Rána pro Volkswagen. Německý soud dostal první vzorovou žalobu kvůli Dieselgate

Německá organizace na ochranu spotřebitelů Verbraucherzentrale Bundesverband podala dnes u soudu v dolnosaském Braunschweigu první takzvanou vzorovou žalobu na koncern Volkswagen kvůli emisnímu skandálu. Institut vzorové žaloby, díky němuž se spotřebitelé nemusejí s velkými firmami soudit jednotlivě, je možné v Německu využít právě ode dneška.

Přidejte svůj názor

Volkswagen
doporučujeme

"Volkswagen podváděl a dluží za to poškozeným spotřebitelkám a spotřebitelům náhradu škody," zdůvodnil žalobu Klaus Müller z Verbraucherzentrale Bundesverband, která na jejím podání spolupracovala s největším evropským autoklubem ADAC. Müller očekává, že se k žalobě nakonec připojí desetitisíce klientů.

Cílem žaloby je, aby majitelé dostali odškodnění nebo jim byla vrácena kupní cena auta. Připojit se k ní mohou lidé, kteří si po 1. listopadu 2008 koupili auto značky Volkswagen, Audi, Škoda či Seat s motorem typu EA 189 o objemu 1,2; 1,6 nebo dva litry. Podmínkou je také to, že jejich vůz automobilky svolaly zpět k úpravám a to, že se majitelé už s koncernem Volkswagen nesoudí individuálně.

Takzvaná vzorová žaloba, kterou německý parlament schválil letos, umožňuje, aby nezřídka velmi nákladné soudní procesy za poškozené vedla sdružení na ochranu spotřebitele. Procesní riziko přitom nenesou spotřebitelé, ale právě sdružení na jejich ochranu. Pokud soud rozhodne v jejich prospěch, měli by se sice spotřebitelé konkrétního odškodnění domáhat individuálně, soudy už ale budou vázané rozhodnutím ve vzorovém případu. Navíc se očekává, že by Volkswagen v takovém případě postiženým rovnou vyplatil odškodné, aby nemusel platit za další tisíce soudních procesů, v nichž by nemohl vyhrát.

Vzorová žaloba, která podle Volkswagenu v tomto případě nemá šanci na úspěch, se má používat především tehdy, kdy řadě spotřebitelů vznikla velmi podobná škoda. Týkat se může třeba nepovoleného zvýšení cen elektřiny, nepřípustných bankovních poplatků nebo také manipulace s emisemi.

Právě případ masivních podvodů ze strany koncernu Volkswagen, který do zhruba 11 milionů naftových aut instaloval software umožňující manipulovat s emisemi, vedl k tlaku na politiky, aby spotřebitelům umožnili snazší ochranu.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Evropská komise udělila Googlu pokutu 1,49 miliardy eur za AdSense

22.03.2019 15:20 Aktualizováno Americký internetový gigant Google dostal již třetí pokutu od Evropské komise za zneužívání svého…

Aktivita továren v eurozóně je nejhorší za šest let, index PMI klesá

22.03.2019 12:39 Podnikatelská aktivita v eurozóně byla v březnu podstatně horší, než se očekávalo. Kvůli velkému…

ČEZ koupil za stamiliony německý podnik En.plus

21.03.2019 05:11 Energetická společnost ČEZ na začátku roku prostřednictvím své firmy Elevion koupila stoprocentní…

Výhodné čínské investice v Česku a EU? Ekonomické partnerství má zásadní…

20.03.2019 12:32 Dlouhodobě diskutované čínské investice jsou poněkud jednostranné. Zatímco Číňané využívají…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama