Téměř čtyři měsíce trvající ruská barbarská agrese na Ukrajině výrazně zatěžuje stále více globální dodavatelské řetězce - od samotných komodit, přes nejrůznější typy čipů až třeba po automobilové díly či součástky. Producenti právě z automobilového průmyslu, jako je třeba tuzemská Škoda Auto, jsou proto považováni nejen ekonomy, ale stále více i politickými lídry za jedno z vůbec nejohroženější odvětví ekonomiky. Není proto divu, že některá média, ať už specializovaná na ekonomiku, či jen zpravodajství, upozorňují na to, že právě kvůli ruské agresi na Ukrajině a významnému zpřetrhání dodavatelských řetězců je nutné počítat třeba i se zastavením automobilové produkce u řady z nich. Nutnost stát se odolnějšími a najít bezpečnější a efektivní dodavatele proto bude klíčovou otázkou nejbližší doby.
Snad nejmarkantnější změnou dodavatelských řetězců, které se snaží nahradit válkou na Ukrajině celá Evropa, je ta o dodávkách ropy, zemního plynu a dalších pro evropský průmysl životně důležitých komodit. A o tom, že najít ono „náhradní“ řešení, tedy přestavět rychle, a hlavně za relativně dostupné ceny dodavatelské řetězce tak, aby výpadek výroby nebyl příliš dlouhý, není vůbec nic jednoduchého, svědčí i krátký příběh, který mi popsal jeden majitel přepravní firmy, zajišťující dopravu surovin do Evropy z Ukrajiny. Mimochodem, i když chtěl zůstat v anonymitě, autorovi textu je znám velmi dobře. „Otázku nutnosti přestavění dodavatelských řetězců vnímám optikou svého portfolia. Když si uvědomíte, že tuzemské hutě pracují ze tří čtvrtin s rudou, která pochází z Ukrajiny, není pro mě vůbec otázka na místě, řešit, co by bylo, kdyby to přestalo jezdit. Jedinou alternativou je totiž Brazílie a Austrálie, takže si nedovedu představit, co by to stálo. Chvála Bohu, že to z té Ukrajiny jezdí. Aspoň zatím,“ konstatoval pro server EuroZprávy.cz zástupce přepravní společnosti.
Německý online magazín International Politics and Society ve své analýze o dopadech války na Ukrajině na dodavatelské řetězce uvedl, že zmíněný konflikt narušil výrazně i železniční spojení mezi Čínou a Evropou, které využívá koridor přes Rusko a Střední Asii k přepravě automobilových dílů a hotových vozů. Nalezení alternativních zdrojů dodávek a přepravní trasy potřebuje čas, než se rozšíří na požadovanou úroveň předválečné výroby. Podle zmíněného zdroje jen nedostatek polovodičů již ochromuje automobilový průmysl - další přerušení kvůli válce na Ukrajině sníží celosvětovou produkci až o 1,5 milionu jednotek. Vzhledem k velké závislosti globálních firem na ruských a ukrajinských zásobách niklu, lithia nebo kobaltu se dá podle uvedeného zdroje čekat doslova razantní rozvoj všech aktivit spojených s náhradou zdrojů právě uvedených komodit, nutných nejen pro klíčové automobilové produkce a projekty.
Data, fakta a statistiky také ukazují, že ruská invaze na Ukrajinu uvedla do pohybu, s trochou zjednodušení řečeno, celosvětový dominový efekt. Hlavně kvůli této válce kolísají měny, ceny akcií, prudce rostou ceny energií. Konflikt Rusko - Ukrajina prostě narušil zaběhlé globální dodavatelské řetězce napříč průmyslovými odvětvími, včetně energetiky, zemědělství, automobilového průmyslu nebo špičkových technologií. A jak varují některé palcové titulky v médiích, jde jen o začátek. Čeho? Opět zjednodušeně řečeno, kvůli rozpoutání nových konfliktů, které se nebudou rozpakovat spustit další totalitní vládci či separatistické skupiny, může dojít v blízké budoucnosti k dalším cenovým atakům, jejichž následkem můžou být ještě vážnější krize.
Stabilitu světových dodavatelských řetězců mohou podle řady zdrojů ohrozit množící se kybernetické útoky, jako třeba ten na Ukrajinu v roce 2017. Odborná média v této souvislosti připomněla, že tento útok ochromil systémy přepravní společnosti Maersk a evropské dceřiné společnosti FedEx TNT. Maersk následně odhalil, že útok stál kolem 300 milionů dolarů. Dánský dopravce byl jednou z mnoha tisíc společností, které při kybernetickém útoku utrpěly škody. Ve skutečnosti útok vyřadil systémy firmy asi na dva týdny, čímž byl tehdejší největší světový dopravce vyřazen z obchodování.
Z dostupných veřejných zdrojů také vyplývá, že statisíce tisíce firem z Evropy a USA mají na Ukrajině či Rusku snad ve všech úrovních minimálně jednoho či více dodavatelů. Každá krize je sice na první pohled zlá, ale, jak upozorňují ekonomové, je i významnou příležitostí, jak nastavit rizikové faktory i v dodavatelských řetězcích „lépe a bezpečněji“. Je proto jasné, že slovní spojení odolnost firmy vůči řadě dlouho nepoznaných rizik půjde v nejbližší době výrazně v nabídce podnikových řešení vzhůru. A to bez ohledu na to, že vypořádat se s balíkem těch nynějších krizí nebude nejen snadné, ale ani časové krátké.
Související
Vláda chce, aby pokračovala podpora firem exportujících na Ukrajinu
Kiwi se potýká se ztrátami. Propustí stovky zaměstnanců
firmy , Průmysl , Škoda , zboží , válka na Ukrajině , práce
Aktuálně se děje
před 21 minutami
Izrael zaútočil na Írán, tvrdí média. Úřady zatím mlčí
před 1 hodinou
Fico otočil a podporuje Ukrajinu. Anebo ne?
před 1 hodinou
Předpověď počasí do konce týdne: Do hor se vrátí zima, spadne až 40 cm sněhu
včera
Tusk: Situace je kritická. Nadcházející týdny mohou rozhodnout o osudu Ukrajiny
včera
Česko našlo způsob, jak využít peníze ze slovenské sbírky na munici, řekl Fiala
včera
Rada Evropy obvinila Rusko ze smrti Alexeje Navalného. Putina označila za nelegitimního prezidenta
včera
Julia Navalná se dostala na seznam 100 nejvlivnějších lidí světa časopisu Time
včera
Írán čelí novým západním sankcím i hrozbě izraelské odvety
včera
V Bayreuthu zatkli 2 ruské agenty, kteří plánovali útoky v Německu
včera
Hrozil atentát na Zelenského? Polsko odhalilo muže, který dával informace Rusům
včera
Škola Michael vychovává špičku současné mladé fotografie
včera
Írán vyhrožuje Izraeli útokem na jaderná zařízení
včera
Vilu Putinovy bývalé manželky Ljudmily Francie zabavila. Kreml je rozhodnutím pobouřen
včera
Zaměstnanci UNRWA tvrdí, že po zadržení je izraelská armáda mučila
včera
Kyjev: Pokud Ukrajina padne, nastane třetí světová válka
včera
Rusové od napadení Ukrajiny zabili nejméně 543 ukrajinských dětí. Zranění utrpělo 1 296
včera
Izraelem to neskončí? Napětí kvůli válce v Pásmu Gazy může vyústit v masivní konflikt
včera
Ukrajina poprvé vyrobí deset samohybných houfnic Bohdana na podvozku Tatra
včera
Ukrajina potvrdila zásah vojenského letiště na Krymu
včera
WHO je znepokojena šířením ptačí chřipky. Případy nákazy se potvrdily i u lidí
Světová zdravotnická organizace (WHO) je znepokojena šířením ptačí chřipky (H5N1) na nové živočišné druhy a lidi. Podtyp H5N1 vedl v posledních čtyřech letech k úmrtí desítek milionů kusů drůbeže, přičemž nakaženo bylo i volně žijící ptactvo a suchozemští či mořští savci.
Zdroj: Lucie Podzimková