Zemřel bývalý šéf Fiatu, na nóbl chování a oblečení si zrovna nepotrpěl

Řím - Ve věku 66 let zemřel bývalý generální ředitel skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Sergio Marchionne. Automobilka již o víkendu oznámila, že Marchionneho stav se po nedávné operaci prudce zhoršil, a proto jmenovala nového šéfa.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Sergio Marchionne

"To, čeho jsme se obávali, se bohužel stalo. Sergio Marchionne, muž a přítel, odešel," řekl šéf představenstva FCA John Elkann.

Marchionne zhruba před třemi týdny podstoupil operaci ramene. Po zákroku se však podle italského tisku objevily závažné komplikace a jeho stav se v posledních dnech prudce zhoršil.

Marchionne byl ředitelem italského Fiatu od roku 2004. Pod jeho vedením se Fiat sloučil s americkou automobilkou Chrysler a Marchionnemu je připisováno, že obě automobilky zachránil před bankrotem. Skupina Fiat Chrysler Automobiles (FCA), která vznikla v roce 2014, je nyní sedmým největším výrobcem automobilů na světě. Loni téměř zdvojnásobila čistý zisk na 3,5 miliardy eur z 1,8 miliardy eur v předchozím roce.

Marchionne byl známý svým přímočarým chováním a tím, že si nedělal starosti s oblečením. Jen málokdy byl vidět, že by měl na sobě něco jiného než džíny a černý svetr. Měl rád rychlost a jezdil ve Ferrari, kterých měl několik. Denně vykouřil balíček cigaret Muratti.

zdroj: YouTube

Automobilka Fiat se v 90. letech dostala do hluboké krize a z miliardových dluhů se chtěla dostat mimo jiné s pomocí amerického koncernu General Motors (GM). Ten ale v roce 2005 zaplatil dvě miliardy dolarů, jen aby nemusel koupit automobilovou divizi Fiatu. Pod vedením nového managementu v čele s Marchionnem, který se již v roce 2003 stal členem představenstva Fiatu, nakonec tato italská automobilka přestála nejhorší. Pomohlo tomu zejména snížení výrobních nákladů a uvedení nových modelů. Skutečným prodejním trhákem se stala zejména novodobá reinkarnace legendárního modelu 500, představená v roce 2007.

V roce 2009 Fiat oznámil, že vytváří alianci s americkým Chryslerem, který předtím vyhlásil bankrot a nad kterým Fiat získal plnou kontrolu. Formální spojení obou podniků bylo dokončeno v říjnu 2014. Ambiciózní Marchionne se rozhodl také obnovit reputaci Alfy Romeo, která je součástí skupiny FCA, jako luxusně-sportovní značky, o což se snažil zejména uvedením nových modelů Stelvio a Giulia. Naopak se mu nepodařilo oživit další slavnou italskou značku Lancia, která dnes působí pouze na italském trhu s jediným modelem, minivozem Ypsilon. 

Při významné firemní události se Marchionne naposledy objevil na veřejnosti začátkem června, kdy představil plány FCA do roku 2022 a oznámil investice do elektrických aut. Původně chtěl své místo opustit v roce 2019, kvůli zhoršení zdravotního stavu ale byl na jeho místo o víkendu jmenován Mike Manley, který byl předtím ředitelem divize Jeep.

Vstupte do diskuze (2)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Prodej aut v EU skomírá. Příští rok bude ještě hůř, avizuje analytik

15.11.2018 09:51 Počet registrací nových osobních aut v Evropské unii v říjnu pokračoval v poklesu, i když jeho…

Brexit bez dohody by Británii zasadil ránu. Stál by šest procent HDP

14.11.2018 17:43 Odchod z Evropské unie bez dosažení přechodné obchodní dohody by Británii ve srovnání se setrváním…

Itálie opět předložila Bruselu návrh rozpočtu 2019, verdikt zazní za týden

14.11.2018 15:45 Evropská komise dostala od italské vlády návrh rozpočtu země na rok 2019. Novinářům to potvrdil…

Ekonomika EU a eurozóny v potížích. Ke dnu ji táhnou Německo a obchodní…

14.11.2018 13:33 Aktualizováno Tempo růstu ekonomiky eurozóny i celé Evropské unie ve třetím čtvrtletí zpomalilo a ekonomika…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama