Na diesely přišla bída. V Německu není zájem o naftová auta, ceny ojetin padají

Berlín - V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Zároveň stoupá povědomí o škodlivosti oxidu dusičitého (NO2), za jehož emise jsou z velké části zodpovědná naftová auta. Každoročně kvůli nim předčasně zemře několik tisíc Němců.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

Zatímco v letech 2015 a 2016 podíl dieselů na všech nových osobních autech činil 48 a 46 procent, loni už klesl na 38,8 procenta. Naopak podíl vozů s benzinovým motorem stoupl z 50 a 52 procent na 57,7 procenta. V posledních měsících je pokles stále znatelnější. Letos v lednu podíl naftových vozů na celkovém prodeji klesl na 33 procent ze 45 procent ve stejném měsíci před rokem.

Výrazné jsou také problémy s odbytem ojetých naftových aut. "Řada zákazníků vzala své rozhodnutí zpět a přešli z dieselu na benzinový vůz. Znejistění je citelné," řekl listu Handelsblatt vedoucí jednoho autobazaru v Porýní Andreas Kraemer. Studie internetového prodejce Autoscout24 zase ukázala, že jen 15 procent dotázaných by si koupilo ojeté naftové auto.

Celkem je v Německu registrováno kolem 15 milionů osobních aut s naftovým motorem. Zhruba 2,7 milionu z nich splňuje normu Euro 6 a zákazy jízdy, které se mohou týkat zhruba 40 měst, by se jich s největší pravděpodobností nedotkly. Všech ostatních majitelů naftových vozů ale nejspíše ano. V tu chvíli by podle odborníků jejich cena šla dramaticky dolů.

Právě dieselové vozy největší měrou přispívají k tomu, že se ve zhruba 70 německých městech stále nedaří dodržovat maximální hodnotu NO2, která je stanovena na 40 mikrogramů na metr krychlový v ročním průměru. Nejhorší situace je v Mnichově (78 mikrogramů), Stuttgartu (73 mikrogramů) a Kolíně nad Rýnem (62 mikrogramů).

Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané oxidem dusičitým. Už v malých koncentracích může mít NO2 podle úřadu dlouhodobě těžké následky. Organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe tvrdí, že si znečištění ovzduší NO2 celkem vyžádá zhruba 13.000 předčasných úmrtí ročně.

Zastánci dieselů zase argumentují tím, že tato auta sice produkují více NO2, zároveň ale méně oxidu uhličitého (CO2), takže přispívají menší měrou než benzinové vozy ke změnám klimatu.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Protesty žlutých vest zasáhly francouzskou ekonomiku, kvůli demonstracím…

18.12.2018 19:52 Francouzský statistický úřad INSEE dnes kvůli protivládním protestům a slabší podnikatelské důvěře…

Britská ekonomika v problémech. Poroste nejpomaleji za poslední roky

18.12.2018 17:56 Britská ekonomika zřejmě v letošním a příštím roce poroste nejpomalejším tempem od poslední recese.…

Dvojí metr v eurozóně? Itálie musí ušetřit miliardy eur, Francii se…

18.12.2018 10:00 Evropská komise (EK) požádala Itálii, aby v návrhu rozpočtu na příští rok ušetřila další 2,5 až tři…

Francie příští rok poruší rozpočtové pravidlo EU, přiznal premiér

17.12.2018 10:06 Rozpočtový schodek Francie se bude příští rok pohybovat kolem 3,2 procenta hrubého domácího…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama