Maloobchodní tržby zpomalily růst, Češi nejvíc utráceli za oblečení, sport a kulturu

Maloobchodní tržby bez prodejů aut v Česku v březnu zpomalily růst na 4,3 procenta z únorových 5,1 procenta. Stejně jako v předchozích měsících se nejvíce zvýšily tržby internetových obchodů a zásilkových služeb. Vyšší tržby vykázali i obchodníci s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, s obuví a oděvy a s potřebami pro dům a zahradu. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Přidejte svůj názor 1 komentář

Placení, tržby, ilustrační foto
doporučujeme

Meziměsíčně se březnové tržby maloobchodníků očištěné o sezonní vlivy zvýšily o 0,6 procenta.

Proti loňskému březnu vzrostly tržby za nepotravinářské zboží o 10,5 procenta. Za pohonné hmoty lidé utratili o 6,6 procenta více, naopak za potraviny dali zákazníci o 3,3 procenta méně. Po očištění o kalendářní vlivy byly v březnu tržby v maloobchodě reálně vyšší o 5,9 procenta. Podle statistiků se na rozdílu mezi neočištěnými a očištěnými daty podepsaly zejména velikonoční svátky, které loni připadly na březen a letos na duben.

"Na maloobchodních tržbách je stále vidět doznívající efekt rychlého růstu mezd, kvůli kterému nemají spotřebitelé příliš důvodů tlumit své utrácení navzdory zpomalující ekonomice," uvedl ekonom Deloitte Václav Franče. Spotřeba domácností tak může podle analytika ČSOB Petra Dufka v letošním roce podporovat ekonomický růst a kompenzovat negativní dopad evropského zpomalení.

Podle ředitelky odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Bouškové pozdější termín Velikonoc ovlivnil hlavně meziroční vývoj tržeb potravin. "Na prodeji nepotravinářského zboží se vliv předvelikonočních nákupů v březnu příliš neprojevil. Větší vliv mělo teplé počasí, které lákalo k nákupům oděvů, sportovních i zahradnických potřeb nebo stavebních materiálů," doplnila Boušková.

Březnové tržby e-shopů a zásilkových služeb byly meziročně vyšší o 22,1 procenta. "Přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet je pokračujícím trendem, který trvá již několik let a významněji nepoleví ani letos," uvedl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

 V důsledku nástupu teplého počasí obchodníci utržili v březnu od zákazníků o 18,5 procenta více i za potřeby pro sport a rekreaci, o 14,8 procenta více za oděvy a obuv a o 11,5 procenta za zahradnické potřeby. Vyšší prodeje měly také obchody s počítačovým a komunikačním zařízením a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím. Naopak specializované i nespecializované prodejny potravin vykázaly meziroční pokles tržeb.

Za prodej a opravy motorových vozidel tržby proti loňskému březnu klesly o 0,6 procenta. Ve srovnání s únorem po sezonním očištění byly nižší o procento.

Loading...
Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Babišův byznys dále posiluje, dominuje na trhu s umělým oplodněním

21.05.2019 09:20 Zdravotnická skupina FutureLife, která spadá do svěřenských fondů premiéra Andreje Babiše (ANO),…

Dohody mezi EU a Japonskem? Využívá je jen třetina českých exportérů

21.05.2019 08:29 Zatím jen třetina českých firem začala využívat výhod, které poskytuje únorová dohoda o volném…

Výdaje na předsednictví EU? Babiš je chce snížit na polovinu

20.05.2019 09:35 Výdaje na české předsednictví Evropské unie v druhé polovině roku 2022 jsou podle současného návrhu…

Rána důchodcům? Vláda je připraví o důchody, tvrdí ekonom

18.05.2019 12:07 Politici, kteří volají po sektorové dani bank, volají oklikou po nižších starobních důchodech.…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama