Sdílení a pronájem aut v Česku koronavirová krize neohrozí, spíše naopak. Většina firem sice v prvních týdnech nouzového stavu zaznamenala propad poptávky, ne však tak výrazný jako u veřejné dopravy. Mnozí zákazníci podle provozovatelů z obav před nákazou volili individuální dopravu. Přibývají hlavně firemní klienti. V dubnu navíc poptávka roste. Do budoucna by půjčování aut po krizi mohlo podle firem posílit.
Většina carsharingových podniků v březnu kvůli krizi zaznamenala propad poptávky. "Mnoho našich zákazníků prostě omezilo svůj pohyb na minimum z důvodů souvisejících s nouzovým stavem," uvedl předseda Asociace českého carsharingu Roman Filip. Oslabení zájmu u většiny firem odhadl na zhruba polovinu.
Ve srovnání s veřejnou dopravou však nebyl dopad koronavirové krize na sdílenou dopravu tak velký. V MHD nebo ve vlacích klesl počet cestujících až o 90 procent, mnoho lidí preferovalo soukromou dopravu. "Ukázalo se, že v době zvýšeného nebezpečí šíření infekční nemoci je přeci jen bezpečnější jet autem než hromadnou dopravou. Zájem o individuální dopravu jako bezpečný způsob dopravy tak postupně roste," uvedl ředitel carsharingové firmy Anytime Milan Beutl.
Obava z cestování veřejnou dopravou dokonce u některých firem vedla ke zvýšení zájmu o pronájem auta. "Zhruba od poloviny března se nám začal výrazně zvyšovat počet pronajatých vozů, zejména pak v kategorii menších," uvedl Adam Szabó ze společnosti Driveto.
Od Velikonoc evidují rostoucí zájem všechny firmy, stoupající trend je podle firem patrný každý týden. Například u Anytime by se podle Beutla mohla poptávka vrátit na původní úroveň už v květnu. Zhruba o pětinu vyšší zájem eviduje za duben i Driveto.
Koronavirová krize by do budoucna mohla sdílení aut posílit. "Všichni budou hledat cesty, jak ušetřit a jak co nejméně fixovat náklady. Produkty s flexibilní možností přerušení služby budou znamenat velkou přidanou hodnotu," uvedl Szabó. Další výhodou může podle něj být počet okamžitě dostupných vozů v době, kdy jsou nová auta vlivem omezených výrob nedostupná. O tom, že krize zřejmě nebude mít na sdílení negativní vliv, svědčí i plán společnosti Anytime, která chce do konce roku zvýšit počet provozovaných aut v Praze ze současných 200 na 500.
Podle asociace lze očekávat růst zájmu do budoucna zejména v Praze a v Brně, kde se mění přístup obyvatel k individuální dopravě. Posléze by se trend mohl přenést i do dalších krajských měst.
Během krize začaly sdílení aut častěji využívat především firmy. Ty podle Beutla začaly odkládat koupi nových vozů, podobně jako při předchozí krizi v roce 2009, a právě carsharing je pro ně alternativou k dlouhodobějšímu pořízení vozu například na operativní leasing. Například Anytime proto v minulém týdnu spustilo službu, která cílí na malé a střední firmy.
Související
Řidičský průkaz u sebe? Češi si v dopravě zvykají na nové pořádky
Řidičáky doma, řízení od 17 let, nové značky i změny v bodech. V platnost vstupuje novela silničního zákona
auto , carsharing , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 35 minutami
Policie upravila tragickou bilanci nehody FlixBusu u Lipska. Oběti jsou jen čtyři
před 45 minutami
Putin konečně řekl pravdu. Rusko by proti NATO nemělo velkou šanci
před 2 hodinami
Sledování sankcí proti KLDR končí. Rusko vetovalo rezoluci OSN
před 2 hodinami
Policie varuje před novým trikem podvodníků: Vyberou vám účet i bez karty, stačí jim bankomat
před 3 hodinami
Fatální pochybení: Na Bulovce zaměnili pacientky, zdravá žena podstoupila potrat
před 3 hodinami
Hrozba pro zdraví i pozdní příchod do práce. Jak lidé vnímají přechod na letní čas?
před 3 hodinami
Na Václavském náměstí hořelo. Během rekonstrukce vzplála lepenka na střeše
před 3 hodinami
Do důchodu půjdeme později. Pavel se shodl s koalicí i opozicí, věk odchodu do penze musí růst
před 5 hodinami
Benzin a nafta pokračují ve zdražování. V dubnu může stát litr přes 40 korun
před 5 hodinami
Putin se i týden po útoku odmítá setkat s rodinami obětí střelby
před 5 hodinami
Feri stane v dubnu opět před soudem. Bude se řešit jeho odvolání
před 6 hodinami
ANO vyzvalo vládu, aby zveřejnila částku, kterou Česko přispěje na nákup munice pro Ukrajinu
před 6 hodinami
Miloš Zeman chce na Slovensko, ale zůstává v Motole. Zdravotní stav se zlepšuje
před 6 hodinami
I kdybychom zastavili změny počasí, některé ledovce už nezachráníme, varují vědci v nové zprávě
před 7 hodinami
Aktuální počasí: Silný vítr doprovodí studenou frontu, platí výstraha
před 7 hodinami
Naše vojáky na Ukrajině nechceme, řekli rozhodně Poláci. Jednotky NATO taky ne
před 7 hodinami
Rusko vyslalo na Ukrajinu další rakety a drony. 26 jich armáda sestřelila
před 8 hodinami
Otevírací doba obchodů o Velikonocích. Zatím není třeba s nákupem spěchat
před 8 hodinami
Dnes je Zelený čtvrtek, významný den spojený s Poslední večeří
před 8 hodinami
Změna času ovlivní i noční vlaky. České dráhy upozorňují na zpoždění
Letošní čtyřdenní velikonoční volno bude o hodinu kratší, než by mohlo být. Důvodem je změna času, kdy v noci ze soboty 30. na neděli 31. března začne platit letní čas. České dráhy upozornily cestující, že noční vlaky tak naberou šedesátiminutové zpoždění.
Zdroj: Jan Hrabě