Zákaz dieselů bude radikálnější? Může platit i pro auta normy Euro 6

Berlín - Podle informací magazínu Der Spiegel by mohl zákaz jízdy naftových aut v některých německých městech postihnout i vozy, které splňují novou emisní normu Euro 6. Cestu k zákazům dieselů otevřel koncem února Spolkový správní soud v Lipsku.

Přidejte svůj názor 9 komentářů

Německé dálnice
doporučujeme

Konkrétní rozsudek se týkal Düsseldorfu a Stuttgartu, se zákazy naftových aut už ale počítá Hamburk a uvažuje o nich také Mnichov nebo Berlín.

Většina městských zákazů, které nebudou plošné, by neměla postihnout auta splňující emisní normu Euro 6, tedy taková, která mohla začít jezdit po 1. září 2014. Odborníci i vládní úředníci ale očekávají, že i na tyto vozy může dojít v případě, že se na soud obrátí majitelé aut splňujících starší normu Euro 5 nebo Euro 4. Novější auta totiž v provozu často produkují více emisí oxidu dusičitého (NO2) než tyto starší vozy.

"Majitel dieselu normy Euro 5, kterého postihne zákaz jízdy, by se pak s odkazem na stejně tak špatný vůz normy Euro 6 mohl soudit, aby mu bylo umožněno dál jezdit do uzavřených oblastí," říká hlavní právník největšího evropského automotoklubu ADAC Markus Schäpe. Taková žaloba by podle některých vládních úředníků měla solidní šanci na úspěch.

Jistotu, že se vyhnou zákazům jízdy, tak podle Spiegelu mají v podstatě jen majitelé dieselových aut nejnovější normy Euro 6d, kterých je ale v porovnání s ostatními velmi málo.

V Německu je celkem asi 15 milionů osobních aut s naftovým motorem. Normu Euro 4, která u osobních dieselových vozů počítá s maximálně 250 miligramy oxidů dusíku na kilometr jízdy, musejí nová auta splňovat od roku 2005. Novější norma Euro 5 platí od září 2009 a počítá s nejvýše 180 miligramy oxidů dusíku na kilometr. Od 1. září 2014 pak musejí nové diesely splňovat normu Euro 6 a držet emise pod 80 miligramy oxidů dusíku na kilometr.

Problémem těchto norem, které platí po celé Evropské unii, je skutečnost, že je výrobci až do loňského podzimu museli dodržovat jen při testech v laboratoři, nikoliv ve skutečném provozu, kde auta často produkují mnohonásobně více škodlivých emisí.

Loading...
Vstupte do diskuze (9)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Polské firmy dobývají německý trh, naopak ČR začíná mít potíže

18.04.2019 08:34 Polské firmy dobývají německý trh, píše polský deník Rzeczpospolita. Na celkovém dovozu spotřebního…

Válka Boeing-Airbus eskaluje. EU zveřejnila seznam zboží, u kterého…

17.04.2019 13:41 Evropská komise dnes zveřejnila předběžný seznam zboží, na která by mohla uvalit cla v souvislosti…

Inflace v eurozóně v březnu zpomalila, v celé EU stabilní

17.04.2019 12:26 Tempo růstu spotřebitelských cen v eurozóně v březnu meziročně zpomalilo na 1,4 procenta z 1,5…

Manažeři Volkswagenu způsobili škody za 78 miliard eur, tvrdí obžaloba

17.04.2019 10:59 Škody v celkové výši 78 miliard eur (dvou biliónů korun) způsobili podle německých vyšetřovatelů…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama