Češi leží Německu v žaludku. Západní soused zkusil zjistit, co se u nás děje

Zatímco v Česku se v posledních měsících mluví o nízké nezaměstnanosti spíše v negativních souvislostech, Němci se na celou věc umí dívat docela jinak. Pokusili se totiž analyzovat příčiny nedostatku sil na tuzemském pracovním trhu i dopady blížící se nové průmyslové revoluce.

Přidejte svůj názor 70 komentářů

Ilustrační foto.
doporučujeme

Řada ekonomů v posledních letech oceňuje, že se Německo z globální ekonomické krize rychle oklepalo a je na tom ještě lépe, třeba co se týče nezaměstnanosti. Jak však upozornil jeden tamní prestižní server, nejnižší míra nezaměstnanosti je momentálně v sousedním Česku. Rozhodli se tedy zanalyzovat, proč tomu tak je.

Němečtí novináři započali svůj rozbor u mladoboleslavské Škody Auto, která je od roku 1991 součástí nadnárodního koncernu společnosti Volkswagen. V České republice jde o jednoho z největších zaměstnavatelů a firmu s obrovským dopadem na celostátní hrubý domácí produkt či export.

Právě Škodu prý nejde ignorovat, pokud chceme pochopit „český pracovní zázrak“. Jak připomíná jeden z členů firemního představenstva Bohdan Wojnar, počet zaměstnanců zde za uplynulých osm let vzrostl o 40 procent. V současnosti zaměstnává Škoda Auto ve svých třech tuzemských továrnách v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí zhruba 35 tisíc lidí.

Sám Wojnar však varuje před horšími časy. „Jednoduše řečeno je tu plná zaměstnanost, jinak se současná situace popsat nedá. Už několik měsíců je počet volných míst vyšší než počet nezaměstnaných lidí,“ konstatuje.

Podobná situace je samozřejmě i v dalších členských státech EU. Česká republika však drží prim už neuvěřitelné tři roky, loni na podzim dosáhla míra nezaměstnanosti rekordně nízkých 2,3 %. V prosinci sice stoupla už na 3,1 %, ale jedná se o tradiční sezónní výkyv.

Wojnar označuje za důvody nízké nezaměstnanosti českou industriální tradici a zdravý podíl kvalifikovaných lidí na pracovním trhu. Souhlasí s ním i Javier Colato, který zastává pozici experta na Českou republiku v analytické společnosti FocusEconomics. I on totiž zmiňuje sílu českého průmyslového sektoru.

„Za zdravým růstem tamního průmyslového sektoru stojí především automobilový průmysl, který je pomyslným zážehovým motorem růstu české ekonomiky,“ říká Colato a vzápětí dodává: „Česká hodinová mzda (11,3 euro) je přitom daleko za unijním průměrem (26,8 euro).“

Nízké mzdy však nejsou nejdůležitějším lákadlem pro investory. Zatímco v Česku rostou, v Polsku nebo Maďarsku zůstávají nadále nižší. Výhodou je právě průmyslový sektor, který v žádné jiné zemi EU nemá takový podíl na celkovém stavu ekonomiky. Průmysl se však pomalu mění a právě Česku a Slovensku hrozí podle nedávné studie OECD největší problémy.

Ve Škodě Auto si to už uvědomují, proto tam dochází k další robotizaci a automatizaci výrobního procesu. Podle Wojnara je mladoboleslavská automobilka právě v polovině procesu rekvalifikace svých pracovníků, který umožní společnosti čelit novým výzvám. Připomíná přitom, že Škoda patří dlouhodobě k průkopníkům firemního vzdělávání v zemi.

„Odborné tréninkové centrum funguje už 90 let, založili jsme i vlastní univerzitu a spolupracujeme s řadou zahraničních univerzit,“ popisuje Wojnar. Zároveň však konstatuje, že v Česku nejde o běžnou věc. „Kdyby jsme tento přístup zavedli po Sametové revoluci všude, mohli jsme být mnohem více technologicky orientovanou zemí s lepší reputací,“ dodává.

Zatímco někteří ekonomové pochybují o schopnosti českého vzdělávacího systému toto zařídit, téměř všichni se shodují na tom, že další průmyslová revoluce nebude mít na pracovní trh devastující účinky. Patří mezi ně i ekonom Daniel Munich z think tanku CERGE.

„Poddimenzovaný soukromý sektor služeb nejspíš najde pro případně propuštěné průmyslové pracovníky místo. Vysoký podíl automobilového průmyslu sice představuje potenciální risk, ale zase je mnohem více provázán s moderními technologiemi, které je jinak velice složité adaptovat,“ konstatuje Munich.

Wojnar navíc zdůrazňuje, že čeští občané byli na pracovním trhu vždy velice flexibilní a otevření novým trendům. Jmenoval například IT bezpečnostní společnost Avast, kterou zakládali jen dva lidé, dnes má přitom, podobně jako Škoda, miliony zákazníků po celém světě. Těší ho i renesance tradičních průmyslových odvětví, jako je například sklářství.

Blížící se průmyslová revoluce tak České republice nemusí nutně přinést jen chaos. Příklad mladoboleslavské Škody Auto mluví za vše. Stačí se jen držet jejího známého hesla „simply clever“ neboli jednoduše chytré.

Loading...
Vstupte do diskuze (70)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Křetínského média už nejsou liberální? Došlo k podivné změně, všímá si Le…

15.11.2019 17:14 Francouzský deník Le Monde, v němž vlastní od loňska menšinový podíl český miliardář Daniel…

Poštovní revoluce v Česku? Zvažuje se dvourychlostní doručování dopisů

15.11.2019 15:49 Česká pošta možná od druhého čtvrtletí příštího roku zavede dvourychlostní způsob doručování. Komu…

Hrajete Účtenkovku? Ministerstvo financí chystá od prosince změny

15.11.2019 12:07 Ministerstvo financí od prosince zvýší počet možných výher v rámci účtenkové loterie k elektronické…

Nákup v e-shopech: Buďte opatrní, obchodníci porušují práva spotřebitelů

15.11.2019 12:00 Při kontrolách internetových prodejců ve třetím čtvrtletí zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI)…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama