Výrobce legendárních kol Favorit potřetí zkrachoval, zůstaly dluhy

V Rokycanech už potřetí skončila výroba legendárního českého kola Favorit. Po dvou předchozích bankrotech zkrachovala také firma Favorit Manufacture, která novou verzi bicyklů vyráběla od roku 2016. Majitel ochranné známky Richard Galovič zadlužený podnik těsně před tím stihl prodat.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto
doporučujeme

Slovenský podnikatel Galovič podle serveru koupil značku Favorit v roce 2011 za pět milionů korun. Produkci kol rozjel po téměř čtyřech letech příprav díky státní dotaci. "Letos v lednu ale jeho firma Favorit Manufacture přestala vyplácet mzdy," uvedl server SeznamZprávy.cz. Galovič krátce nato prodal výrobu favoritů podnikateli Pavlu Sedlákovi, který téměř 20 zaměstnancům hned rozdal výpovědi.

Favorit Manufacture, už pod novým názvem RC Orange, je v insolvenci. Návrh soudu podali právě zaměstnanci, kteří letos tři měsíce pro Galoviče pracovali zadarmo. Firma jim dluží desítky tisíc korun.

Nový vlastník Favoritu je podle serveru statutárním zástupcem nebo jednatelem ve 105 firmách. Část z nich je v insolvenci, dalších 45 jeho společností už bylo z obchodního rejstříku dříve vymazáno.

Kola se v Rokycanech vyráběla od 20. let minulého století, od roku 1951 jich bylo 2,5 milionu. Za minulého režimu šlo o nedostatkový výrobek. Výroba po privatizaci postupně dvakrát zkrachovala. Firma podcenila nástup horských kol a nedokázala čelit levným dovozům. Favorit je ale stále jednou z nejznámějších českých značek.

Galovič přišel s koly s retro designem, lehkým karbonovým rámem a moderními technickými prvky. Zákazníkům se měla "šít na míru". Vývoj a příprava trvaly skoro čtyři roky a zbyl po nich soudní spor. Galovičovu firmu Favorit Technology žaluje designér Petr Novague o 1,4 milionu korun, protože údajně nedostal zaplaceno za práci. Galovič tvrdí, že Novague, který dostal desítky mezinárodních cen, na favoritu žádnou práci neodvedl, podílel se jen na prvním prototypu; design podle něj vytvořili kolegové a subdodavatelé z Plzně, Rokycan, Brna a Bratislavy.

Podle Galoviče prodala jeho firma v letech 2015 a 2016 stovky kol a utržila za ně za oba roky asi 31 milionů Kč. Galovič rozjel výrobu favoritů v roce 2015 v Jeseníku. Pomohla mu státní dotace na zaměstnanost, která kryla mzdy na první rok. Galovič pak převedl výrobu do původní továrny v Rokycanech, podle serveru ale běžela naplno jen asi rok. Domluvený investor peníze do expanze nedal. Podle bývalých zaměstnanců firma vyrobila jen necelou stovku kol za rok. Na vině mohla být podle Seznamu i vysoká cena.

Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Letiště Praha během léta praskalo ve švech. Kolik cestujících odbavilo?

17.10.2019 11:49 Letiště Praha odbavilo během letní sezóny 5,81 milionu cestujících, což je o šest procent více než…

Škoda Auto bude lacinou značkou? Odbory ztrhaly strategii Volkswagenu

17.10.2019 10:00 Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle…

Exemplární trest. ČNB uložila BH Securities tučnou pokutu kvůli dluhopisům

17.10.2019 07:37 Česká národní banka uložila pokutu pět milionů korun obchodníkovi s cennými papíry BH Securities za…

Babiš si dupl, chce nové jaderné bloky. Česko se může dostat do křížku s EU

16.10.2019 19:16 Aktualizováno Česko musí prosadit stavbu nových jaderných bloků, i kdyby kvůli tomu mělo porušit evropské právo.…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama