Britové v karanténě touží po barvě na vlasy a křídách, píše list The Times

Devětapadesátiletá Britka Helena Horeshová v karanténě touží po jediném - aby ji mohla prožívat se svou kadeřnicí. Její účes už by péči nutně potřeboval a jediné, co teď může dělat, je objednat si alespoň barvu na vlasy. Stejně jsou na tom statisíce dalších žen, a tak barvy mizí z on-line drogérií přímo kosmickou rychlostí.

E-shopy, ilustrační foto

Prodeje ale raketově rostou i u zboží, kde se souvislost s karanténou hledá na první pohled hůř - třeba u dětských kříd nebo u závěsů, napsal deník The Times.

"Už začínám vypadat jako maškara. A poprvé za dlouhou dobu nejspíš zjistím, jak moc už jsem zešedivěla. Bude to asi šok," říká Horeshová. Další Britky ale něco takového raději zjistit nechtějí, a tak se barvy na vlasy staly na internetu žhavým zbožím. Například e-shop Superdrug.com už nabízí jen velmi omezený výběr odstínů a Boots hlásí téměř vyprodáno.

Ještě před začátkem karantény byly v obchodech nejžádanějšími položkami toaletní papír, dezinfekční gel a těstoviny, to se ale s prodlužujícím se pobytem v domácí izolaci mění. Karanténa totiž výrazně proměnila chování spotřebitelů a obrovská poptávka po barvě na vlasy je jen jedním z řady nových fenoménů, které obchodníci nyní pozorují.

Některé změny se daly předvídat - například zvýšení poptávky po alkoholu. Jiné jsou výsledkem strachu z koronaviru, takže firma Clear 02 za tři týdny prodala více kyslíkových bomb pro domácí použití, než za celý loňský rok. A u jiných se jejich logika zjišťuje jen obtížně, kupříkladu u obrovských prodejů závěsů.

Většina změn ale odráží to, jak se lidé byli nuceni adaptovat na nové podmínky. Například prodej dětských kříd na Amazonu poskočil o 166.000 procent, protože obchodníci po celé zemi nyní křídy nutně potřebují, aby na chodnících i uvnitř provozoven nakreslili předepsané bezpečné vzdálenosti mezi lidmi. Jiné nákupy jsou praktické - kvůli práci z domova rostou prodeje notebooků nebo tiskáren.

Domácnosti také utrácejí za věci, které jim pomohou ukrátit si dlouhou chvíli. Obchodní domy hlásí pětkrát větší prodej potřeb na kaligrafii, na dračku jde i výbava pro domácí pečení. "Je jasné, že čím dál víc Britů teď tráví čas v kuchyni, přičemž potřeb na pečení se nyní prodává o 50 procent více a prodeje strojků na výrobu domácích těstovin se zvedly šestkrát oproti stejnému období loni," říká Sophie Chesmanová z maloobchodní firmy John Lewis.

Skládačky se nyní shánějí stejně obtížně jako dezinfekce, spousta lidí se ale uchyluje i k zábavě pro dospělé. Prodeje kondomů a erotických pomůcek trhají rekordy, tvrdí jeden z předních výrobců, značka Womanizer. Jiní se ale na nucených prázdninách věnují spíše produktivní, než reproduktivní činnosti, a tak mají žně i prodejci zahrádkářských potřeb, rostlin nebo semínek.

Trendem je nyní i domácí cvičení například s pomocí online kurzů, což podle Chesmanové například třikrát zvýšilo poptávku po pomůckách na jógu. Ze skladů rychle mizí i činky, boxovací pytle nebo posilovací stroje. "Rád bych si s vámi promluvil, ale nemám na to teď čas," omlouval se novinářům zakladatel sítě fitness obchodů Gorilla Sports.

Napilno mají rovněž firmy nabízející pomůcky pro domácí výuku. Například Renee Watsonová, která dodává sady na dětské vědecké pokusy pod názvem The Curiosity Box, prý od začátku karantény pracuje nonstop. "Od března je to úplný blázinec. Každý den se nám objednávky zvyšují asi o 20 procent, posíláme teď 150 až 200 krabic denně," popisuje.

Ačkoli na izolaci určitě někteří podnikatelé vydělají, jiní budou samozřejmě mít velké ztráty. Byznys v cestovním ruchu se vypařil takřka přes noc. Maloobchodníci, kteří nemají internetové obchody, jako třeba Primark, přišli o všechny zákazníky. Lidé také v obavách z budoucnosti odkládají velké nákupy, takže tržby rapidně klesají třeba i prodejcům aut nebo domácích spotřebičů.

Firmy a živnostníci jako třeba kadeřnice paní Horeshové se ale mohou utěšovat, že život se časem nevyhnutelně vrátí do starých kolejí. Ve světě je jistot jen velmi málo, ale dokud lidem budou růst vlasy, budou potřebovat, aby jim je někdo ostříhal.

Podnikatelská aktivita v eurozóně se zvyšuje nejrychleji za více než 20 let

23.07.2021 10:54 Podnikatelská aktivita v eurozóně se v červenci zvyšuje nejrychlejším tempem za více než 20 let.…

Skupina OPEC+ se dohodla na postupném zvyšování těžby od srpna

18.07.2021 20:56 Zástupci zemí skupiny OPEC+ se dohodli na postupném zvyšování těžby od srpna. Do konce roku budou…

Počet zaměstnaných v Británii v květnu stoupl nejvíce od začátku pandemie

15.07.2021 11:34 Počet zaměstnanců na výplatních páskách se v Británii v květnu meziměsíčně zvýšil o 356.000, což je…

Inflace na Slovensku zrychlila tempo na nejvyšší úroveň od února 2020

14.07.2021 09:38 Meziroční míra inflace na Slovensku v červnu zrychlila tempo na 2,9 procenta z 2,2 procenta v…

Ekonomická nálada v EU se v červnu dostala na nejlepší úroveň za 21 let

29.06.2021 11:55 Ekonomická nálada v Evropské unii se v červnu dostala na nejlepší úroveň za 21 let. Její index se…

Ekonomická nálada na Slovensku vystoupila na nejvyšší hodnotu od září 2017

29.06.2021 10:09 Celková ekonomická nálada podnikatelů a spotřebitelů na Slovensku se v červnu zlepšila a dosáhla…

V Británii je kvůli falešným recenzím vyšetřován Amazon i Google

25.06.2021 11:05 Antimonopolní úřad v Británii začal kvůli falešným recenzím nabízených služeb vyšetřovat americké…

Škoda chce za deset let prodávat v Evropě víc než polovinu aut na elektřinu

24.06.2021 17:17 Automobilka Škoda Auto plánuje do roku 2030 prodávat v Evropě 50 až 70 procent elektromobilů. Nyní…

Pandemie měla v eurozóně horší dopad na zaměstnanost mužů

23.06.2021 11:49 Pandemie nemoci covid-19 měla v eurozóně horší dopad na zaměstnanost mužů. Vyplývá to ze studie…

Hoteliéři na Slovensku měli v dubnu víc hostů, na úrovni před covidem…

23.06.2021 09:27 Na Slovensku se v dubnu po uvolnění epidemických omezení zvýšil počet hostů v ubytovacích…

Související:

Právě se děje