Dieselům v Česku odzvonilo? Nabídka naftových aut prudce klesá

Nabídka aut s dieselovými motory na českém trhu klesla ve třetím čtvrtletí proti začátku roku o 39 procent. Počet nabízených vozů s benzinovým motorem se snížil o 33 procent. Důvodem jsou stále přísnější emisní normy, které prodražují vývoj, i slabší prodejní výsledky dieselů. Vyplývá to z průzkumu poradenské firmy EY.

Přidejte svůj názor 9 komentářů

Benzinky

"U naftových motorů se jedná především o kategorii malých vozidel," uvedl partner EY Petr Knap. "Je to dáno nárůstem nákladů na vývoj a výrobu vznětových agregátů, zejména v návaznosti na nové emisní normy. Dále ne zcela přesvědčivými prodejními výsledky dieselů pod kapotou malých vozidel, všeobecným brojením proti vozům spalující toto palivo a v neposlední řadě i renesancí zážehových agregátů," dodal.

Část automobilek podle Knapa uvedla nové rodiny motorů, které zpravidla bývají dražší. U zážehových agregátů lze počítat s opětovným zvýšením nabídky po rozšíření homologace. "Mezi březnem a červencem poklesla nabídka těchto variant o deset procent. Toto číslo se však po nástupu nové emisní normy WLTP v září více než ztrojnásobilo. Omezení nabídky může mít buď dočasný charakter, kdy automobilky dokončují homologace pro jednotlivé modely, popřípadě uvádí nové generace vozidel," doplnil Knap.

Nejlevnější varianty nabízených osobních aut zdražily proti počátku roku o 2,3 procenta, což se rovná zdražení o průměrných 9700 korun. U nejvyšších výbavových stupňů modelů automobilů šlo o opačný trend. Od ledna tak nejdražší varianty jednotlivých modelů zlevnily v průměru o 17.900 Kč. Cena klesla u 40 procent vrcholných nabídek modelů.

Na trhu elektromobilů vzrostly ceny téměř u všech modelů v průměru o 3,4 procenta, což odpovídá průměrnému zdražení o 35.500 Kč, minimálně cena stoupla o 10.400 Kč. Například Nissan Leaf po ukončení nabídky nejnižšího stupně zdražil o 76.000 Kč.

Za tři čtvrtletí letošního roku bylo v Česku prodáno 207.784 nových osobních aut, což je meziročně o 1,1 procenta více. Po přechodu na novou emisní normu, která platí od září, se však registrace nových aut výrazně snížily, konkrétně o 28,1 procenta méně proti září 2017, uvedl Svaz dovozců automobilů začátkem října.

Nová metodika měření emisí a spotřeby automobilů WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure) se týká všech nově registrovaných vozidel od 1. září 2018. Nové vozy musí emise i spotřebu splňovat nejen v laboratorních podmínkách, ale i důkladněji v běžném provozu.

Vstupte do diskuze (9)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Výnosy státu z EET vzrostly. Sněmovna blokuje 3. a 4. vlnu, Schillerová…

24.01.2019 14:09 Elektronická evidence tržeb (EET) v roce 2018 do veřejných rozpočtů podle údajů ministerstva…

Exekutorská velmoc? Česko má systém jako jinde v Evropě, brání se věřitelé

24.01.2019 13:27 V evropských zemích dlouhodobě převažuje model soukromých exekutorů, mezi kterými si věřitel může…

Unipetrolu loni stoupl čistý zisk, investoval téměř osm miliard

24.01.2019 12:16 Aktualizováno Petrochemický holding Unipetrol loni zvýšil čistý zisk o čtyři procenta na téměř devět miliard…

Škoda loni vyrobila 886100 vozidel, meziročně víc. Pozornost obrací na…

24.01.2019 10:06 Automobilka Škoda Auto vyrobila v loňském roce ve svých českých závodech v Mladé Boleslavi a…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama