Zákaz dieselů bude radikálnější? Může platit i pro auta normy Euro 6

Berlín - Podle informací magazínu Der Spiegel by mohl zákaz jízdy naftových aut v některých německých městech postihnout i vozy, které splňují novou emisní normu Euro 6. Cestu k zákazům dieselů otevřel koncem února Spolkový správní soud v Lipsku.

Přidejte svůj názor 9 komentářů

Německé dálnice
doporučujeme

Konkrétní rozsudek se týkal Düsseldorfu a Stuttgartu, se zákazy naftových aut už ale počítá Hamburk a uvažuje o nich také Mnichov nebo Berlín.

Většina městských zákazů, které nebudou plošné, by neměla postihnout auta splňující emisní normu Euro 6, tedy taková, která mohla začít jezdit po 1. září 2014. Odborníci i vládní úředníci ale očekávají, že i na tyto vozy může dojít v případě, že se na soud obrátí majitelé aut splňujících starší normu Euro 5 nebo Euro 4. Novější auta totiž v provozu často produkují více emisí oxidu dusičitého (NO2) než tyto starší vozy.

"Majitel dieselu normy Euro 5, kterého postihne zákaz jízdy, by se pak s odkazem na stejně tak špatný vůz normy Euro 6 mohl soudit, aby mu bylo umožněno dál jezdit do uzavřených oblastí," říká hlavní právník největšího evropského automotoklubu ADAC Markus Schäpe. Taková žaloba by podle některých vládních úředníků měla solidní šanci na úspěch.

Jistotu, že se vyhnou zákazům jízdy, tak podle Spiegelu mají v podstatě jen majitelé dieselových aut nejnovější normy Euro 6d, kterých je ale v porovnání s ostatními velmi málo.

V Německu je celkem asi 15 milionů osobních aut s naftovým motorem. Normu Euro 4, která u osobních dieselových vozů počítá s maximálně 250 miligramy oxidů dusíku na kilometr jízdy, musejí nová auta splňovat od roku 2005. Novější norma Euro 5 platí od září 2009 a počítá s nejvýše 180 miligramy oxidů dusíku na kilometr. Od 1. září 2014 pak musejí nové diesely splňovat normu Euro 6 a držet emise pod 80 miligramy oxidů dusíku na kilometr.

Problémem těchto norem, které platí po celé Evropské unii, je skutečnost, že je výrobci až do loňského podzimu museli dodržovat jen při testech v laboratoři, nikoliv ve skutečném provozu, kde auta často produkují mnohonásobně více škodlivých emisí.

Loading...
Vstupte do diskuze (9)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Francouzská automobilka PSA loni dosáhla rekordního zisku

26.02.2020 09:38 Francouzská automobilka PSA Group loni zvýšila čistý zisk o 13 procent na rekordních 3,2 miliardy…

Německá ekonomika na konci roku 2019 stagnovala, potvrdili statistici

25.02.2020 08:59 Hrubý domácí produkt (HDP) Německa ve čtvrtém čtvrtletí po růstu o 0,1 procenta v předchozím…

Akciové trhy v Evropě zažívají nejhlubší propad za čtyři roky, zájem je…

24.02.2020 21:31 Aktualizováno Akcie na evropských trzích zažívají nejhlubší propad od poloviny roku 2016. Ceny klesají zejména v…

Koronavirus stáhne italskou ekonomiku do recese, tvrdí analytici

24.02.2020 19:25 Italská ekonomika se podle analytiků kvůli negativním hospodářským dopadům epidemie nového typu…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama