Německá vláda schválila mýtné pro osobní auta. Rakousko hrozí žalobou, ČR se možná přidá

Berlín/Vídeň/Brusel/Praha - Spolková vláda dnes schválila návrh na zavedení mýtného pro osobní vozy, řidiči tak budou od roku 2018 nebo 2019 platit za jízdu po německých dálnicích. Ceny za desetidenní mýtné mají být v rozmezí od 2,5 eur do 25 eur (zhruba 68 až 675 korun). Nejdražší roční mýtné bude stát 130 eur. Řada evropských zemí včetně Rakouska a ČR s tím ale nesouhlasí.

Ilustrační foto
doporučujeme

Ceny se mají pohybovat v závislosti na množství emisí, které daný vůz produkuje. Ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) zatím nepočítá s tím, že by se povinnost platit dálniční poplatky nevztahovala na některé příhraniční regiony, jak to požaduje část představitelů německých spolkových zemí.

Od mýtného pro osobní vozy si Dobrindt slibuje čistý roční příjem kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun). Využití těchto financí bude vázané na výstavbu a údržbu silniční infrastruktury.

Spolková republika už sice má platný zákon o mýtném pro osobní auta, poplatky ale i kvůli výhradám Evropské komise a protestům dalších zemí zatím nezavedla. Původní zákon počítal s tím, že majitelé aut registrovaných v Německu budou od platby za jízdu na dálnicích de facto osvobozeni, protože se jim přesně o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Řidiči z ostatních zemí Evropské unie by tím ale byli podle EK diskriminováni.

Psali jsme:  

Nový návrh vychází z toho, že Berlín může německým řidičům náklady na poplatky kompenzovat v závislosti na tom, jak ekologickým vozem jezdí. Majitelé aut s velmi nízkými emisemi tak nyní získají ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na mýtném.

"Německý návrh porušuje evropské principy, vyloučena proto není ani společné žaloba," prohlásil rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried, který se dnes v Evropském parlamentu v Bruselu setkal s kritiky německých plánů. "Jde o to, zda v Evropě stále ještě platí síla práva, nebo právo silnějšího," řekl Leichtfried s tím, že v konečném vyúčtování budou platit pouze cizinci.

"To je diskriminační a odporuje to evropskému duchu i evropským právním předpisům," uvedl Leichtfried, který vedle Berlína kritizoval i Evropskou komisi. Uvedl také, že nespokojenci z řady unijních zemí nyní jednají o možnosti společné žaloby proti německým záměrům. Dodal, že do soudní pře se může samo pustit i Rakousko.

"Česká vláda považuje chystané zavedení mýtného na německých dálnicích za nestandardní a neférové k občanům ostatních států Evropské unie," uvedl v tiskové zprávě premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) požádá, aby vypracoval analýzu ke vzniklé situaci. "Pokud se potvrdí, že pro ČR vzniknou negativní diskriminační dopady, vláda zváží připojení k připravované žalobě Rakouska na postup Německa," dodal. Ťok sice rozumí snaze Berlína zavést na německých silnicích mýto, systém však podle ministra nesmí být diskriminační, tedy zaměřený jen na řidiče z jiných zemí. "Finální podobu zákona jsme dosud neměli k dispozici. Počkáme na právní analýzu toho, jak je zákon napsán, a podle toho se dále rozhodneme. Pokud by návrh byl diskriminační, postavíme se proti němu," sdělil ČTK Ťok.

Témata: Mýtné | Německo | Dálnice
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Německá ekonomika podle Bundesbank překonává propad způsobený pandemií

11.06.2021 12:32 Německá ekonomika překonává propad způsobený pandemií covidu-19. Letos i příští rok výrazně poroste…

Světová banka zlepšila odhad letošního růstu globální ekonomiky

08.06.2021 18:08 Světová banka (SB) dnes zlepšila odhad letošního růstu světové ekonomiky na 5,6 procenta z dříve…

Koronavirová krize na Slovensku nevedla k výraznějšímu nesplácení půjček

01.06.2021 12:00 Jen zlomek slovenských domácností, které po propuknutí koronavirové krize využily možnosti odkladu…

Trh práce v EU se patrně zotaví pomaleji než národní ekonomiky

26.05.2021 14:18 Trh práce v Evropské unii se z dopadů pandemie zřejmě zotaví později než ekonomika sedmadvacítky.…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama