Pandemie těžce zasáhla České dráhy, ztráty budou zřejmě až pět miliard korun

Ztráty Českých drah z letošních tržeb mohou dosáhnout až pěti miliard korun. Hlavní část škod tvoří výpadky příjmů z jízdného. ČTK to řekl mluvčí společnosti Radek Joklík. Odhad ztrát prohloubila podzimní vlna pandemie. Dráhy během ní, stejně jako ostatní dopravci, zrušily desítky spojů, obsazenost fungujících vlaků je navíc nízká. Stamilionové až miliardové škody mají i ostatní dopravci.

Ilustrační foto
doporučujeme

"Jde zatím o hrubý odhad," upozornil mluvčí ČD. Nejcitelnější je výpadek tržeb z jízdného. Například během jarní krize spadla poptávka cestujících oproti normálu na desetinu. Na podzim je zájem proti běžným počtům zhruba na pětině až čtvrtině. Dráhy proto zrušily na jaře i na podzim desítky spojů. S tím jsou spojeny i nižší úhrady od objednatelů dopravy. Vzrostly navíc i některé další výdaje. Podle společnosti se podařilo podniku snížit některé náklady, zdaleka to ale nevystačí na alespoň částečné pokrytí ztrát z jízdného. Dráhy tak upravily svůj dřívější odhad, kdy na začátku podzimu očekávaly letošní ztrátu kolem tří miliard korun.

Firmu zřejmě čeká také propouštění zaměstnanců. "Kdybych teď udělal jednoduchou trojčlenku a podíval se na příjmy a náklady v příštím roce, vyjde mi z toho, že musím propustit více než tisíc zaměstnanců skupiny Českých drah. Tak jednoduché to ale není," řekl Hospodářským novinám (HN) šéf Českých drah Ivan Bednárik. Celá skupina zaměstnává 23.500 lidí. V personálních nákladech je podle Bednárikova odhadu možné uspořit deset až 20 procent. "Vše je ale v jednání a je předčasné mluvit o konkrétních číslech," doplnil.

Ve ztrátě navíc podle HN skončí i některé klíčové dceřiné společnosti státního podniku. Mezi nimi také nákladní ČD Cargo, které je jinak ekonomickým tahounem státního dopravce.

V předchozích několika letech společnost hospodařila se ziskem, loni s 1,3 miliardy korun. Největší ztrátu za posledních deset let vykázala v roce 2013, dosáhla téměř dvě miliardy.

Letošní ztrátu drah příliš nesníží ani plánovaná podpora státu. Ministerstvo dopravy chce rozdělit 400 milionů korun mezi dopravce za linky, které si u nich objednává. Většinu z těchto peněz by měly dostat právě dráhy. Vedle toho chce stát komerčním dopravcům odpustit dvě třetiny z letošních poplatků za užívání železnice. V případě Českých drah by to znamenalo slevu kolem 80 až 90 milionů korun.

Současná krize už vedla ke změnám ve vedení státního dopravce. Bednárik se stal novým předsedou představenstva a generálním ředitelem podniku na začátku prosince. Nahradil Václava Nebeského, který se přesunul na post místopředsedy představenstva. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) krok odůvodnil nutností posílení finančního řízení společnosti v době krize. Nebeský podle něj nebyl typickým krizovým manažerem.

Velké ztráty evidují i ostatní dopravci, často v řádech vyšších stovek milionů korun. Leo Express nyní vyzval stát k větší podpoře dopravců, dosavadní je podle firmy nedostatečná. Dopravci navíc očekávají, že situace se bude s dalším zpřísněním vládních omezení dále zhoršovat.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Fitch potvrzuje Česku rating AA-. Rizikem je déletrvající nestřídmá…

24.01.2021 05:16 Světově významná ratingová agentura Fitch Ratings včera opět potvrdila hodnocení úvěrové…

Portál pro žádosti podnikatelů o podporu po selhání serveru opět funguje

23.01.2021 15:22 Po opakovaných problémech a výpadku se dnes ráno znovu spustil portál AIS MPO, kde mohou podávat…

Asociace: Situace skiareálů je neúnosná, vláda je musí otevřít

22.01.2021 21:59 Vláda podle Asociace horských středisek (AHS) bere skiareály jako rukojmí. Situace se již stává…

Strategie: Česko má být ekonomikou založenou na inovacích

22.01.2021 15:18 Národní výzkumná a inovační strategie pro inteligentní specializaci ČR chce cílit na to, aby Česko…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama