Zastavení výroby ve Škodě Auto ovlivní řadu dodavatelů

Zastavení výroby ve Škodě Auto kvůli epidemii koronaviru zasáhne i řadu jejích dodavatelů a dotkne se také například společnosti Aramark, která zajišťuje firemní stravování. Některé firmy zatím spoléhají na jiné odběratele. Automobilka odstaví všechny své závody ve středu ve 22:00, ve firmě jsou již dva potvrzené případy nákazy koronavirem. Uzavření evropských závodů dnes kvůli odbytovým potížím oznámila mateřská firma Volkswagen.

Zásadní dopad by situace měla na strojírenský holding Motor Jikov Group, který má v Českých Budějovicích a Soběslavi asi 850 kmenových zaměstnanců. Volkswagen tvoří díky dodávkám pro Scanii zhruba čtvrtinu tržeb. Výrobně jde do koncernu přes pětinu produkce. "Scania ve Švédsku, což je největší podíl odběrů, řeší situaci dnes. Dopad by byl velmi zásadní. Museli bychom odpovídajícím způsobem výrobu snížit, případně zastavit," řekl ČTK ředitel pro strategický obchod Motoru Jikov Group Jiří Slíva.

Společnost dodává hlavně hliníkové komponenty, tedy vysokotlaké odlitky, pro spalovací motory, převodovky a příslušné periferie. Objem činí podle Slívy průměrně 180.000 kusů za měsíc. "Dodáváme ale do čtyř závodů, kdy jeden je v Jižní Americe. Je otázka, zda by byly zavřené všechny, nebo jen některé," dodal. Holding měl předloni tržby zhruba 1,7 miliardy korun.

Strakonická strojírenská firma ČZ, která zaměstnává 1160 lidí a dodává 80 procent výrobků pro automobilový průmysl, zatím přímé dopady neočekává. "Nejsme nějakým velkým dodavatelem Volkswagenu, není to hlavní zákazník," řekl ČTK mluvčí ČZ Jan Pěnkava.

Táborská firma Brisk, která vyrábí zapalovací svíčky a snímače, jež ovlivňují vstřikování paliva do motoru, zatím kvůli zastavení výroby koncernu Volkswagen produkci neomezí. Pro Volkswagen dodává větší část výrobků, vyváží ale do 75 zemí. Svíčky do starších vozů budou potřeba i nadále. ČTK to dnes řekl majitel Brisku a předseda představenstva firmy Mojmír Čapka. Firma zaměstnává asi 520 lidí.

Společnost Kiekert, která vyrábí zámkové systémy do aut, situaci kolem Škody monitoruje. Generální ředitel firmy Petr Kuchyňa ČTK řekl, že ale aktuálně nemá na jejich výrobu žádný vliv. "Máme zákazníky po celé Evropě i ostatních kontinentech," uvedl. Společnost patří německému koncernu.

Firma Chropyňská strojírna z Chropyně na Kroměřížsku dodává do Škody Auto svařovací linky na karoserie a montážní linky na kompletaci celých vozidel. Podle předsedy představenstva podniku Františka Kudely by dočasné zastavení výroby v automobilce nemělo mít na strojírnu výrazný vliv. "Nejsme dodavateli dílů, ale výrobních linek. Teď (ve Škodě Auto) děláme úpravy na svařovacích linkách i na montážních linkách. Pokud nás pustí do fabriky, tak problém nebudeme mít žádný," řekl dnes ČTK Kudela.

Společnost Borgers CS, výrobce textilií a výlisků pro automobily se čtyřmi závody na Rokycansku, dopady kroku Škody Auto teprve analyzuje. "Nechceme to zatím komentovat," řekl Vladimír Pašek. Firma má podle něj široké portfolio zákazníků a Škoda není zásadním odběratelem.

Výrazně se přerušení výroby ve Škodě nedotkne ani Okuly Nýrsko, výrobce plastových výlisků. Firma se snažila připravit na předpokládanou krizi automobilového průmyslu, produkce autodílů během tří let výrazně klesla na 18 procent z 600milionového obratu. "Pro nás už je to okrajový segment," řekl předseda představenstva Jan Motlík. Společnost se přeorientovala na elektrotechniku a ostatní segmenty, které dnes tvoří asi 70 procent.

Společnost Aramark, která zajišťuje firemní stravování ve všech závodech automobilky Škoda Auto, nechystá kvůli zastavení výroby ve Škodě hromadné propouštění. Zaměstnanci dostanou mzdy v řádném termínu, sdělila ČTK za Aramark Martina Riegerová. Aramark podle generálního ředitele Vladimíra Staňka plně podporuje rozhodnutí Škody Auto a považuje ho za správné. "Konkrétní situaci zaměstnanců řešíme ve spolupráci s odborovou organizací a samozřejmě máme přiměřené rezervy na to, abychom tuto komplikovanou situaci přečkali," řekl Staněk.

Související

Škoda Superb 4 Prohlédněte si galerii

Škoda představila čtvrtou generaci vlajkové lodi Superb. Na jejím vývoji se podílela umělá inteligence

Automobilka Škoda dnes večer představila čtvrtou generaci své vlajkové lodi. Superb. Bude dostupná v šesti variantách motoru včetně mild-hybrid a plug-in hybrid. Nová generace bude mít také novější podvozek založený na technologii DCC+. Na vývoji nového vozu se podle informací představených na tiskové konferenci podílela i umělá inteligence.
Skici exteriéru čtvrté generace modelu Superb Prohlédněte si galerii

OBRAZEM: Nová Škoda Superb čtvrté generace. Jak se vám líbí?

Škoda Auto představila skici exteriéru svého nadcházejícího modelu Superb čtvrté generace, který se připravuje na svou světovou premiéru. Nový design nese prvky Modern Solid designového jazyka a zahrnuje zdokonalené Matrix-LED přední světlomety a zadní světla s krystalickými detaily. Globální představení vozu Superb proběhne živě 2. listopadu v 19:00 SEČ. Uvádí automobilka ve své tiskové zprávě, kterou má redakce EuroZprávy.cz k dispozici.

Více souvisejících

Škoda firmy

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Aktualizováno včera

Sunak: Putin se na polských hranicích nezastaví. Britové posílají Ukrajině rakety Storm Shadow

Britský premiér Rishi Sunak oznámí v úterý na návštěvě Polska zvýšení vojenské podpory pro Ukrajinu o 500 milionů liber (579 milionů eur). 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy