Limity pro těžké nákladní automobily? Brusel představil první balíček emisí

Brusel - Emise oxidu uhličitého (CO2) z nových velkých nákladních aut se do roku 2030 musejí v porovnání s rokem 2019 snížit alespoň o 30 procent. Vyplývá to nových standardů Evropské komise (EK), které jsou souhrnně označovány jako balíček mobility a které dnes komise představila. Návrh ještě musí schválit vlády členských zemí Evropské unie a Evropský parlament.

Přidejte svůj názor

Kamion - ilustrační foto
doporučujeme

Na rozdíl od USA, Kanady, Číny a Japonska EU v současné době nemá žádné limity na objem oxidu uhličitého, který vypouštějí těžké nákladní automobily. Ty se na celkových emisích silniční dopravy podílejí zhruba čtvrtinou.

Komise navrhuje, aby se k limitu pro snížení emisí CO2 dospělo ve dvou krocích: do roku 2025 by emise měly klesnout o 15 procent a během dalších pěti let o dalších 15 procent. Celkové emise silniční dopravy chce Evropská unie snížit do roku 2030 minimálně o 40 procent v porovnání s rokem 1990, připomněla agentura Reuters.

"K naplnění našich závazků vůči pařížské klimatické dohodě musejí přispět všechna odvětví. Proto jsme poprvé navrhli standardy EU pro zvýšení účinnosti paliva a snížení emisí z nových těžkých užitkových vozidel," prohlásil komisař pro ochranu klimatu a energetiku Miguel Arias Cañete.

Navrhované limity pravděpodobně přinesou zklamání ekologům i některým zemím EU, které požadovaly do roku 2025 snížit emise nejméně o 24 procent a do roku 2030 o 34 až 45 procent.

Komise předpokládá, že díky jejímu návrhu se emise CO2 sníží v letech 2020 až 2030 zhruba o 54 milionů tun.

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), které reprezentuje zájmy sedmi předních producentů těžkých nákladních vozů, zavedení norem CO2 pro nákladní automobily akceptuje. Požaduje ale, aby byl zohledněn význam a složitost trhu.

ACEA se domnívá, že EK stanovila příliš vysoké cíle, které neberou v úvahu specifika trhu nákladních automobilů. Vzhledem k tomu, že vývoj těžkých nákladních automobilů, které přijdou do prodeje v roce 2025, už začal, je limit 15 procent příliš přísný s ohledem na tak krátký časový horizont, uvádí organizace.

"Zdá se, že Evropská komise jednoduše vzala přesné hladiny snížení emisí CO2, které navrhuje pro osobní a užitkové vozy, a přímo je aplikovala na těžká nákladní vozidla, aniž by plně uznala zásadní rozdíly mezi těmito segmenty," uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. Navíc požadavek snížit emise o 15 procent do roku 2025 a o dalších 15 procent do roku 2030 nezohledňuje reálný technologický vývoj, který vyžaduje čas, uvádí se v prohlášení ACEA.

Evropský automobilový průmysl tento měsíc loboval za 16procentní snížení emisí CO2 v letech 2019 až 2030, přičemž v roce 2025 by měl být přechodný cíl ve výši sedmi procent, uvedla agentura Reuters.

Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Eurozóna se rozroste? Chorvatsko chce zavést euro nejpozději do začátku…

12.11.2019 16:16 Strategickým cílem Chorvatska je splnit nezbytná kritéria a přijmout euro do konce funkčního období…

Soud EU nařídil povinné označování zboží z židovských osad, Izrael skřípe…

12.11.2019 16:13 Aktualizováno Soudní dvůr Evropské unie dnes rozhodl, že na potravinách pocházejících z území okupovaných…

Čína se dohodla s Řeckem. Aténský přístav má být součástí nové Hedvábné…

11.11.2019 16:15 Z řeckého přístavu Pireus u Atén by se s pomocí čínských investic ve výši až 600 milionů eur (15,3…

Slovenský průmysl v září dál klesal, stavebnictví se naopak zmátořilo

11.11.2019 11:00 Slovenský průmysl a stavebnictví zaznamenaly v září rozdílný vývoj. Zatímco produkce průmyslu…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama