Hypermarketům zvoní hrana? Češi mění zvyky, více chodí do jiných typů obchodů

Nejrychleji v tuzemsku rostou diskontní prodejny, menší supermarkety a drogerie, neboť zákazníci při nakupování upřednostňují komfort a rychlost nákupu na menší prodejní ploše. Tržby v maloobchodu v prvních třech měsících letošního roku zaznamenaly meziročně nárůst o 3,5 procenta, což ovlivnily vyšší ceny a mírný růst spotřeby. Tuzemský maloobchod přitom výrazně táhnou čerstvé potraviny. Vyplývá to z aktuální studie Nielsen Shopper Trends, kterou dnes na tiskové konferenci představila společnost Nielsen se Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR.

Obchodní domy, ilustrační fotografie
doporučujeme

Studie srovnala obchodní řetězce na českém maloobchodním trhu pomocí takzvaného Store Equity Indexu, který určuje sílu značky jednotlivých řetězců co do oblíbenosti, ochoty zaplatit více za produkty v daném obchodě a cestovat do něj na delší vzdálenost. Na první místo se poprvé dostal Lidl, který si vyměnil pozici s Kauflandem. Na dalších místech jsou Tesco, Albert a Globus.

V tržbách sice stále patří prvenství hypermarketům, jejichž tržní podíl činí 36 procent. Postupně však podle manažera výzkumné agentury Nielsen Břetislava Chovítka oslabují vůči menším supermarketům a diskontům. Snižuje se také počet obchodů malých formátů, takzvaných tradičních smíšenek. "V dlouhodobém horizontu výrazně ztrácí - ve srovnání s obdobím před deseti lety se jejich počet snížil o 14 procent a dále klesá," uvedl.

"Hypermarkety meziročně ztrácí, naopak menší formáty, jako supermarkety, diskonty a specializované drogerie, meziročně výrazně rostou," řekl Chovítek. Ovlivňují to dva faktory - počet transakcí, tedy kolik zákazníků do nich chodí, a velikost nákupního koše - kolik utratí za jeden nákup.

Za posledních deset let podle Chovítka vzrostl počet obchodů moderního typu (nad 401 metrů čtverečních) o více než 200 (o 14 procent). Naopak počet tradičních smíšenek s prodejní plochou do 400 metrů čtverečních o 18 procent klesl. Souvisí to s inovacemi a ochotou investovat do technologií a zážitků pro nakupujícího, dodal. "Na prodejní ploše se v posledním období objevuje stále širší škála nových technologií, změna obchodních formátů nebo tzv. omnichannel komunikace, které mají za cíl vytvořit pro zákazníky větší pohodlí a usnadnit a zpřehlednit jim výběr zboží," řekl k tomu Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR. Připomenul, že v ČR je největší konkurence obchodních řetězců v Evropě.

Více než v minulosti se čeští zákazníci zajímají o zdravější potraviny a alternativy stravování. Podíl čerstvých potravin na celkových tržbách činí až 44 procent. Více než pro polovinu českých nakupujících rozhoduje právě čerstvé ovoce, zelenina a pečivo o tom, kam půjdou nakoupit. Mezi nejrychleji rostoucí zdravé kategorie pak patří rostlinná mléka a jogurty, müsli a cereální tyčinky. V posledních šesti letech se podle Chovítka až sedminásobně zvýšily tržby za maliny a avokádo, Češi utrácejí i za borůvky, mango, třešně, kokos nebo zázvor. O více než polovinu vzrostl ale i obrat za tvrdý alkohol a slané pochutiny.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Lékárny Dr.Max budou v neděli otevřeny ve všech okresech

29.10.2020 13:44 Ve všech okresních a krajských městech ČR budou moci pacienti v neděli navštívit lékárnu, a to i…

Farmářské trhy v ohrožení. Asociace žádá úpravu restrikcí, napsala dopis…

29.10.2020 12:16 Vláda by měla upravit opatření pro farmářské trhy, podle kterého může být na 400 metrech…

Česká ekonomika letos klesne o osm procent, odhaduje bankovní asociace

29.10.2020 11:59 Aktualizováno Česká bankovní asociace (ČBA) v nové prognóze očekává na základě odhadů ekonomů českých bank, že…

Epidemie covid urychlila trendy na trhu práce, 30 procent pozic nahradí…

29.10.2020 11:53 Koronavirová pandemie urychlila nové trendy na pracovním trhu, které se začaly prosazovat už v…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama