Dieselgate bobtná: Volkswagen zřejmě švindloval i s emisemi novějších motorů

Koncern Volkswagen (VW) zřejmě manipuloval s měřením emisí také u novějších motorů emisní normy Euro 6. Tvrdí to německá televizní a rozhlasová stanice SWR. Daný typ motoru koncern od roku 2012 montoval do statisíců aut, včetně těch, která vyrábí automobilka Škoda. Podle SWR se to zřejmě týká i vozů Volkswagen, Audi a Seat, koncern ale tvrzení SWR popírá. Německé ministerstvo dopravy uvedlo, že podezření nejsou nová, nelegální postup automobilek v tomto případě ale nezjistilo.

Z utajených dokumentů koncernu, které má SWR k dispozici, vyplývá, že motory řady EA 288 mají software, který rozpozná, zda je auto v normálním provozu, nebo jsou u něj právě měřeny emise. Díky tomu vozy mohou množství emisí upravit tak, aby motory v testech prošly. V normálním provozu jich pak mohou produkovat více.

"Auto pozná, jestli je zrovna testováno," je přesvědčen emisní expert Axel Friedrich, který měl možnost do materiálů z oddělení technického vývoje Volkswagenu z konce roku 2015 nahlédnout. Pokud je vůz testován, přidává podle něj dostatek látky AdBlue, která pomáhá snižovat emise. Když ale testován není a je v normálním provozu, používá AdBlue mnohem méně.

V interních materiálech koncernu, které má SWR k dispozici, je řeč o "rozpoznávání cyklu", v němž se auto nachází, a také o strategiích dávkování AdBlue v "cyklu a mimo cyklus".

Volkswagen, který v minulosti manipuloval měřením emisí u milionů dieselových vozů, tvrdí, že auta s naftovým motorem EA 288 různé cykly nerozpoznávají, a také, že neobsahují žádné nepovolené zařízení, které by množství emisí ovlivňovalo. Podle vyjádření VW se v každém vozidle používají přípustná deaktivační zařízení. Zabraňují například poškození motoru ve zvláštních jízdních situacích nebo jsou nutné z technických důvodů při spouštění motoru. Taková deaktivační zařízení jsou nezbytná, používají je všichni výrobci a Německý úřad pro motorová vozidla je o nich v rámci typového schvalovacího procesu EC výslovně informován.

"Při hodnocení deaktivačních zařízení nebo jiných emisních strategií tedy není relevantní, zda výrobce takové zařízení používá, ale spíše, zda je přípustné nebo nepřípustné. U motorů EA288 se používají pouze přípustná deaktivační zařízení," řekl ČTK mediální zástupce VW v ČR Jan Klíma. "Povinné pokyny pro použití zajišťují, že jízdní křivky se nepoužívají k dosažení souladu s emisními limity. Na základě našich současných znalostí výsledky všech zkoušek a měření provedených v posledních letech potvrzují zjištění, že použití jízdních křivek u motorů EA288 nemá nebo nemělo žádný vliv na dodržování emisních limitů," dodal.

"Společnost Škoda Auto naftové motory řady EA288 nevyvíjela, a proto se nemůže k této problematice přímo vyjadřovat," řekl ČTK mluvčí automobilky Vítězslav Pelc.

Německé ministerstvo dopravy v tiskové zprávě uvedlo, že podezření související s motory řady EA288 nejsou nová. Německé úřady u těchto modelů už v roce 2016 uskutečnily měření, při nichž ale neodhalily žádná nepřípustná deaktivační zařízení, ani v podobě nepřípustného rozpoznávání různých cyklů.

Právník Andreas Baier, který u soudů zastupuje klienty s manipulovanými motory, je ale přesvědčen o tom, že nové informace dieselovému skandálu dodávají zcela jiný rozměr. "Pro nás to znamená, že Volkswagen klamal zákazníky i u nástupnického modelu (motoru)," uvedl.

Kvůli skandálu, který se týká zhruba devíti milionů prodaných aut koncernu, u nichž se manipulovalo s měřením emisí, čelí obžalobě i někteří vysoce postavení manažeři firmy, včetně bývalého šéfa Volkswagenu Martina Winterkorna. Obžaloba tvrdí, že svým podílem na emisním skandálu způsobili škody v celkové výši 78 miliard eur (dvou biliónů korun).

Související

Volkswagen

Odvolací soud odmítl žalobu kvůli aféře dieselgate

Středočeský krajský soud dnes definitivně zamítl žalobu společnosti Safe Diesel, která požadovala odškodnění v souvislosti s tzv. aférou dieselgate. Soudy se nebudou zabývat nároky více než 7000 českých majitelů vozů značky Volkswagen vybavených naftovými motory, které byly vybaveny softwarem manipulujícím s emisemi.
Volkswagen

Dieselgate: Soud zastavil řízení s bývalým šéfem VW obviněným z manipulace

Soud v německém Braunschweigu zastavil trestní řízení s bývalým šéfem německého automobilového koncernu Volkswagen Martinem Winterkornem, které se týkalo manipulace s akciovým trhem v souvislosti s emisním skandálem podniku. Winterkorna nicméně stále čeká soudní proces, ve kterém kvůli emisní aféře čelí obvinění z podvodu, informují dnes tiskové agentury.

Více souvisejících

dieselgate volkswagen Německo emise automobilový průmysl Ekonomika

Aktuálně se děje

Aktualizováno před 17 minutami

Francouzský prezident Emmanuel Macron a srbský prezident Aleksandar Vučič během společné tiskové konference před pracovní večeří v prezidentském Elysejském paláci v Paříži (Francie, 8. dubna 2024).

Rusové ztrácí nejdůležitějšího evropského spojence. Srbsko se přiklání k Západu

Srbsko, jakožto kandidátská země pro vstup do EU je jednou z předních zemí na Balkánském poloostrově, která disponuje jednou z nejsilnějších armád v regionu. Jeho podpora je v kontextu evropských geopolitických snah více než důležitá. Historicky bylo Srbsko blíže k politice Kremlu, což se ale podle současných událostí mění. Srbové se stále více orientují na západní hodnoty a spojenectví.

před 25 minutami

před 34 minutami

Britská královská rodina, ilustrační fotografie.

Princezna Kate zůstane doma sama. William učinil zásadní rozhodnutí

Poprvé od chvíle, kdy princezna Kate v březnu odhalila diagnózu, se princ William vrátí k povinnostem člena britské královské rodiny. Informují o tom zahraniční média. Kate přitom není jediným zástupcem monarchie, který omezil veřejná vystoupení ze zdravotních důvodů. S rakovinou se potýká také král Karel III. 

před 45 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 3 hodinami

včera

včera

Iveta Bartošová

RECENZE: Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti

Snad nikdo není s mašinérií bulváru spjatý tolik, jako zpěvačka Iveta Bartošová. Hvězda normalizačního popu, jejíž život byl po revoluci jako na houpačce. Spíš než s pěveckou kariérou si ji spojujeme s vyhořením, nenaplněnými sny a tragickým osudem. Dokumentární minisérie Málo mě znáš se k médií nesčetněkrát omílanému příběhu vrací jinak. Kriticky, empaticky, bez bulvárnosti i sentimentu.

včera

včera

Vláda ČR

Vláda chce, aby pokračovala podpora firem exportujících na Ukrajinu

Vláda na středečním jednání rozhodla o pokračování podpory firmám vyvážejícím své zboží a služby na Ukrajinu. Schválila také dar pěti nevyužívaných vozů Službě státní ochrany Ukrajiny a rozvojový program státu pro realizaci záměru podpory bydlení, který má pomoci obcím zajistit vhodné pozemky pro výstavbu nájemních obecních bytů.

včera

včera

včera

Bojový letoun F-16 (U.S. AirForce), photo by Chandler Cruttenden

Nizozemci poskytnou další stíhačky F-16 na výcvik ukrajinských pilotů

Nizozemsko předá tři stíhačky F-16 na rumunskou leteckou základnu, na které se ukrajinští piloti a další personál učí pracovat s těmito stroji. Informovala o tom agentura Reuters. Nizozemsko je součástí mezinárodní koalice, která má v plánu dodat ukrajinské armádě stíhačky americké výroby. 

včera

včera

Miloš Zeman

Zeman se po letech soudních tahanic omluvil Šarapatkovi

Exprezident Miloš Zeman se po letech soudních tahanic konečně omluvil bývalému poradci Zdeňku Šarapatkovi. Podřídil se tak poslednímu rozhodnutí Nejvyššího soudu, u kterého před několika týdny neuspěl s dovoláním. 

včera

včera

včera

včera

Příměří je v nedohlednu. Katar hlásí zastavení jednání mezi Izraelem a Hamásem

Jednání mezi Izraelem a Hamásem o příměří v Pásmu Gazy a výměně rukojmí se zastavila, uvedl ve středu katarský premiér Muhammad bin Abdarrahmán Ál Sání.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy