Ohrožení až 60.000 pracovních míst a zánik leteckých studijních oborů v Česku by podle analýzy ombudsmana Smartwings Group Vojtěcha Lažanského přinesl krach celé skupiny. Diskuze o státní pomoci letecké společnosti podle něj zneužívají někteří politici a subjekty k vlastnímu zviditelnění. Vyplývá to z jeho dnešního prohlášení.
Zástupci vlády v minulých dnech připustili možnost odkupu nebo jiné formy pomoci společnosti Smartwings. Opozice a někteří analytici to kritizují, podle nich nejde o strategickou společnost. Ve Smartwings pracuje asi 2000 lidí.
Lažanský v analýze vychází ze slov hlavního ekonoma Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) Briana Pearce, podle kterého při ztrátě jednoho pracovního místa u letecké společnosti zmizí dalších 24 míst v navazujících odvětvích. "Pokud by zaniklo 2500 pracovních míst Smartwings Group, bylo by přímo ohroženo dalších 60.000 pracovních míst v navazujících oborech. To je téměř dvojnásobek počtu zaměstnanců mladoboleslavské Škodovky," uvedl Lažanský. Podle něj nelze počítat s tím, že by současné kapacity Smartwings převzali zahraniční dopravci, protože ti už mají vlastní personál i dodavatele.
Spolu s tím by podle ombudsmana Smartwings zanikly i letecké studijní obory na tuzemských vysokých a středních školách. Jde například o Ústav letecké dopravy Fakulty dopravní ČVUT v Praze, Vysokou školu obchodní v Praze nebo pražskou Střední odbornou školu civilního letectví.
Lažanský dále uvedl, že tyto skutečnosti přehlíží někteří zejména opoziční politici. Pro ně a další subjekty se prý otázka případné státní pomoci stala předmětem vlastní profilace na veřejnosti. Politiky a další proto vyzval, aby další debaty na toto téma vedli věcně a s přihlédnutím k těmto argumentům.
Vláda se v současnosti zabývá možnou pomocí letecké společnosti, která řeší problémy vzniklé koronavirovou krizi a téměř úplným přerušením leteckého provozu. Jednou z možností je i kapitálový vstup do firmy. Havlíček k tomu uvedl, že stát považuje firmu za natolik důležitou, že je potřeba její situaci řešit na různých úrovních. Případný odkup ale označil za poslední možnou variantu pomoci. V případě, že firma bude pomoc potřebovat, měly by mít přednost bankovní záruky nebo úvěr od státu. Společnost v pondělí prohlásila, že nemá zájem o majetkový vstup státu do firmy, ale žádá stát o úvěr, nebo garanci za úvěr u komerční banky, protože tu je podle ní nyní složité na trhu získat.
Možnou pomoc kritizují někteří opoziční politici, dále také například předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Podle nich Smartwings nejsou strategickou firmou. Podle analytika Petra Bartoně ze společnosti Natland by měla vláda spíše jednat o tom, kolik by jí akcionáři zaplatili za převzetí společnosti. Podle něho má společnost spíše cenu záporných miliard, jinak by ji už někdo koupil.
Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA), loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.
Související
Let Smartwings vyhlásil stav nouze, v Turecku ale bezpečně přistál
Americký soud odmítl žalobu českých aerolinek Smartwings
Smartwings , letadla, letectví
Aktuálně se děje
před 10 minutami
Írán čelí novým západním sankcím i hrozbě izraelské odvety
před 14 minutami
Německo zatklo 2 ruské agenty, kteří plánovali útoky v Německu
před 58 minutami
Hrozil atentát na Zelenského? Polsko odhalilo muže, který dával informace Rusům
před 1 hodinou
Škola Michael vychovává špičku současné mladé fotografie
před 2 hodinami
Írán vyhrožuje Izraeli útokem na jaderná zařízení
před 2 hodinami
Vilu Putinovy bývalé manželky Ljudmily Francie zabavila. Kreml je rozhodnutím pobouřen
před 2 hodinami
Zaměstnanci UNRWA tvrdí, že po zadržení je izraelská armáda mučila
před 3 hodinami
Kyjev: Pokud Ukrajina padne, nastane třetí světová válka
před 3 hodinami
Rusové od napadení Ukrajiny zabili nejméně 543 ukrajinských dětí. Zranění utrpělo 1 296
před 4 hodinami
Izraelem to neskončí? Napětí kvůli válce v Pásmu Gazy může vyústit v masivní konflikt
před 4 hodinami
Ukrajina poprvé vyrobí deset samohybných houfnic Bohdana na podvozku Tatra
před 5 hodinami
Ukrajina potvrdila zásah vojenského letiště na Krymu
před 5 hodinami
WHO je znepokojena šířením ptačí chřipky. Případy nákazy se potvrdily i u lidí
před 6 hodinami
Muž nepřežil napadení v pražském autoservisu, na místě je policie
před 6 hodinami
Sopka v Indonésii se probudila. Úřady varují před hrozbou tsunami
před 7 hodinami
V metru na Floře spadl člověk do kolejiště. Vlaky hodinu nejezdily
před 7 hodinami
Zimní počasí se vrací na hory i do nížin. Meteorologové vydali dvě výstrahy
před 8 hodinami
Babiš kvůli migračnímu paktu zaútočil na Fialu s Rakušanem
před 8 hodinami
Benzin letos poprvé zdražil nad 40 korun za litr. Růst cen má zpomalit
před 9 hodinami
Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?
„V posledním roce česká koruna výrazně oslabuje vůči oběma světovým měnám, ovšem v posledním měsíci se tento vývoj začal značně lišit,“ říká analytik BHS Timur Barotov. Takže co se vlastně děje na finančních trzích?
Zdroj: Martin Hájek