Nákupy on-line? Trendy v Česku se mění, hlavně díky generaci mileniálů

Podíl nakupování na internetu přes mobilní zařízení se za poslední dva roky zvýšil o deset procentních bodů na 54 procent. Mobilní nákupy používají především tzv. mileniálové, tedy lidé, kteří dosáhli dospělosti na přelomu století, mezi kterými má podíl 62 procent, tedy o 13 bodů více, než v roce 2016. Češi loni uskutečnili přes mobil 42 procent nákupů v e-shopech. Vyplývá to z celoevropského průzkumu přepravní firmy DPD.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto
doporučujeme

Celému on-line obchodu dominuje obchod s módou. Ta loni představovala 47 procent všech online nákupů v Evropě. Následovala obuv (39 procent), knihy (37 procent), produkty pro zdraví a krásu (35 procent) a na pátém místě elektronika (32 procent). V České republice byla na první příčce také móda s podílem 43 procent, na druhé tradičně volnočasové zboží (37 procent) a třetí zdraví a krása (35 procent). Elektronika předehnala knihy, které byly ještě předloni na čtvrté příčce.

Počet lidí, kteří preferují doručení zboží domů, klesá, a to v tuzemském i evropském měřítku. Naproti tomu roste skupina, která si zásilku raději převezme na výdejním místě přepravce. V České republice využívá výdejní místa 35 procent nakupujících, v Evropě 17 procent. Češi si také více potrpí na výběr přepravní společnosti. Pro naprostou většinu z nich je důležité ještě před dokončením nákupu vědět, kdo jim zboží doručí.

Potraviny si loni v e-shopech objednalo 14 procent Čechů, což je dva procentní body pod evropským průměrem. Celkem devět procent jídlo on-line nakupuje alespoň jednou do měsíce.

Podobně jako v předešlých letech roste stále i zájem nakupovat na zahraničních e-shopech. Češi v tomto ohledu předehnali zbytek Evropy (58 procent). Zahraniční e-shopy loni využilo 62 procent z nich. V polovině případů si nechali zboží dovézt z Evropské unie. Pokud nakupovali mimo EU, ve dvou třetinách případů šlo o čínské e-shopy.

Podíl internetového obchodu v Evropě se loni zvýšil o 0,2 procentního bodu na 11,5 procenta. Oblast e-commerce lehce rostla také v Česku. Přesto zůstává se svými devíti procenty pod evropským průměrem.

Tržby tuzemských e-shopů podle obchodního ředitele internetové drogerie Ageo.cz Aleše Urbánka rostou ročním tempem kolem 20 procent a letos to bude podobné. Vedle příklonu k využívání mobilních zařízení se podle něj bude na trhu stále více uplatňovat personalizace, tedy vytváření nabídek na míru konkrétního zákazníka. E-shopy budou také poskytovat vlastní dodatečný obsah formou například blogů nebo newsletterů a díky nástupu mobilů se čeká renesance využití QR kódů.

"QR kód je ideálním zástupem zdlouhavého vyhledávání. Obsahem budou rozšířené informace o produktech a službách. Obchody, které QR kódy opustily, budou muset zvážit jejich opětovné nasazení," dodal.

Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Česko změní surovinovou politiku. Těchto pět kovů bude "superstrategických"

15.12.2019 17:38 Zlato, lithium, uran, rubidium a cesium se stanou takzvanými superstrategickými surovinami ČR,…

Nákupní horečka před Vánoci se stupňuje. Jaké zboží jde na dračku?

15.12.2019 17:20 Nákupní horečka před blížícími se Vánoci se stupňuje. Tržby obchodníků o třetím adventním víkendu…

Budvar je připraven na brexit, vyjednal si zvláštní celní režim

15.12.2019 16:00 Budějovický Budvar si kvůli brexitu vyjednal zvláštní celní režim. Dceřiná společnost pivovaru ve…

Vánoce: Jak vyzdobit byt? Mizí jedna tradice, kterou známe už z dob…

15.12.2019 12:51 Zájem o vánoční osvětlení a ozdoby v Česku meziročně podle obchodníků opět vzrostl. Češi jsou za ně…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama