EU se dohodla na snížení emisí u autobusů a náklaďáků, lobbing byl marný

Evropská unie se dohodla na snížení emisí oxidu uhličitého (CO2) u nových nákladních vozů a autobusů. Do roku 2030 se mají emise snížit ve srovnání s letošním rokem o 30 procent. Informovala o tom dnes Evropská komise. EU nemá v současnosti limity na emise u těžkých nákladních vozů, na rozdíl od jiných zemí jako USA, Čína, Japonsko či Kanada. Nákladní vozy se na emisích souvisejících s dopravou v EU podílejí téměř čtvrtinou.

Přidejte svůj názor 3 komentáře

Autobus, ilustrační foto

Evropský parlament a Rada EU, která zastupuje všech 28 členských zemí unie, se dohodly na kompromisu v časných ranních hodinách. Dohoda přichází poté, co se v prosinci země shodly na kompromisu pro snížení emisí u osobních a lehkých užitkových aut.

Dopravní sektor je jediným, ve kterém emise stále rostou. Omezení mají pomoci EU splnit cíle snížení emisí skleníkových plynů v rámci pařížské dohody o klimatu v období let 1990 až 2030 o nejméně 40 procent.

"Schválením prvních emisních standardů EU pro nákladní automobily jsme dokončili právní rámec pro dosažení evropských cílů, a to snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 o nejméně 40 procent," uvedl v prohlášení komisař pro ochranu klimatu a energetiku Miguel Arias Caňete.

Po této předběžné politické dohodě musí text v následujících měsících formálně schválit EP a Rada EU. Po jejich schválení bude předpis zveřejněn v úředním věstníku EU a okamžitě vstoupí v platnost.

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) lobbovalo za mírnější snížení cíle emisí pro nákladní vozy. Podle sdružení je možnost elektrifikace u nákladních vozů mnohem nižší než u osobních, zvláště v případě dálkového tranzitu. ACEA také upozornila na současnou nedostatečnou infrastrukturu.

Statistiky ukazují, že v současnosti neexistují veřejné dobíjecí nebo tankovací stanice vhodné pro nákladní vozy s elektrickým nebo vodíkovým pohonem. Dokonce i dostupnost čerpacích stanic na zemní plyn (CNG a LNG) vhodných pro nákladní vozy je v Evropě velmi nízká a nepravidelná.

Domovem největších výrobců nákladních aut je Německo, kde působí firmy Daimler a MAN ze skupiny Volkswagen. Dalšími evropskými výrobci jsou Volvo, Iveco, Paccar a Scania, napsala agentura Reuters.

Vstupte do diskuze (3)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

ČEZ koupil za stamiliony německý podnik En.plus

21.03.2019 05:11 Energetická společnost ČEZ na začátku roku prostřednictvím své firmy Elevion koupila stoprocentní…

Google se prohne. Evropská komise mu napařila pokutu 1,49 miliardy eur

20.03.2019 14:25 Aktualizováno Americký internetový gigant Google dostal již třetí pokutu od Evropské komise za zneužívání svého…

Výhodné čínské investice v Česku a EU? Ekonomické partnerství má zásadní…

20.03.2019 12:32 Dlouhodobě diskutované čínské investice jsou poněkud jednostranné. Zatímco Číňané využívají…

Strach z Číny. Německo vytvoří fond, který má bránit domácí firmy před…

20.03.2019 09:49 Německo plánuje do konce letošního roku schválit zákony o vzniku státního fondu, který by chránil…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama