Strašák jménem tvrdý brexit. Kterým odvětvím českého průmyslu uškodí nejvíc?

Už jen dva měsíce zbývají do britského odchodu z Evropské unie. Vzhledem k dění posledních dnů a týdnů v britském parlamentu je čím dál pravěpodobnější, že k rozchodu obou stran dojde bez dohody, dojde tedy na tzv. tvrdý brexit. Jeho dopady na český exportně orientovaný průmysl přitom mohou být zcela zásadní.

Přidejte svůj názor

Brexit
doporučujeme

Právě do Velké Británie se v současnosti vyváží až 5 % zboží, ve vybraných průmyslových segmentech ale Velká Británie představuje i více než polovinu exportního trhu. Ostrovní země je nyní 5. největším exportním partnerem ČR, Češi vozí přes Lamanšský průliv zboží v hodnotě zhruba 210 miliard korun.

K odvětvím, která jsou na vývozu do Velké Británie téměř existenčně závislá, patří třeba výroba fotografických přístrojů. Na Britské ostrovy míří 6 z 10 fotoaparátů vyrobených u nás. Britové odebírají také 54 % exportovaného niklu z České republiky.

Výrazně by tvrdý brexit mohl zasáhnout i cukrovinky (25 %), hudební nástroje (13 %) a obuv (12 %). Pokud se zaměříme na absolutní čísla, kralují vývozu z ČR do Velké Británie automobily. Ročně dodají tuzemské automobilky na britský trh vozidla v hodnotě téměř 50 miliard korun.

„Pokud se podíváme dohromady na přímé a nepřímé vývozy zboží do Velké Británie, zjistíme, že v roce 2017 dohromady tvořily až 8 % celkového exportu a 7 % našeho HDP,“ konstatuje hlavní ekonom společnosti Deloitte David Marek. Nepřímý vývoz přes přestupní stanici se týká automobilového průmyslu, ale i elektronických součástek nebo plastů.

Vývoz služeb tvoří asi desetinu hodnoty exportovaného zboží. Tvrdý brexit by nejvíce dopadl na konzultační, marketingové a auditní firmy, dále i na firmy poskytující kulturní a audiovizuální služby (rádio, TV, hudba, film), firmy podnikající v ICT a v dopravě. U všech zmíněných tvoří vývoz do Velké Británie přes 5 % trhu.

Jaké dopady by měl tvrdý brexit pro české exportéry? Za prvé by šlo o znovuzavedení hraničních kontrol, které by prodloužilo dobu strávenou na silnicích nebo v přístavech. Prodražení by přinesla cla a další netarifní opatření, navíc exportéři se obávají i oslabení libry. V krajním případě může hrozit i přerušení leteckého spojení mezi EU a Velkou Británií.

„S ohledem na narůstající riziko „divokého” brexitu bychom exportérům doporučovali okamžitě provést audit existujících smluv s britskými odběrateli,“ komentuje pro Česko v datech advokát pro Anglii a Wales společnosti Deloitte Martin Vlk.

„Vzhledem k tomu, že samotný brexit zpravidla nebude mít vliv na existující závazky smluvních stran, bude třeba identifikovat ujednání ve smlouvách, která by v případě „divokého” Brexitu mohla mít nepříznivý vliv na exportéry. Například to mohou být sankce za pozdě dodané zboží,“ dodává Vlk.

Česká vláda už připravila zákon, který umožní vyjmout víc než 8 tisíc Britů žijících v ČR z běžné imigrační legislativy až do roku 2020. Podmínkou je ovšem stejný přístup britského kabinetu k českým občanům ve Velké Británii. Podle deníku The Guardian má ČR spolu s Polskem zatím nejvelkorysejší přístup mezi zeměmi EU.

Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Pražské letiště rozšíří druhý terminál. Projekt přijde na 16 miliard

13.11.2019 17:03 Aktualizováno Pražské letiště bude rozšiřovat druhý terminál, hotovo by mělo být do roku 2028. Investici za 16…

Prodej elektromobilů v Česku se příští rok ztrojnásobí, soudí experti

13.11.2019 16:42 Prodej nových elektromobilů na českém trhu by se měl v příštím roce více než ztrojnásobit na 3000…

Znáte pravidla hospodářské soutěže? ÚOHS spustil nový informační web

13.11.2019 13:37 Antimonopolní úřad dnes spustil internetové stránky Abeceda hospodářské soutěže. Malým a středním…

Škoda Auto hlásí vyšší odbyt. Které modely jsou nejprodávanější?

13.11.2019 12:42 Automobilka Škoda Auto dodala v říjnu zákazníkům 105.300 vozů, meziročně o 5,9 procenta více. V ČR…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama