Prodej nových aut v EU klesl. Varovný signál, strašákem není jen brexit, soudí analytici

Prodej nových aut v Evropské unii se v listopadu snížil o osm procent na 1,1 milionu a pokles zaznamenal již třetí měsíc za sebou. Od počátku roku je však prodej mírně vyšší. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Podle expertů se letos trh dotkl svého stropu, příští rok jej čeká pokles kvůli brexitu.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto
doporučujeme

Prodej klesá od zavedení nových emisních testů v září, které způsobilo naopak prudký růst prodeje v letních měsících. V srpnu, tedy před zavedením testů, prodej aut stoupl až o 31,2 procenta. V listopadu byl prodej nižší na všech pěti největších trzích EU.

Od počátku letošního roku se prodej zvýšil o 0,8 procenta na 14,16 milionu. K růstu přispívá hlavně střední Evropa, kde počet registrací nových aut letos stoupl o 9,6 procenta. Z největších trhů se za leden až listopad prodej zvýšil ve Španělsku a ve Francii a mírně také v Německu. V Itálii a Británii naopak klesl.

Pozici evropské jedničky si v listopadu udržela skupina Volkswagen s podílem na trhu 23,7 procenta. Prodej skupiny, pod kterou spadá i česká Škoda Auto, se snížil o 10,9 procenta na 265.814 vozů. Prodej Škody však stoupl o 1,1 procenta a od počátku roku je vyšší o 4,5 procenta.

Od 1. září se v EU mohou prodávat pouze auta, která prošla novou metodikou měření emisí a spotřeby automobilů WLTP. Automobilky tak musely zastavit dodávky některých modelů, které ještě nestačily nově certifikovat. Automobilky také v srpnu, před zavedením nové metodiky, nabízely výrazné slevy na auta, která tyto emise nesplňují, což přispělo k prudkému růstu poptávky v srpnu.

Podle partnera poradenské firmy KPMG Jana Linharta jsou čísla za jedenáct měsíců letošního roku varovným signálem. Slabý růst je především v západní Evropě. Kromě Velké Británie ovlivněné strašákem brexitu klesá rovněž v Itálii postižené ekonomickými problémy. Slabý růst v Německu situaci nezachrání, od celkového poklesu tak evropský trh zachraňují Francie a Španělsko, které stále spíše dohánějí ztráty z minulých let. Nové členské země Evropské unie naopak v celoročním vyjádření stále ještě rostou solidním tempem, což souvisí s všeobecným růstem jejich ekonomik a životní úrovně obyvatel.

"V příštím roce pak mohou na automobilový trh v plné síle dopadnout negativní vlivy brexitu. Ten ovlivní nejen spotřebitelskou poptávku v Británii, která je druhým největším trhem v Evropě, ale také celý dodavatelský řetězec a v širším slova smyslu ekonomiku celé Evropy. Pokud přičteme rizika italské ekonomiky, čtvrtého největšího evropského trhu, a neradostné vyhlídky globálního obchodu v době narůstajícího protekcionismu, lze v příštím roce očekávat pokles prodejů nových osobních aut v Evropě," dodal Linhart.

Témata: prodej aut | EU | auto | EuroZprávy.cz
Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Evropská komise udělila Googlu pokutu 1,49 miliardy eur za AdSense

22.03.2019 15:20 Aktualizováno Americký internetový gigant Google dostal již třetí pokutu od Evropské komise za zneužívání svého…

Aktivita továren v eurozóně je nejhorší za šest let, index PMI klesá

22.03.2019 12:39 Podnikatelská aktivita v eurozóně byla v březnu podstatně horší, než se očekávalo. Kvůli velkému…

ČEZ koupil za stamiliony německý podnik En.plus

21.03.2019 05:11 Energetická společnost ČEZ na začátku roku prostřednictvím své firmy Elevion koupila stoprocentní…

Výhodné čínské investice v Česku a EU? Ekonomické partnerství má zásadní…

20.03.2019 12:32 Dlouhodobě diskutované čínské investice jsou poněkud jednostranné. Zatímco Číňané využívají…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama