Zákaz dieselů bude radikálnější? Může platit i pro auta normy Euro 6

Berlín - Podle informací magazínu Der Spiegel by mohl zákaz jízdy naftových aut v některých německých městech postihnout i vozy, které splňují novou emisní normu Euro 6. Cestu k zákazům dieselů otevřel koncem února Spolkový správní soud v Lipsku.

Přidejte svůj názor 9 komentářů

Německé dálnice
doporučujeme

Konkrétní rozsudek se týkal Düsseldorfu a Stuttgartu, se zákazy naftových aut už ale počítá Hamburk a uvažuje o nich také Mnichov nebo Berlín.

Většina městských zákazů, které nebudou plošné, by neměla postihnout auta splňující emisní normu Euro 6, tedy taková, která mohla začít jezdit po 1. září 2014. Odborníci i vládní úředníci ale očekávají, že i na tyto vozy může dojít v případě, že se na soud obrátí majitelé aut splňujících starší normu Euro 5 nebo Euro 4. Novější auta totiž v provozu často produkují více emisí oxidu dusičitého (NO2) než tyto starší vozy.

"Majitel dieselu normy Euro 5, kterého postihne zákaz jízdy, by se pak s odkazem na stejně tak špatný vůz normy Euro 6 mohl soudit, aby mu bylo umožněno dál jezdit do uzavřených oblastí," říká hlavní právník největšího evropského automotoklubu ADAC Markus Schäpe. Taková žaloba by podle některých vládních úředníků měla solidní šanci na úspěch.

Jistotu, že se vyhnou zákazům jízdy, tak podle Spiegelu mají v podstatě jen majitelé dieselových aut nejnovější normy Euro 6d, kterých je ale v porovnání s ostatními velmi málo.

V Německu je celkem asi 15 milionů osobních aut s naftovým motorem. Normu Euro 4, která u osobních dieselových vozů počítá s maximálně 250 miligramy oxidů dusíku na kilometr jízdy, musejí nová auta splňovat od roku 2005. Novější norma Euro 5 platí od září 2009 a počítá s nejvýše 180 miligramy oxidů dusíku na kilometr. Od 1. září 2014 pak musejí nové diesely splňovat normu Euro 6 a držet emise pod 80 miligramy oxidů dusíku na kilometr.

Problémem těchto norem, které platí po celé Evropské unii, je skutečnost, že je výrobci až do loňského podzimu museli dodržovat jen při testech v laboratoři, nikoliv ve skutečném provozu, kde auta často produkují mnohonásobně více škodlivých emisí.

Loading...
Vstupte do diskuze (9)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Černý scénář pro Británii. Investice firem klesnou nejvýrazněji za 10 let?

17.06.2019 09:23 Investice firem v Británii by měly v letošním roce kvůli přetrvávající nejistotě kolem odchodu země…

Emise oxidu uhličitého? Německo chce jít na nulu, vyplývá z uniklých…

16.06.2019 16:53 Německo podpoří cíl Evropské unie do roku 2050 snížit čisté emise oxidu uhličitého (CO2) na nulu.…

Babiš a Trump? Oba se rádi chlubí, všiml si prestižní časopis

16.06.2019 16:25 Aktualizováno Andrej Babiš vystoupil na konferenci známého podnikatelského časopisu Forbes. Styl jeho argumentace…

Nowotny z ECB preferuje pružný inflační cíl. Za vzor dává Českou národní…

16.06.2019 12:48 Člen Rady guvernérů Evropské centrální banky (ECB) Ewald Nowotny preferuje větší pružnost na cestě…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama