor americké výroby a také modernější přístrojové vybavení, v případě pořízení nové generace letounu lze motor i vybavení použít v novém stroji.

Mezi lety 1970 až 1997 bylo vyrobeno přes 2800 letadel původní varianty L-39, sloužily či slouží téměř ve 40 zemích. Kromě vojenských letectev získal po skončení studené války popularitu u civilních provozovatelů, zejména v USA. Kromě cvičných účelů umí Albatrosy plnit i lehké bitevní úkoly.

Odhadované náklady na vývoj nového letadla L-39NG činí asi miliardu korun. Finančně se na něm podílí i největší český obchodník s vojenským materiálem Omnipol. Zhruba poloviční podíl na financování vývoje má Česká exportní banka.

Aero je největším výrobcem letecké techniky v ČR. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Kromě vlastních letadel se podílí například na vývoji a výrobě křídla malých dopravních letounů typu CSeries Bombardier a vývoji a výrobě komponent pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer. Dodává také kokpity pro vrtulníky UH-60M Black Hawk.

Vstupte do diskuze (8)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Ekonomický vývoj ČSR byl bouřlivý. Po válce překonalo i Francii, pak nám…

18.10.2018 15:00 Občané prvorepublikového Československa po jeho vzniku neměli vyšší životní úroveň než Rakušané…

Banky sdírají Čechy z kůže? Za vlastní bydlení platíme téměř nejvíc v…

18.10.2018 11:50 Pořídit si hypotéku se stává stále větším luxusem. Může za to nejen zpřísnění pravidel České…

E-shopy se perou o zákazníky. Začínají nabízet další služby

18.10.2018 11:13 Aktualizováno Internetové obchody s potravinami se snaží zlepšit své hospodaření rozvozem zboží pro jiné…

Čerpací stanice v ČR prudce zdražují. Cena nafty už atakuje benzin

18.10.2018 10:20 Aktualizováno Průměrná cena Naturalu 95 v uplynulém týdnu stoupla o tři haléře na 33,82 koruny za litr. Nafta…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama