Hypermarketům zvoní hrana? Češi mění zvyky, více chodí do jiných typů obchodů

Nejrychleji v tuzemsku rostou diskontní prodejny, menší supermarkety a drogerie, neboť zákazníci při nakupování upřednostňují komfort a rychlost nákupu na menší prodejní ploše. Tržby v maloobchodu v prvních třech měsících letošního roku zaznamenaly meziročně nárůst o 3,5 procenta, což ovlivnily vyšší ceny a mírný růst spotřeby. Tuzemský maloobchod přitom výrazně táhnou čerstvé potraviny. Vyplývá to z aktuální studie Nielsen Shopper Trends, kterou dnes na tiskové konferenci představila společnost Nielsen se Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR.

Přidejte svůj názor

Obchodní domy, ilustrační fotografie
doporučujeme

Studie srovnala obchodní řetězce na českém maloobchodním trhu pomocí takzvaného Store Equity Indexu, který určuje sílu značky jednotlivých řetězců co do oblíbenosti, ochoty zaplatit více za produkty v daném obchodě a cestovat do něj na delší vzdálenost. Na první místo se poprvé dostal Lidl, který si vyměnil pozici s Kauflandem. Na dalších místech jsou Tesco, Albert a Globus.

V tržbách sice stále patří prvenství hypermarketům, jejichž tržní podíl činí 36 procent. Postupně však podle manažera výzkumné agentury Nielsen Břetislava Chovítka oslabují vůči menším supermarketům a diskontům. Snižuje se také počet obchodů malých formátů, takzvaných tradičních smíšenek. "V dlouhodobém horizontu výrazně ztrácí - ve srovnání s obdobím před deseti lety se jejich počet snížil o 14 procent a dále klesá," uvedl.

"Hypermarkety meziročně ztrácí, naopak menší formáty, jako supermarkety, diskonty a specializované drogerie, meziročně výrazně rostou," řekl Chovítek. Ovlivňují to dva faktory - počet transakcí, tedy kolik zákazníků do nich chodí, a velikost nákupního koše - kolik utratí za jeden nákup.

Za posledních deset let podle Chovítka vzrostl počet obchodů moderního typu (nad 401 metrů čtverečních) o více než 200 (o 14 procent). Naopak počet tradičních smíšenek s prodejní plochou do 400 metrů čtverečních o 18 procent klesl. Souvisí to s inovacemi a ochotou investovat do technologií a zážitků pro nakupujícího, dodal. "Na prodejní ploše se v posledním období objevuje stále širší škála nových technologií, změna obchodních formátů nebo tzv. omnichannel komunikace, které mají za cíl vytvořit pro zákazníky větší pohodlí a usnadnit a zpřehlednit jim výběr zboží," řekl k tomu Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR. Připomenul, že v ČR je největší konkurence obchodních řetězců v Evropě.

Více než v minulosti se čeští zákazníci zajímají o zdravější potraviny a alternativy stravování. Podíl čerstvých potravin na celkových tržbách činí až 44 procent. Více než pro polovinu českých nakupujících rozhoduje právě čerstvé ovoce, zelenina a pečivo o tom, kam půjdou nakoupit. Mezi nejrychleji rostoucí zdravé kategorie pak patří rostlinná mléka a jogurty, müsli a cereální tyčinky. V posledních šesti letech se podle Chovítka až sedminásobně zvýšily tržby za maliny a avokádo, Češi utrácejí i za borůvky, mango, třešně, kokos nebo zázvor. O více než polovinu vzrostl ale i obrat za tvrdý alkohol a slané pochutiny.

Loading...
Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

České dráhy pod politickým vlivem? Agentura Moody's vydala varovnou zprávu

24.06.2019 10:49 Změny ve vedení Českých drah mohou ohrozit naplňování strategie firmy, varovala ratingová agentura…

Nový jaderný blok? Tendr se vypíše po uzavření smlouvy s ČEZ, oznámil…

24.06.2019 10:46 Tendr na stavbu nového jaderného bloku, který by měl nahradit nynější dukovanské bloky po jejich…

Důvěra v českou ekonomiku klesá. Situace je nejhorší od roku 2015

24.06.2019 10:41 Důvěra v českou ekonomiku dál ztrácí. Po květnovém propadu na nejnižší úroveň za téměř tři roky…

Havlíček chce "secvaknout" vládní agentury. Nebude to jednoduché

24.06.2019 10:23 Nynější prioritou z hlediska sloučení vládních agentur CzechInvest, CzechTrade a CzechTourism je…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama