ČSA a Smartwings po koronavirové krizi obnovují lety. Z konkurentů jsou partneři

Čeští letečtí dopravci nyní po krizi postupně obnovují dopravu koncentrovanou hlavně do evropských destinací, její současnou podobu však určovaly proměny provozu ČSA i Smartwings v předchozích letech. Zatímco ČSA za posledních 30 let výrazně omezily provoz včetně všech dálkových linek, Smartwings se naopak z původně čistě charterového dopravce staly i aerolinkou pravidelných spojů.

Před 90 lety, 1. července 1930, uskutečnily Československé státní aerolinie první mezinárodní let letadlem Ford 5AT na lince Praha - Záhřeb.

Pozice ČSA a Smartwings byla před lety zcela odlišná. ČSA podle Michala Krska z leteckého portálu Planes.cz v 90. letech těžily z postavení národního dopravce vlastněného státem. Provozovaly tehdy desítky pravidelných linek, včetně dálkových destinací v USA nebo Kanadě. Smartwings naopak vznikly v roce 1997, tehdy ještě pod názvem Travel Service, jako privátní projekt zaměřený čistě jen na charterové lety pro cestovní kanceláře. "Z počátku létali jen na Kanárské ostrovy, do dalších destinací zamířili až později," upozornil Krsek na spojení společnosti s cestovní kanceláří Canaria Travel, jejímž majitelem byl stejně jako u Travel Service Jiří Šimáně.

Rozdílný byl ovšem i další vývoj obou společností. ČSA po finančních problémech po roce 2000 postupně ztratily svou původní pozici na trhu. "V podstatě se z toho nikdy nevzpamatovaly," řekl Krsek. Dopravce postupně rušil velkou část linek a neuspěly ani jeho charterové nebo nízkonákladové projekty. S tím se zmenšovala i flotila dopravce, z více než 50 strojů jich nyní má okolo deseti. Zatímco v roce 2008 přepravily ČSA více než 5,6 milionu pasažérů, o deset let později to byla sotva polovina.

Smartwings naopak ve stejné době svůj provoz rozšiřovaly a vedle charterových letů začaly provozovat i řadu pravidelných linek. Počet cestujících se za poledních deset let téměř trojnásobil na více než šest milionů lidí. Charterová doprava však podle expertů tvoří stále většinu.

V současnosti patří oba dopravci do jedné letecké skupiny, v minulosti ovšem byli konkurenty. "To se projevilo například v rámci charterové dopravy," připomněl Krsek dovolenkovou aerolinku Holidays Czech Airlines, dceřinou firmu ČSA. Ta po svém vzniku v roce 2010 krátce spolupracovala s cestovními kancelářemi."Travel Service ovšem tehdy podaly stížnost, že šlo o nedovolenou státní pomoc, což nakonec vedlo k zániku společnosti," podotkl Krsek. Dopravci si konkurovali i v pravidelné dopravě, v roce 2018 se ovšem stali sesterskými dopravci po odkoupení ČSA skupinou Smartwings. "Po převzetí ČSA se pak na mnoha linkách střídala letadla obou značek," podotkl Richard Habarta z Planes.cz.

Během koronavirové krize oba dopravci téměř úplně zastavili svůj provoz. Ten nyní postupně obnovují. Během léta by měli létat do více než tří desítek destinací. Jejich další fungování však mohou ohrozit finanční problémy po krizi. Společnost proto jedná s vládou o státní záruce za komerční úvěr v hodně přibližně 800 milionů Kč. Bez něj hrozí podle akcionářů skupině velké problémy, možná i krach.

Související

Více souvisejících

ČSA Smartwings letadla, letectví doprava Ekonomika

Aktuálně se děje

před 7 minutami

před 40 minutami

před 59 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Miloš Zeman

Miloš Zeman chce na Slovensko, ale zůstává v Motole. Zdravotní stav se zlepšuje

Dva týdny už je exprezident Miloš Zeman hospitalizovaný v pražské Fakultní nemocnici Motol. Podle lékařů se jeho zdravotní stav nadále zlepšuje, na odhad termínu propuštění je však brzy. Zeman přitom údajně koketuje s myšlenkou, že by se vydal na Slovensko a před druhým kolem tamní prezidentské volby podpořil Petera Pellegriniho. 

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Ilustrační foto

Dnes je Zelený čtvrtek, významný den spojený s Poslední večeří

Zelený čtvrtek, čtvrtý den Velikonočního týdne, je jedním z nejvýznamnějších dnů v křesťanském liturgickém kalendáři. Tento den má hluboký náboženský význam, připomíná události spojené s Ježíšem Kristem, zejména jeho Poslední večeři se svými učedníky a zahájení pašijového týdne, který vrcholí Velikonocemi.

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Orbán má nového nepřítele. Jeho někdejší člověk odstartoval korupční kauzu ve vládních kruzích

Zahraniční média začala poukazovat na iniciativu někdejšího bruselského diplomata Pétera Magyara jako "politický faktor, který hýbe masami". Magyar se tak stal novým nepřítelem premiéra VIktora Orbána, napsal server index.hu.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy