Týden po brexitu je hlavní silnice do Doveru tak klidná, že místní úřady polovinu z ní ve čtvrtek uzavřely kvůli sbírání odpadků, aniž by tím řidičům přivodily zpoždění. Nemálo řidičů kamionů však navzdory této klidné scenérii varuje před chaosem.
Nová dokumentace, po definitivním odchodu Británie z Evropské unie nezbytná, jim komplikuje život. Není-li v pořádku, zdrží se na hranici na dlouhé hodiny. Vzhledem k tomu, že objem přepravy je pod obvyklou úrovní, problémy se zatím projevují u bran továren a v depech dopravců. Podle sedmi firem, kterých se na situaci ptala agentura Bloomberg, se problémy v následujících dnech, až se doprava vrátí na běžnou úroveň, patrně rozšíří i do přístavů.
"Je to naprostý zmatek," konstatoval David Zaccheo, provozní ředitel spedice Alkaline UK, která pomocí 145 vozů přepravuje zboží mezi Británií a EU. "Co nastane příští týden? A to nyní nejsme ani zdaleka tak vytížení," dodal. Vozy společnosti se podle něj zdržují v Itálii kvůli špatné tranzitní dokumentaci. Návěs, který se měl dostat do Milána, zase uvízl na dva dny v Británii, protože neměl správné doklady.
Mnoho firem se z obav před chaosem na hranicích v týdnech po brexitu rozhodlo předzásobit, anebo dodávky odložit. Dover je tak nezvykle klidný. Objem dopravy zde klesl o 85 procent ve srovnání s loňským průměrem. Má se za to, že aktivita nabere na obrátkách v následujících dnech, a Británie má tím pádem před sebou první z testů své připravenosti na brexit.
Britský ministr dopravy Grant Shapps serveru BBC řekl, že bez správných dokumentů se na hranicích objeví méně než jedno procento vozů. Větší problém podle něj představuje skutečnost, že řidiči mnohdy nemají test na koronavirus, bez něhož do Francie nemohou.
Británie sice uzavřela obchodní dohodu s EU, a vyhnula se tak clům a dovozním kvótám, firmy však nyní musí vyplňovat formuláře, jako jsou celní prohlášení či osvědčení o zdravotní nezávadnosti, které nebyly vyžadovány, když byla Británie členem bloku. Mnoho zákazníků spedic neví, které dokumenty jsou potřeba.
Podle Ellise Blackhama z britské logistické společnosti JJX Logistics, jež přepravuje zboží z Británie do EU, trvalo naložení kamionu farmaceutickým zboží určeným pro Německo šest místo obvyklých tří hodin, protože klient neměl patřičnou dokumentaci.
Jiný zákazník firmě poslal paletu bez dokumentů, která měla být přepravena do Francie, uvedl jiný případ. Klient byl překvapen, když se dozvěděl, že to není možné. Lidé se podle Blackhama s novými postupy a dokumenty sžijí nejdříve v březnu.
Kvůli zmatku, který zkomplikoval proclení, byl blokován v belgickém přístavu přes dva týdny návěs s chemikáliemi, jejž měla přepravit britská společnost Bowker Group. "Pořád se jenom hasí požáry," konstatoval Jason Tiffen, který ve spedici řídí mezinárodní dopravu. "Celní deklaranti jsou přetížení a není jich dostatek," dodal.
Odvětví už dlouho varuje, že chybí vyškolený personál, který vyřídí 400 milionů celních prohlášení, která budou každoročně požadována pro zboží přepravované mezi Británii a EU v hodnotě 13 miliard liber (přes 377 miliard Kč).
Další problém, s nímž se britské společnosti potýkají, představují nová pravidla původu. Ta určují, zda zboží může přes hranice bez clení. Britská maloobchodní společnost Marks & Spencer dnes varovala, že cla a "velmi složitý administrativní proces" výrazně dopadne na provoz firmy v Severním Irsku, České republice a ve Francii.
Generální ředitel spedice Intersped Logistics Ray Murphy jako příklad uvádí objednávku 23 tun kabelu. Zákazník později zjistil, že kabel byl vyroben v Egyptě a obsahem se nekvalifikoval pro bezcelní režim v Británii či EU. Po příjezdu do Řecka by zásilka podlehla clu tři procenta, a tak klient zakázku zrušil, uvedl Murphy.
Související
Události Petra Nutila: Konec Liberlandu, nejhorší premiér, antibrexit a homofobní konzervatismus
Dover musí rozšířit kapacity. Po brexitu začaly „nepřijatelné“ fronty, říká šéf přístavu
Brexit , kamiony , Velká Británie , EU (Evropská unie) , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 5 minutami
Šojgu ztrácí vliv v Kremlu? Zatčení jeho náměstka něco signalizuje
Aktualizováno před 32 minutami
Izrael dá brzy zelenou ofenzivě do Rafáhu. Satelitní snímky odhalily přípravy
před 56 minutami
Vláda schválila novelu zákona o zbraních, která reaguje na střelbu na FF UK
před 1 hodinou
Joe Biden učinil rozhodnutí v rámci americké pomoci Ukrajině
před 1 hodinou
V ruském zajetí: Psi žijí lépe. Ztratil jsem jakoukoli naději a vůli žít
před 1 hodinou
Útok nožem na škole ve Walesu: Mezi zraněnými je údajně i učitelka
před 2 hodinami
Peskov hrozí: Pokud Ukrajinci dostanou rakety ATACMS delšího doletu, zatlačíme je hlouběji
před 2 hodinami
Pekarová Adamová se poprvé vyjádřila k potvrzení trestu pro Feriho
před 2 hodinami
Vzpoura zaměstnanců RTVS: Chceme svobodnou veřejnoprávní instituci
před 3 hodinami
Svrčinová na vlastní žádost končí jako hlavní hygienička
Aktualizováno před 3 hodinami
VIDEO: Londýnem se prohánělo několik splašených zakrvácených koní. Na místě jsou zranění lidé
před 3 hodinami
Valorizace důchodů v lednu 2025: První odhady už naznačují, jak penze porostou
před 4 hodinami
Putinův věrný sluha suspendoval kněze, který vedl mši za Navalného
před 4 hodinami
Rozhodnuto: Řecko předá systém Patriot Ukrajině. USA jim zaručily bezpečnost a kompenzaci
před 5 hodinami
Sestra vůdce KLDR hrozí: Vybudujeme ohromnou vojenskou sílu
před 5 hodinami
Černochová jmenuje nového šéfa vojenské rozvědky. Berouna střídá Bartovský
před 5 hodinami
Fico definitivně zatočil s RTVS. Stanice se přejmenuje a bude povinně vysílat hymnu
před 6 hodinami
Meningokok v Česku zabil malého chlapce. Experti zdůrazňují význam očkování
před 7 hodinami
Počasí: Česko čekají ještě dvě mrazivé noci, upozornili meteorologové
před 8 hodinami
Rusko řeší korupční kauzu na Šojguově ministerstvu. Putin o případu ví
Ruskem otřásá korupční aféra na nejvyšších místech. Moskevský soud ve středu poslal do vazby náměstka ministra obrany Sergeje Šojgua. Timur Ivanov byl zadržen v úterý pro podezření z braní úplatků, za což v případě odsouzení hrozí až 15 let vězení. O případu informují ruská média.
Zdroj: Lucie Podzimková