Koronavirus zahýbal s nákupními zvyklostmi. Čeho Evropané kupují méně?

Z údajů společností IRI a BCG, které se zabývají průzkumem trhu, vyplývá, že v zemích jako je Itálie, Francie nebo Velká Británie lidé více šetří a nekupují drahé potraviny jako je šampaňské. Informoval o tom server Politico.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto
doporučujeme

Podle serveru Politicose ukazuje, že lidé žijící v Itálii, Francii a Velké Británii drasticky zvýšili nákup potravin s dlouhodobou trvanlivostí a zanevřeli na určité gurmánské pochoutky. Krize způsobená koronavirem SARS-CoV-2 nejen ovlivňuje pracovní možnosti, ale také způsob, jakým lidé přemýšlejí o nákupu potravin napříč Evropou.

Společnosti IRI a BCG ukazují, že za první březnový týden ve všech třech zemích vzrostly tržby v oblasti papírenských výrobků, léků a hotových jídel. Tržby obecně rostou, ale některé druhy produktů zaznamenaly velké ztráty, například kosmetika.

Ve srovnání s údaji z roku 2019 se v době krize více kupují prostředky na úklid domu nebo doplňky stravy. V Itálii se nejvíce kupuje denaturovaný líh, jehož prodej vzrostl o 246,7 %. Ve Francii sází na parafarmaceutika, například teploměry, bylinné přípravky nebo doplňky stravy, u kterých se prodej navýšil o 124,7 %. Zatímco ve Velké Británii lidé nejvíce kupují prostředky na úklid domu, prodej je o 101,3 % větší než v roce 2019.

Pokud se podíváme na údaje podle kategorií, nejvíce papírenských výrobků kupují Britové a to o 78,2 %, Italové pouze o 19,9 % více než obvykle. Ve Francii vzrostly tržby za hotová jídla o 17 %, ale Italové jsou těsně za nimi s 16,3 %. Tržby z prodeje alkoholických nápojů vzrostly, kromě Francie, kdy během týdne od 2. do 8. března klesly tržby zhruba o 4 % v porovnání s loňským rokem.

Uvádí se, že důvod je snížení prodeje šampaňského. Italové nakoupili méně šampaňského zhruba o 53 % ve srovnání s minulým rokem, ale nakoupili více piva, asi o 14 %. Politici v Římě vyzývali na své občany, aby nakupovali tuzemské výrobky kvůli oživení tamní ekonomiky. To způsobilo, že prodej italských vín stoupl o 13 %, zahraničních klesl o 14 %.

Podle údajů IRI a BCG se ukazuje, že skupování zásob začalo 16.února v Itálii a 23.února ve Francii. To znamená, že lidé se snažili předzásobit ještě před vyhlášením ochranných opatření. Koncem týdne, kolem 8. března stoupl prodej těstovin a rýže ve Francii o více než 70 %.

Italové své zásoby obohatili nákupem luštěnin o 61 %, zatímco Britové hromadili konzervy a polévky. Největším překvapením bylo, že Italové a Francouzi zdvojnásobili své výdaje za mandarinky a drůbeží klobásy, zatímco prodej kosmetiky se v Itálii snížil o 4 % a ve Francii o 3,9 %.

Podle serveru Politico ministři zemědělství EU nezareagovali příliš rychle na vyvíjející se situaci a teprve minulý týden diskutovali o možnostech zásobování, které díky viru SARS-CoV-2 vytváří obrovský tlak na dodavatele.

„Poptávka po výrobcích s vyšší hodnotou, jako je víno, ryby, květiny, se výrazně oslabila. V případě květin je poptávka minimální. Naopak poptávka po trvanlivých výrobcích, jako je rýže, těstoviny, vejce, konzervy, ovoce a zelenina s dlouhou trvanlivostí, prudce vzrostla,“ uvedl dokument ze zasedání EU.

Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Slovenská ekonomika klesla v 1. čtvrtletí oproti odhadu méně

05.06.2020 14:02 Slovenská ekonomika v prvním čtvrtletí klesla proti předchozímu kvartálu o 5,2 procenta, meziročně…

Rakousko v recesi. Ekonomika letos klesne o 7,2 procenta, oznámila…

05.06.2020 12:00 Rakouská ekonomika letos klesne o 7,2 procenta, uvedla dnes ve svém odhadu centrální banka. Pokud…

Poradci německé vlády letos čekají pokles HDP o 6 až 7 procent

05.06.2020 09:47 Výbor ekonomických poradců německé vlády předpokládá, že hrubý domácí produkt (HDP) Německa v…

Lufthansa doplácí na pandemii: Bude vyřazena z hlavního indexu německých…

05.06.2020 05:31 Největší evropské aerolinky Lufthansa, na něž tvrdě dopadla pandemie způsobená koronavirem, budou…

Související:

Právě se děje

Další zprávy