Německý Ježek v kleci? Zkoumání „automobilového kartelu“ představuje zapeklitý hlavolam

Berlín/Brusel - Německý list Der Spiegel nedávno přinesl šokující odhalení o tajných schůzkách mezi pěticí největších německých automobilek. Volkswagen, BMW, Audi, Porsche a Daimler se zřejmě domlouvaly na koordinovaném přístupu k dodavatelům a cenách řady dodávaných komponentů, včetně systémů kontroly emisí u naftových vozů. Obvinění z vytvoření kartelu donutily jednat Berlín i Brusel. Magazín Politico poukazuje na obtíže takového šetření, protože to, co se zdá jako kartel pro veřejnost nemusí být kartelem pro regulátory.

Volkswagen

To, co se nejdříve zdá jako tajná a protizákonná dohoda může nakonec vypadat jinak ve světle nových faktů nebo když tyto skutečnosti neznamenají porušení právních předpisů EU. Evropská komise počátkem tohoto roku upustila např. od zkoumání údajného kartelu producentů bioethanolu a před 18 měsíci též upustila od podobného šetření největších světových investičních bank.

„Kromě případů klasických kartelů pouhá skutečnost, že konkurenti spolupracují a vyměňují si informace, sama o sobě nestačí k nalezení přestoupení (zákona)," poukazuje Paul Lugard, partner v advokátní kanceláři Baker Botts v Bruselu. Zda je to nezákonné či ne, závisí na tom, jak spolupracovali a proč, jaké informace byly vyměněny a jaký vliv měla spolupráce, vysvětluje Lugard.

Konkurenti mohou společně pracovat na vývoji nových technologií nebo na zavádění nezbytné infrastruktury. Společný nákup je vnímán jako podpora hospodářská soutěže. Automobilka Volkswagen se vyjádřila, že „naprosto běžné“ u automobilek na celém světě „vyměňovat si informace o technických otázkách s cílem zvýšit tempo a kvalitu inovací.“ Dodala, že spolupráce mezi konkurenty může snížit náklady pro spotřebitele.

Mluvčí společnosti Daimler odmítl komentovat „spekulace", ale uvedl, že společnost má „komplexní program pro dodržování antimonopolních pravidel." Mluvčí BMW sdělil, že situaci hodnotí. Začátkem tohoto týdne uvedl, že některé diskuse, o kterých referoval Der Spiegel, měly za cíl zvýšit dostupnost výfukových plynů v Evropě.

Problémy spojené s vyšetřováním

Automobilový průmysl je výkladní průmysl Německa a základní pilíř její ekonomiky. Vliv automobilek proto zasahuje do politiky a administrativy. Ricardo Cardoso, mluvčí Komise pro hospodářskou soutěž, nicméně tvrdí, že se automobilkám nedostává z jejich strany zvláštního zacházení. Odkazuje na dosavadní přehled výsledků Komise, podle něhož odhalila v automobilovém průmyslu devět kartelů za posledních 10 let a pokutovala společnosti ve výši téměř 6 miliard EUR - včetně sankce ve výši 2,9 miliardy EUR pro kartel výrobců kamionů, sestávající ze společnosti Daimler a dvou dceřiných poboček společnosti Volkswagen.

Podle listu Der Spiegel se Volkswagen se v červenci 2016 přiznal německým a evropským orgánům pro vymáhání práva, aby si zajistil zajistit imunitu vůči pokutám. Podle novin Süddeutsche Zeitung společnost Daimler předala regulačním orgánům informace už v roce 2014 nebo dokonce dříve. Obě společnosti byly v nedávných letech nejvíce postiženi pokutami za protizákonné chování. Podle kritiků systém imunity povzbuzuje společnosti, aby vylíčily své chování v nejhorším možném světle.

Nárokování si imunity nedovoluje žalovaným společnostem se vyjadřovat o případu, protože by jí byly zbaveny z důvodu zveřejnění klíčových informací možných ovlivnit vyšetřování dalších možných viníků. Ti by se mohli na jejich základě pokusit zničit důkazy. Mluvení o případu se zdržuje i Komise ze strachu, že tím „dá hlášku“ potencionálním obžalovaným a z respektu vůči presumpci neviny. Pro obě strany to ale vytváří složitou situaci ve vztahu k informace se dožadující evropské veřejnosti.

Vyšetřování kartelových dohod v EU často trvá léta. Sankce za kartelovou dohodu týkající se prodeje tepelných systémů automobilů ve výši 155 milionů eur padly v roce 2017, po sedmi letech, kdy společnost Panasonic zašla za regulačními orgány. Podnět k jinému případu, týkajícího se generátorů střídavého proudu,  dala společnost Denso v únoru 2011, pokuty ve výši 137 miliónů eur za kartelové podvody padly až v roce 2016.

Nový viník?

Financial Times referují o novém dokumentu, které mají k dispozici vyšetřovatelé, podle něhož se pětice automobilek snažila manipulovat s emisními technologiemi, aby byly v souladu s regulačních standardů v USA. Nejzávažnější nepotvrzené obvinění zní, že automobilky tajně souhlasily s používáním jen malých, levných nádrží pro kapalný roztok Adlblue, které neutralizují výfukové emise v naftových vozidlech.

V dokumentech se poprvé objevuje i největší světový dodavatel automobilových dílů, společnost Bosch. Stuttgartská společnost údajně pomohla výrobcům automobilů vyvinout strategii „dávkování" pro snížení spotřeby přípravku Adblue. Bosch uvedl v pátek, že o celé záležitosti ví pouze z médií a že evropské či německé antimonopolní úřady se jej zatím vůbec nedotázaly ohledně jeho účastni v celé situaci. „Jelikož nemáme podrobnosti o vyšetřovaných záležitostech, nemůžeme s k nim vyjádřit," uvedla společnost.

Květnová inflace na Slovensku vystoupila na více než roční maximum 2,2…

15.06.2021 09:34 Meziroční míra inflace na Slovensku v květnu zrychlila tempo a z dubnové hodnoty 1,6 procenta…

Německá ekonomika podle Bundesbank překonává propad způsobený pandemií

11.06.2021 12:32 Německá ekonomika překonává propad způsobený pandemií covidu-19. Letos i příští rok výrazně poroste…

Světová banka zlepšila odhad letošního růstu globální ekonomiky

08.06.2021 18:08 Světová banka (SB) dnes zlepšila odhad letošního růstu světové ekonomiky na 5,6 procenta z dříve…

Koronavirová krize na Slovensku nevedla k výraznějšímu nesplácení půjček

01.06.2021 12:00 Jen zlomek slovenských domácností, které po propuknutí koronavirové krize využily možnosti odkladu…

Trh práce v EU se patrně zotaví pomaleji než národní ekonomiky

26.05.2021 14:18 Trh práce v Evropské unii se z dopadů pandemie zřejmě zotaví později než ekonomika sedmadvacítky.…

Pandemie snížila hrubý domácí produkt Německa o 300 miliard eur

24.05.2021 14:41 Pandemie covidu-19 Německo připravila o 300 miliard eur (7,6 bilionu Kč) na hrubém domácím produktu…

ECB: Největšími riziky pro eurozónu jsou vysoké zadlužení a realitní…

19.05.2021 16:57 Vysoké zadlužení a realitní bublina patří mezi největší rizika pro ekonomiku eurozóny a její…

Míra inflace v Británii se v dubnu více než zdvojnásobila

19.05.2021 10:12 Růst spotřebitelských cen v Británii v dubnu zrychlil a míra inflace se více než zdvojnásobila.…

Prodej nových aut v EU v dubnu prudce vzrostl

19.05.2021 09:03 Počet registrací nových aut v Evropské unii v dubnu meziročně vzrostl o 218,6 procenta na 862.226…

Šéf Tesly Elon Musk klesá v žebříčku nejbohatších, v pondělí byl až třetí

18.05.2021 15:12 Šéf americké automobilky Tesla Elon Musk, který se minulý týden přičinil o cenový propad…

Související:

Právě se děje