Na Volkswagen se to valí. Ke vzorové žalobě se připojilo přes 300 tisíc osob

Ke vzorové žalobě na koncern Volkswagen kvůli emisnímu skandálu se připojilo přes 300.000 lidí, což je o poznání více, než se čekalo. Uvedl to server veřejnoprávní televize ARD. Institut vzorové žaloby, díky němuž se spotřebitelé nemusejí s velkými firmami soudit jednotlivě, je možné v Německu využít od 1. listopadu loňského roku.

Přidejte svůj názor

Volkswagen

Do 28. prosince se k žalobě připojilo 294.000 majitelů aut, u nichž Volkswagen manipuloval s měřením emisí. Do konce roku jich ještě několik tisíc přibylo, takže jejich celkový počet překonal 300.000. Organizace na ochranu spotřebitelů přitom očekávala, že se k žalobě připojí jen desetitisíce dotčených zákazníků.

Žalobu začátkem listopadu u soudu v dolnosaském Braunschweigu podala organizace na ochranu spotřebitelů Verbraucherzentrale Bundesverband.

Cílem žaloby je, aby majitelé dostali odškodnění, nebo aby jim byla vrácena kupní cena auta. Připojit se k ní do konce loňského roku mohli lidé, kteří si po 1. listopadu 2008 koupili auto značky Volkswagen, Audi, Škoda či Seat s motorem typu EA 189 o objemu 1,2; 1,6 nebo dva litry. Podmínkou bylo také to, že jejich vůz automobilky svolaly k úpravě a to, že se majitelé už s koncernem Volkswagen nesoudí individuálně.

Takzvaná vzorová žaloba, kterou německý parlament schválil loni, umožňuje, aby nezřídka velmi nákladné soudní procesy za poškozené vedla sdružení na ochranu spotřebitele. Procesní riziko přitom nenesou spotřebitelé, ale právě sdružení na jejich ochranu. Pokud soud rozhodne v jejich prospěch, měli by se sice spotřebitelé konkrétního odškodnění domáhat individuálně, soudy už ale budou vázány rozhodnutím ve vzorovém případu.

Navíc se očekává, že by Volkswagen v takovém případě zasaženým rovnou vyplatil odškodné, aby nemusel platit za další desetitisíce či dokonce statisíce soudních procesů, v nichž by nemohl vyhrát.

Vzorová žaloba, která podle Volkswagenu v tomto případě nemá šanci na úspěch, se má používat především tehdy, když řadě spotřebitelů vznikla velmi podobná škoda. Týkat se může třeba nepovoleného zvýšení cen elektřiny, nepřípustných bankovních poplatků nebo také manipulace s emisemi.

Právě případ masivních podvodů ze strany koncernu Volkswagen, který do zhruba 11 milionů naftových aut instaloval software umožňující manipulovat s emisemi, vedl k tlaku na politiky, aby spotřebitelům snazší ochranu umožnili.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Nad nesplavností našich řek můžeme „mávnout rukou“. Česko víc ohrožuje…

20.01.2019 13:15 Vážným problémem, který během uplynulých měsíců zasáhl téměř celou Evropu, je boj se suchem.…

Ekonomický růst ekonomiky letos zpomalí na 3,2 procenta

20.01.2019 10:13 Ekonomický růst v zemích střední a východní Evropy bude letos činit kvůli mírnému cyklickému…

Německo zvažuje změnu postoje k Huawei. Bude vyloučen z výstavby sítě 5G?

17.01.2019 15:51 Aktualizováno Kvůli možným bezpečnostním rizikům uvažuje německá vláda o změně přístupu k čínské firmě Huawei.…

Francouzská vláda tlačí na Renault, má vyměnit šéfa správní rady Ghosna

16.01.2019 21:49 Francouzská vláda vyzvala automobilku Renault, aby v příštích dnech nahradila předsedu správní rady…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama