Privátní značky řetězců? Zájem roste, Češi mění nákupní zvyky

Po několika letech opět roste zájem Čechů o zboží prodávané pod privátní značkou obchodních řetězců. Spotřebitelé za ně ve druhém čtvrtletí utratili o téměř sedm procent více než ve stejném období před rokem. Podíl vlastních značek obchodníků na prodejích potravin dosáhl v letošním prvním pololetí 17,9 procenta, což je meziročně o 0,5 procentního bodu víc. Vyplývá to z údajů, které na tiskové konferenci zveřejnili zástupci Svazu obchodu a společnosti Nielsen.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

"Privátní značky už dávno nejsou synonymem levného nákupu, dnes obchodní řetězce vytvářejí samostatné produktové řady od základních až po výběrové. Navíc v nich roste objem potravin od českých výrobců," uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Sektor zboží pod privátní značkou byl kategorií zboží s nejvyšším růstem. Český maloobchodní trh je v porovnání se západními zeměmi typický dlouhodobě vysokým procentem zboží prodaného ve slevových akcích a s tím spojeným nízkým podílem privátních značek. To se mění jen pomalu. Ve druhém letošním kvartále se ve slevách prodalo 55 procent rychloobrátkového zboží, evropský průměr byl přitom 29 procent.

Podíl zboží vlastních značek představuje u mléka 41 procent, u oleje 39 procent a u smetany 35 procent. Na druhém konci žebříčku jsou piva (pět pct) a sekty (čtyři pct). V případě drogerie se nejvíce zboží pod privátní značkou prodá v kategorii papírových utěrek (56 pct) a toaletního papíru (44 pct). Naopak parfémy, deodoranty a zubní pasty Češi pod značkou obchodníků téměř nekupují.

Výdaje českých spotřebitelů za potraviny a drogérii v maloobchodě stále rostou, ve druhém kvartálu ale tržby rostly meziročně pomaleji (+0,9 pct). Tempo růstu ovlivnilo především zvýšení cen rychloobrátkového zboží o téměř čtyři procenta. Prodeje ale poklesly o 2,9 procenta. Pokles objemu je v rámci evropských zemí nejviditelnější na Slovensku a v České republice.

Hlavním tahounem navýšení tržeb ve druhém čtvrtletí roku 2018 byly sezónní kategorie. "Díky nadprůměrně teplému jaru se vypilo o osm procent více alkoholických nápojů, v rámci kterých nejrychlejší růst zaznamenalo pivo, tuzemák, vodka, radlery i cidery, podobně se dařilo také nealko nápojům. Zmrzliny navýšily tržby dokonce o 20 pct," dodal generální ředitel společnosti Nielsen Karel Týra. Úroveň optimismu českých spotřebitelů se řadí k jedné z nejvyšších v celé Evropě spolu s Němci, Rakušany, Poláky a Dány.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Česko přitvrzuje proti nekalým směnárnám. Co se změní pro klienty?

14.11.2018 12:03 Klienti směnáren by mohli odstoupit od transakce ve směnárnách až do tří hodin od směny peněz. V…

Ekonomika ČR naráží na své limity. Co nás čeká do budoucna?

14.11.2018 11:43 I přes zpomalení růstu tuzemské ekonomiky ve třetím čtvrtletí zůstává výkon českého hospodářství…

Zelená nafta zemědělcům? Pravidla budou jednodušší, poslanci schválili…

14.11.2018 10:26 Stát bude od příštího roku i nadále vracet zemědělcům část spotřební daně z nafty odstupňovanou…

Česká ekonomika přestává šlapat? Růst HDP meziročně zpomalil

14.11.2018 10:07 Růst české ekonomiky ve 3. čtvrtletí pokračoval, i když pomalejším tempem než v předchozím…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama