Hypermarketům zvoní hrana? Češi mění zvyky, více chodí do jiných typů obchodů

Nejrychleji v tuzemsku rostou diskontní prodejny, menší supermarkety a drogerie, neboť zákazníci při nakupování upřednostňují komfort a rychlost nákupu na menší prodejní ploše. Tržby v maloobchodu v prvních třech měsících letošního roku zaznamenaly meziročně nárůst o 3,5 procenta, což ovlivnily vyšší ceny a mírný růst spotřeby. Tuzemský maloobchod přitom výrazně táhnou čerstvé potraviny. Vyplývá to z aktuální studie Nielsen Shopper Trends, kterou dnes na tiskové konferenci představila společnost Nielsen se Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR.

Obchodní domy, ilustrační fotografie

Studie srovnala obchodní řetězce na českém maloobchodním trhu pomocí takzvaného Store Equity Indexu, který určuje sílu značky jednotlivých řetězců co do oblíbenosti, ochoty zaplatit více za produkty v daném obchodě a cestovat do něj na delší vzdálenost. Na první místo se poprvé dostal Lidl, který si vyměnil pozici s Kauflandem. Na dalších místech jsou Tesco, Albert a Globus.

V tržbách sice stále patří prvenství hypermarketům, jejichž tržní podíl činí 36 procent. Postupně však podle manažera výzkumné agentury Nielsen Břetislava Chovítka oslabují vůči menším supermarketům a diskontům. Snižuje se také počet obchodů malých formátů, takzvaných tradičních smíšenek. "V dlouhodobém horizontu výrazně ztrácí - ve srovnání s obdobím před deseti lety se jejich počet snížil o 14 procent a dále klesá," uvedl.

"Hypermarkety meziročně ztrácí, naopak menší formáty, jako supermarkety, diskonty a specializované drogerie, meziročně výrazně rostou," řekl Chovítek. Ovlivňují to dva faktory - počet transakcí, tedy kolik zákazníků do nich chodí, a velikost nákupního koše - kolik utratí za jeden nákup.

Za posledních deset let podle Chovítka vzrostl počet obchodů moderního typu (nad 401 metrů čtverečních) o více než 200 (o 14 procent). Naopak počet tradičních smíšenek s prodejní plochou do 400 metrů čtverečních o 18 procent klesl. Souvisí to s inovacemi a ochotou investovat do technologií a zážitků pro nakupujícího, dodal. "Na prodejní ploše se v posledním období objevuje stále širší škála nových technologií, změna obchodních formátů nebo tzv. omnichannel komunikace, které mají za cíl vytvořit pro zákazníky větší pohodlí a usnadnit a zpřehlednit jim výběr zboží," řekl k tomu Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR. Připomenul, že v ČR je největší konkurence obchodních řetězců v Evropě.

Více než v minulosti se čeští zákazníci zajímají o zdravější potraviny a alternativy stravování. Podíl čerstvých potravin na celkových tržbách činí až 44 procent. Více než pro polovinu českých nakupujících rozhoduje právě čerstvé ovoce, zelenina a pečivo o tom, kam půjdou nakoupit. Mezi nejrychleji rostoucí zdravé kategorie pak patří rostlinná mléka a jogurty, müsli a cereální tyčinky. V posledních šesti letech se podle Chovítka až sedminásobně zvýšily tržby za maliny a avokádo, Češi utrácejí i za borůvky, mango, třešně, kokos nebo zázvor. O více než polovinu vzrostl ale i obrat za tvrdý alkohol a slané pochutiny.

Předpověď počasí na příští víkend: Oteplení z průběhu týdne by mělo vydržet

23.01.2022 06:30 Probíhající víkend ještě neskončil, díky meteorologům už ale mohou lidé vyhlížet i ten poslední…

Michaláková neuspěla u soudu pro lidská práva v kauze odebraných dětí

20.01.2022 14:58 Evropský soud pro lidská práva (ESLP) dnes rozhodl ve prospěch Norska v případu Češky Evy…

První sociální síť vznikla před tisíci lety v Africe, tvrdí vědkyně

22.01.2022 14:28 První sociální síť se neobjevila v éře internetu, ale mnohem dříve - přesněji před 50.000 lety na…

Mrazivé počasí bude pokračovat i o víkendu. Teploty spadnou hluboko pod…

22.01.2022 06:30 V Česku bude nadále sněžit i během víkendu. Větší nadílku meteorologové očekávají v sobotu, kdy…

Záchranáři zasahovali u hromadné nehody na D5, srazilo se 36 vozidel

20.01.2022 20:25 Na dálnici D5 u Žebráku na Berounsku havarovalo dnes před polednem 20 osobních a 16 nákladních aut.…

Proč si letos tolik připlatíme za rohlík, máslo a další potraviny? Vydejme…

22.01.2022 13:48 Zemědělce napříč Evropou, i v Česku, teď trápí extrémně vysoké ceny hnojiv. Ty se v důsledku…

Škoda Auto chce letos prodat 73 tisíc aut, více než v loňském roce

21.01.2022 12:23 Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce v letošním roce obhájit loňské výsledky na českém trhu…

Průměrná sazba hypoték stoupla nejvíce od roku 2003

19.01.2022 16:07 Aktualizováno Průměrná úroková sazba hypoték v prosinci stoupla na 2,99 procenta z listopadových 2,70 procenta.…

Internetové nákupy podle 37 procent lidí komplikuje proces platby

19.01.2022 12:33 Nákupy na internetu podle 37 procent lidí komplikuje proces platby, ukázal průzkum společnosti…

Ceny průmyslových výrobců loni meziročně stouply o 7,1 procenta

17.01.2022 09:41 Ceny průmyslových výrobců v loňském roce stouply o 7,1 procenta, což byl nejvyšší meziroční nárůst…

V mladoboleslavské automobilce Škoda Auto pokračuje rušení směn kvůli…

13.01.2022 10:40 V mladoboleslavské automobilce Škoda Auto pokračuje rušení části směn kvůli nedostatku čipů, které…

Banky loni poskytly nové hypotéky v rekordní sumě

13.01.2022 09:37 Banky a stavební spořitelny loni poskytly nové hypoteční úvěry za rekordních 379 miliard korun, což…

ČNB nevylučuje inflaci nad 10 procent

12.01.2022 13:22 Meziroční inflace v lednu stoupne podle pracovního odhadu České národní banky zhruba na devět…

Ceny letí nahoru extrémní rychlostí. Inflace se blíží dvojnásobku loňského…

12.01.2022 10:16 Aktualizováno Inflace v prosinci zrychlila meziroční růst na 6,6 procenta z listopadových šesti procent. Takový…

Analýza: Ekonomika stoupne o 4 procenta a dostane se na úroveň před…

11.01.2022 12:24 Růst české ekonomiky letos zrychlí na čtyři procenta z loňských 2,4 procenta. Na konci roku by se…

Související:

Právě se děje

reklama