Black Friday zavání podfukem? Řada slev je fiktivních, upozornil srovnávač cen

Některé slevy, které se zdají vysoké, během výprodejů na Černý pátek nemají nic společného s výhodnými nabídkami. Cena po "slevě" je totiž často stejná jako průměrná cena daného výrobku na trhu. Upozorňuje na to srovnávač cen Heureka.cz. Ze statistik společnosti Shoptet vyplývá, že velké e-shopy reálně zlevnění v průměru o 34 procent, ale jde o staré modely zboží, jejíž cena přirozeně klesá.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Výprodeje, slevy
doporučujeme

Black Friday v současnosti v e-shopech netrvá jeden den jako v minulosti, ale slevové akce trvají prakticky celý měsíc. "Během této doby sledujeme, že se ceny jednotlivých prodejců od průměru na trhu mohou lišit až o 50 procent. Znamená to, že fantastické slevy často nemají nic společného s výhodnými nabídkami, ale reálně pouze návrat k průměrné ceně na trhu. Je proto dobré ceny i po slevě kontrolovat i s dalšími prodejci," uvedl marketingový ředitel Heureka.cz Michal Vodák.

Nejčastější uváděné slevy jsou mezi 30 až 40 procenty, přičemž průměr je 34 procent. "Má to ale háček, ty slevy jsou často na výprodejové zboží - starší modely televizí, elektroniky, mobilů. To znamená, že jde o přirozenou slevu. Tedy před Vánoci se staré zboží zlevňuje a e-shopy se ho snaží zbavit, pak může dojít ke krátkodobému navýšení a následně po novém roce jde to stejné zboží do novoročních výprodejů," řekl Miroslav Uďan z Shoptetu.

"V tuzemském prostředí se fenomén Black Friday vnímá jako poskytnutí nějaké slevy nebo omezeného počtu kusů zboží. Nelze očekávat, že by se situace v následujících letech měla změnit," uvedl Adam Pýcha z knihkupectví Knihy Dobrovský. "Rok od roku je více cítit, že většina obchodníků v Česku využívá tento nákupní svátek k tomu, jak zkusit udat neatraktivní zboží ze skladu. Stačí se podívat, jaké nabídky a v jakém objemu se v ČR v akcích objevují," dodal ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha.

Podle ředitele nákupního centra Galerie Vaňkovka Brno Jana Borůvky se obchodníci v ČR se slevami teprve učí pracovat. "Nákupy na Black Friday jsou v zahraničí tradicí již desítky let. V Česku je tato nákupní horečka fenoménem poslední dva až tři roky. Tuzemští zákazníci i obchody se stále teprve učí, jak nejlépe využít potenciál této akce," uvedl Borůvka.

V ČR byl Black Friday převážně dominantou e-shopů, to se ale mění. "Na Vánoce by podle našich odhadů měli Češi utratit na internetu přibližně 44 miliard korun. Vrchol lze očekávat v pondělí 10. prosince a následujících dnech, ve kterých by prodeje mohly přesahovat v obratech až miliardu denně," uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.

Loni dosáhl obrat tuzemských e-shopů v posledním listopadovém týdnu během slevových akcí na tzv. Černý pátek téměř čtyř miliard korun, uvedla asociace. Průměrná sleva v e-shopech byla podle Heureka.cz ale jen 17 procent proti často inzerovaným desítkám procent.

Když loni na Černý pátek provedla Česká obchodní inspekce 92 kontrol, zjistila porušení zákona ve 14 procentech z nich. Nejčastějším prohřeškem bylo to, že avizované ceny neodpovídaly cenám účtovaným.

Loading...
Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Metrostav hlásí za loňský rok propad zisku, tržby naopak vzrostly o…

19.04.2019 14:26 Stavební firmě Metrostav loni klesl čistý zisk meziročně o 7,6 procenta na 363,2 milionu korun.…

Česko je na štíru s čerpáním eurodotací, Brusel letos proplatil 27,6…

19.04.2019 13:45 Evropská komise do konce března Česku proplatila 27,6 procenta dotací určených na programové období…

Velkoobchodům Makro stoupl zisk na 606 milionů korun, tržby klesly

19.04.2019 13:01 Velkoobchodům Makro Cash&Carry meziročně stoupl ve finančním roce 2017/2018 zisk o pět procent na…

ŘLP zvýšilo obrat, 150 milionů ze zisku se má převést do státního rozpočtu

19.04.2019 10:45 Ministerstvo dopravy chce převést 150 milionů korun ze zisku Řízení letového provozu do státního…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama