Koronavirus se projevil na mýtném: Výběr v březnu vzrostl na 998 milionů, pak klesl

Koronavirová krize se promítla i do provozu na dálnicích a výběrech mýtného. Dopravci v březnu na mýtu zaplatili 998 milionů korun. To je sice meziročně o 3,6 procenta více, k meziročnímu růstu ovšem přispělo zejména lednové rozšíření systému o 900 kilometrů. Na původně zpoplatněné síti naopak výběr kvůli současné koronavirové krizi mírně klesl. Výběry se snižovaly zejména ve druhé polovině měsíce, na cestách ubyly především autobusy.

Od 1. prosince 2019 začne v České republice platit nový mýtný systém založený na satelitní technologii. Mýtný systém CzechToll bude provozovat stejnojmenná česká společnost spolu se slovenskou firmou SkyToll, která má mnohaleté zkušenosti z provozování podobného systému na Slovensku.
doporučujeme

ČTK o tom informoval správce mýtného systému společnost CzechToll. Vláda minulý týden umožnila odklad platby mýta o tři měsíce.

Krize se na výběru mýta projevovala postupně v souvislosti se zpřísňováním vládních opatření proti šíření nákazy. Zatímco v prvních dvou březnových týdnech se blížil výběr hranici 250 milionů korun za týden, druhé dva březnové týdny byly nejslabší v letošním roce a výběr poplatků se v nich snížil pod hranici 200 milionů korun týdně. Rozdíl ve vybraném mýtném mezi druhým a čtvrtým březnovým týdnem přesáhl 26 procent. Pokles je patrný i při srovnání meziročního růstu v jednotlivých měsících. Například v únoru, kdy se ještě v ČR neprojevovala krize kolem šíření viru, růst výběrů mýta činil 11 procent.

Znatelný je podle CzechTollu zejména nižší počet jízd provozovatelů autobusové dopravy, který způsobilo uzavření hranic, a u vnitrostátní dopravy také omezení pohybu obyvatel. Útlum těžké nákladní dopravy zase přineslo uzavření některých podniků zejména v automobilovém průmyslu.

Opatření proti šíření nákazy se dotkla i provozu několika distribučních míst mýtného systému. CzechToll zajistil po uzavření hranic mezi Českem a Polskem pro obchodní místa na polské straně hranice nově polský personál, jedno místo na silnici I/33 u Náchoda bylo přesunuto z polské strany hranice do České republiky. Až do odvolání byla dále zrušena možnost vrátit palubní jednotky na obchodních místech. Cílem tohoto opatření je omezit na minimum osobní kontakty řidičů a personálu obchodních míst. Vrácení jednotek je možné poštou.

CzechToll zároveň doporučuje dopravcům, aby v současnosti používali v maximální míře elektronickou komunikaci. "Dopravci, kteří hradí mýtné v režimu následného placení nebo přes vydavatele tankovacích karet, nemusí navštěvovat obchodní místa vůbec. Řidiči vozidel registrovaných v režimu předplaceného mýta by měli v současné rizikové situaci raději využít dobíjení kreditu pro úhradu mýtného přes internetovou samoobsluhu nebo aplikaci v mobilním telefonu," uvedl provozní ředitel společnosti Petr Chvátal.

Dopravci se kvůli současné krizi dostávají do problémů. Podle sdružení Česmad Bohemia téměř 90 procent autobusových společností, které provozují příležitostnou a komerční dopravu, přišly téměř o všechny zakázky. Více než poloviční úbytek objednávek zaznamenali také kamionoví dopravci. Velká část podniků tak podle sdružení nyní řeší existenční problémy.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Zima nedopadla, v létě už ale Češi do ciziny chtějí. O zájezdy je již nyní…

19.01.2021 09:30 Ke koronavirem zasaženým oblastem podnikání patří také cestovní kanceláře. Probíhající zimní sezóna…

Vláda schválila návrh na příspěvek pro podnikatele v úpadku

18.01.2021 17:25 Podnikatelé v úpadku budou moci čerpat příspěvek, tzv. kompenzační bonus, 500 korun denně, a to…

Velké tuzemské firmy mají o očkování zájem, ale nemají vakcíny

18.01.2021 17:01 Významné české firmy mají zájem o očkování svých zaměstnanců proti koronaviru, ale vlastní očkovací…

Situace maloobchodních prodejců s obuví je prý kritická

18.01.2021 16:53 Situace maloobchodních prodejců s obuví a koženou galanterií je podle České obuvnické a kožedělné…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama