Rok 2020 bude v ČR pro autoprůmysl zlomový. Co se chystá na řidiče?

Rok 2020 bude zlomový ve vývoji automobilového průmyslu, předpokládá ministerstvo průmyslu a obchodu. Výrobci aut podle náměstka ministryně Eduarda Muřického začnou prodávat mnoho nových modelů, které jsou reakcí na nařízení Evropské unie týkající se přísnějších emisních limitů. Trend je třeba zachytit ze strany automobilek i ze strany státu a připravit infrastrukturu, aby majitelé aut s alternativními pohony neměli problémy například při čerpání paliva, řekl Muřický na dnešní brněnské konferenci o budoucnosti automobilové dopravy.

Přidejte svůj názor

Nabíjecí stanice pro elektromobily

"Nové modely, které automobilky intenzivně vyvíjejí, budou na elektřinu a na hybridní pohon. Klíčové pro další vývoj také bude, jak dopadnou vyjednávání na úrovni Evropské unie o nových emisních limitech. Nejdále jsou u osobních a malých užitkových aut. Zcela nově se také zavádí regulace pro nákladní vozy," uvedl Muřický. Generální ředitel Tatra Trucks Radek Strouhal ho však doplnil, že limity již existují, ale nyní budou velmi výrazně zpřísněné.

Od roku 2021 bude platit nový limit 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr a od roku 2025 bude ještě nižší. Evropská komise navrhla další snížení emisí do roku 2025 o 15 procent, do roku 2030 o 30 procent. "Evropský parlament je ambicióznější a chce 20 a 40 procent, Evropská rada 15 a 35," uvedl Muřický. Vyplývá z toho, že třetina vyrobených automobilů bude muset mít nízkoemisní pohon, elektřinu či vodík. "Pokud ne, budou výrobci platit poplatky do společného fondu," řekl Muřický.

K tomu, aby se čeští výrobci přizpůsobili, má pomoci i memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu jako stěžejního oboru českého hospodářství, které uzavřela minulá vláda. "Pilíře jsou elektřina, digitalizace a autonomní řízení. To jsou zlomové věci po desítkách let vylepšování spalovacích motorů," řekl Muřický.

Pro podporu čisté mobility slouží také operační programy, které pomáhají podpořit vývoj a nákup aut či autobusů na alternativní pohony. Česko usiluje o to, aby podpora z evropských peněz zůstala i po roce 2020, kdy končí současné programovací období.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Pilsen Steel byla asi tunelována, řekl Babiš. O práci přijde 600 lidí z…

20.03.2019 21:40 Plzeňské hutě a kovárny Pilsen Steel, jejichž ruští majitelé na firmu před dvěma měsíci podali…

Pro nákup elektroauta v Česku je jediný argument, říká šéf Porsche ČR

20.03.2019 16:49 Pokud Česko nepodpoří koncové uživatele při rozvoji elektromobility, zůstane jediným racionálním…

Odbory tlačí na vedení Škody Auto, chtějí na mzdách přidat pevnou částku

20.03.2019 14:06 Odbory automobilky Škoda Auto letos žádají přidat na mzdách ve všech tarifních třídách pevnou…

"Nepřijatelné riziko." Senát ČR smetl záměr Bruselu rozhodovat o daních…

20.03.2019 14:02 Senát podpořil odmítavý postoj vlády k návrhu Evropské komise, aby rozhodnutí o daňových…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama