Prodej aut v EU skomírá. Příští rok bude ještě hůř, avizuje analytik

Počet registrací nových osobních aut v Evropské unii v říjnu pokračoval v poklesu, i když jeho tempo ve srovnání se zářím zpomalilo. Hlavním důvodem je zavedení nových emisních testů od září, které způsobilo prudký růst prodeje aut v letních měsících. Celkem se prodej aut v říjnu snížil o 7,3 procenta na 1,08 milionu. Od počátku roku však prodej roste. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Přidejte svůj názor 3 komentáře

peugeot

Poptávka po nových autech minulý měsíc klesla ve většině zemí EU, včetně pěti největších. Výjimkou byly pouze Litva, Řecko, Chorvatsko a Maďarsko. V Německu a Itálii klesl o 7,4 procenta, ve Španělsku o 6,6 procenta, ve Francii a Británii byl pokles mírnější.

Od ledna do října prodej aut stoupl o 1,6 procenta na 13,04 milionu. Z pěti největších trhů prodej stoupl ve Španělsku, Francii a Německu, naopak v Itálii a Británii klesl.

Podle partnera KMPG Jana Linharta trh s novými osobními auty zřejmě dosáhl svého stropu. Prodej za deset měsíců letošního roku není podle něj povzbudivý a je otázkou, zda si za celý rok udrží alespoň černou nulu.

"O výraznějším růstu už si můžeme nechat jen zdát. V příštím roce pak mohou na automobilový trh v plné síle dopadnout negativní vlivy brexitu. Ten ovlivní nejen spotřebitelskou poptávku ve Velké Británii, která je druhým největším trhem v Evropě, ale také celý dodavatelský řetězec a v širším slova smyslu ekonomiku celé Evropy. Pokud přičteme rizika italské ekonomiky, čtvrtého největšího evropského trhu, a neradostné vyhlídky globálního obchodu v době narůstajícího protekcionismu, lze v příštím roce očekávat pokles prodejů nových osobních aut v Evropě," uvedl Linhart.

Na pozici evropské jedničky se v říjnu vrátila skupina Volkswagen s podílem na trhu 20,8 procenta. Prodej skupiny, pod kterou spadá i česká Škoda Auto, se snížil o 21,5 procenta na 225.415 vozů. Prodej Škody klesl o 0,1 procenta. Od počátku roku však prodej celé skupiny i Škody vzrostl.

Od 1. září se v EU mohou prodávat pouze auta, která prošla novou metodikou měření emisí a spotřeby automobilů WLTP. Automobilky tak musely zastavit dodávky některých modelů, které ještě nestačily nově certifikovat. Automobilky také v srpnu, před zavedením nové metodiky, nabízely výrazné slevy na auta, která tyto emise nesplňují, což přispělo k prudkému růstu poptávky v srpnu.

Vstupte do diskuze (3)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Globální trh s auty upadá? Rok 2019 nezačal pro Volkswagen nejlépe

15.02.2019 14:27 Začátek letošního roku nezačal pro německý automobilový koncern Volkswagen dobře. Zejména kvůli…

Drahota dolehla i na Slováky, inflace zrychlila na 2,2 procenta

15.02.2019 09:53 Tempo meziročního růstu inflace na Slovensku v lednu zrychlilo na 2,2 procenta z 1,9 procenta loni…

Prodej nových aut v EU klesl, spotřebitelé jsou nervózní z brexitu

15.02.2019 09:32 Počet registrací nových osobních aut v Evropské unii v lednu klesl o 4,6 procenta na téměř 1,2…

"Ekonomická zbraň" proti Číně a Rusku? EU chystá screening investic,…

14.02.2019 14:57 Vytvoření prvního společného mechanismu na prověřování vlivu přímých zahraničních investic na…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama