Nad nesplavností našich řek můžeme „mávnout rukou“. Česko víc ohrožuje málo vody v Rýně

Vážným problémem, který během uplynulých měsíců zasáhl téměř celou Evropu, je boj se suchem. Neklesly přitom pouze hladiny českých řek, ale také toků u našich sousedů. Nedostatek vody v nich má přitom velký dopad na českou ekonomiku.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Lodní doprava, ilustrační foto

Katastrofální sucho, které v loňském roce zasáhlo Českou republiku, má samozřejmě své dalekosáhlé důsledky. Na Labe se třeba teprve v těchto dnech začala po nekonečných osmi měsících vracet lodní doprava. Na německé řece Rýn však takové štěstí nemají, na naši zemi to přitom také má velké dopady.

Právě jednu z klíčových evropských dopravních tepen postihlo sucho opravdu výrazně. Po Rýně přitom Němci přepravují ročně přes 220 milionů tun zboží, téměř 80 % však museli v loňském roce přeložit na kamiony a vlaky. Přeprava se tak výrazně zdražila, mnohé zboží navíc lze přepravovat jen za pomoci lodí.

Řeka má přitom výrazný dopad na německou ekonomiku, na níž významně závisí i růst české ekonomiky. S negativním výhledem do budoucna, který předpovídá, že se zde sucho bude opakovat stále častěji, to představuje velkou hrozbu pro Českou republiku. Tuzemské ekonomice tak může pokračující sucho zasadit i tuto nečekanou ránu.

Během loňského roku třeba klesla hladina řeky v Kolíně nad Rýnem na pětinu obvyklé hodnoty a dosáhla rekordních 77 centimetrů. „Nízké hodnoty zde budeme měřit čím dál častěji, přitom lodě jsou stále větší a těžší,“ poukazuje na paradox jeden z místních.

Hladina Rýna přitom nezávisí pouze na množství srážek, ale také na tání sněhu z alpských ledovců, které významně zásobují horní tok. Jejich mocnost ovšem každým rokem ubývá, tím pádem ubývá i vodních rezerv. „Potřebujeme zvednout hladinu Bodamského jezera,“ konstatuje další ze zástupců vodních dopravců.

Znalci místní situace poukazují na to, že některými místy, kterými normálně plují desítky lodí denně, během posledních měsíců neproplula jedna jediná. Rýn je přitom klíčovou dopravní tepnou, která vede do největšího evropského přístavu Rotterdam.

Na nesplavnost řeky přitom reagoval i kabinet Angely Merkelové, který plánuje zrušení nedělního zákazu jízdy kamionů v okolí toku. Lodě ovšem přepraví mnohem větší náklady než kamiony, splavnost Rýna je tak doslova klíčovou otázkou světové ekonomiky.

Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Zákaz dovozu potravin z Polska? Tak jednoduché to není, Brusel varuje Česko

22.02.2019 17:47 Aktualizováno Podle Evropské komise je na České republice, aby podnikla opatření proti potravinám, u nichž…

Rozpočet eurozóny? Francie a Německo se dohodly na návrhu, má smazat…

22.02.2019 16:34 Francie a Německo se dohodly na podrobném návrhu rozpočtu eurozóny, který by měl podpořit…

Slovensku došla trpělivost s Poláky, zavádí mimořádná opatření do dovoz…

22.02.2019 14:44 Po Česku zavádí mimořádná veterinární opatření pro dovoz polského hovězího masa i Slovensko. Vzorky…

Tempo inflace v EU a eurozóně polevilo, Česko zůstává nad průměrem

22.02.2019 11:58 Meziroční růst spotřebitelských cen v eurozóně v lednu zpomalil na 1,4 procenta z prosincového…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama