Privátní značky řetězců? Zájem roste, Češi mění nákupní zvyky

Po několika letech opět roste zájem Čechů o zboží prodávané pod privátní značkou obchodních řetězců. Spotřebitelé za ně ve druhém čtvrtletí utratili o téměř sedm procent více než ve stejném období před rokem. Podíl vlastních značek obchodníků na prodejích potravin dosáhl v letošním prvním pololetí 17,9 procenta, což je meziročně o 0,5 procentního bodu víc. Vyplývá to z údajů, které na tiskové konferenci zveřejnili zástupci Svazu obchodu a společnosti Nielsen.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

"Privátní značky už dávno nejsou synonymem levného nákupu, dnes obchodní řetězce vytvářejí samostatné produktové řady od základních až po výběrové. Navíc v nich roste objem potravin od českých výrobců," uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Sektor zboží pod privátní značkou byl kategorií zboží s nejvyšším růstem. Český maloobchodní trh je v porovnání se západními zeměmi typický dlouhodobě vysokým procentem zboží prodaného ve slevových akcích a s tím spojeným nízkým podílem privátních značek. To se mění jen pomalu. Ve druhém letošním kvartále se ve slevách prodalo 55 procent rychloobrátkového zboží, evropský průměr byl přitom 29 procent.

Podíl zboží vlastních značek představuje u mléka 41 procent, u oleje 39 procent a u smetany 35 procent. Na druhém konci žebříčku jsou piva (pět pct) a sekty (čtyři pct). V případě drogerie se nejvíce zboží pod privátní značkou prodá v kategorii papírových utěrek (56 pct) a toaletního papíru (44 pct). Naopak parfémy, deodoranty a zubní pasty Češi pod značkou obchodníků téměř nekupují.

Výdaje českých spotřebitelů za potraviny a drogérii v maloobchodě stále rostou, ve druhém kvartálu ale tržby rostly meziročně pomaleji (+0,9 pct). Tempo růstu ovlivnilo především zvýšení cen rychloobrátkového zboží o téměř čtyři procenta. Prodeje ale poklesly o 2,9 procenta. Pokles objemu je v rámci evropských zemí nejviditelnější na Slovensku a v České republice.

Hlavním tahounem navýšení tržeb ve druhém čtvrtletí roku 2018 byly sezónní kategorie. "Díky nadprůměrně teplému jaru se vypilo o osm procent více alkoholických nápojů, v rámci kterých nejrychlejší růst zaznamenalo pivo, tuzemák, vodka, radlery i cidery, podobně se dařilo také nealko nápojům. Zmrzliny navýšily tržby dokonce o 20 pct," dodal generální ředitel společnosti Nielsen Karel Týra. Úroveň optimismu českých spotřebitelů se řadí k jedné z nejvyšších v celé Evropě spolu s Němci, Rakušany, Poláky a Dány.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

ČT se vysmála Jaromíru Soukupovi: Nemá jen 11 pořadů, ale i 39 firem a…

21.01.2019 12:50 Jaromír Soukup se ve svých pořadech často naváží do veřejnoprávní České televize. Tentokrát si však…

Diskriminace přespolních, ošizená váha. Třetina prodejců na koupalištích…

21.01.2019 12:09 Třetina kontrolovaných prodejců porušila v létě právní předpisy. Inspektoři České obchodní inspekce…

Muskova Tesla míří do Česka. Co u nás hledá známý americký vizionář?

21.01.2019 11:09 Vyvíjí elektroauta, dokonce i ta autonomní, chce umožnit cestování do vesmíru. Teď míří Elon Musk…

Transparentnost podnikání v ČR? Situace je tristní, řada firem tají účetní…

21.01.2019 10:12 České firmy kvůli nedostatečné vymahatelnosti práva dlouhodobě porušují povinnost zveřejňovat…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama