Saké, wasabi nebo matcha. Japonsko se chystá zahltit Evropu svými potravinami

Japonsko se chystá zahltit Evropu svými potravinami. Na jeho saké, wasabi, sójovou omáčku, čaje nebo mořské plody se od 1. února díky nové smlouvě o hospodářském partnerství (EPA) nevztahuje v Evropské unii clo. Postupně má přestat platit i na dovoz hovězího masa a Japonci hodlají smlouvu o volném obchodu patřičně využít, píše polský deník Rzeczpospolita.

Přidejte svůj názor

Vlajka Japonska
doporučujeme

Svědčí o tom tempo růstu vývozu potravin z Japonska v uplynulých letech. Zatímco ještě v roce 2012 vyvezli Japonci do světa potraviny za 4,03 miliardy dolarů (zhruba 92 miliard Kč), loni už to bylo za osm miliard USD. "Japonci podle mého názoru smlouvu EPA velmi dobře využijí," řekla listu pracovnice polské investiční a obchodní agentury v Tokiu Eliza Klonowska-Siwaková.

Pomůže jim v tom i síť 118.000 japonských restaurací rozesetých po celém světě. Ty jsou často hlavními odběrateli japonských specialit typu hovězího z Kóbe, které je považováno za nejlahodnější a nejkvalitnější na světě. Jeho export se loni zvýšil o 29 procent. V obchodech se kilogram prodává v přepočtu i za 13.000 Kč. Japonci již navázali spolupráci se šéfy francouzských restaurací, píše polský deník.

Tradičním exportním hitem země vycházejícího slunce je i v České republice populární zelený práškový čaj matcha. Producenti wasabi, které se používá pro přípravu sushi, pak tvrdí, že pouze pasta z tohoto zeleného křene je hodna svého názvu.

Evropský trh s vínem chtějí vyzvat na souboj zase výrobci saké. V Japonsku vyrábí více než 1400 producentů přes 11.000 druhů tohoto alkoholického nápoje, jehož export roste tempem 19 procent ročně. V Evropě se soustřeďují především na francouzský a německý trh - se svými stánky navštěvují pivní festival Oktoberfest. Stále také vznikají nové druhy tohoto rýžového nápoje, mezi mladými je v poslední době populární šumivé saké chutí připomínající prosecco.

Uplatnit se na evropském trhu čítajícím přes půl miliardy spotřebitelů pomáhá japonským potravinářským firmám agentura JFOODO a vládní program GFP, který sdružuje už více než 800 společností. Ministerstvo zemědělství jim nabízí kontroly, které následně vypracují doporučení, co má firma udělat, aby mohla začít vyvážet.

Rozrůstají se i každoročně pořádané potravinářské trhy "Japan's Food" pro mezinárodní nákupčí a dovozce. Loni v listopadu se v zemi konaly již potřetí a přilákaly na 18.000 účastníků z 80 zemí. Uzavřít se během nich podařilo smlouvy za 313 milionů dolarů.

Loading...
Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

PKN Orlen má nižší zisk, překonal však očekávání

25.04.2019 10:04 Největší polská rafinerská společnost PKN Orlen, která je majitelem českého Unipetrolu, vykázala v…

loading...

Bělorusko zavřelo kohoutky. Dodávky znečištěné ruské ropy do Polska…

25.04.2019 09:39 Aktualizováno Bělorusko zastavilo dodávky ruské ropy do Polska, které ji odmítlo odebírat kvůli znečištění…

Kvalita ruské ropy vyvážené do EU se výrazně zhoršila, poškozuje rafinerie

24.04.2019 17:20 Kvalita ruské ropy, která proudí do severní a střední Evropy se v posledních dnech výrazně zhoršila…

Bulhaři prověří Eurohold, který chce koupit aktiva ČEZ

24.04.2019 14:37 Bulharské kontrolní orgány prověří finanční situaci firmy Eurohold, která chce koupit bulharská…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama