Jaké jsou výhody uprchlíků? Studie poukázala na zajímavou skutečnost

Jedním z často uváděných důvodů, proč uprchlíky vůbec nepřipustit, je jejich údajná neschopnost až lenost, která zamezuje jejich úspěšné ekonomické integraci. Podle odpůrců uprchlíků naopak jsou spíše ekonomickou zátěží. Podle studie uskutečněné neziskovými organizacemi Tent Foundation a Fiscal Policy Institute však uprchlíci v porovnání s „běžnými“ pracovníky vykazují některé vlastnosti díky kterým jsou zajímaví pro potencionální zaměstnavatele, především mnohem větší míru loajality a ochoty setrvat u dané firmy.

Přidejte svůj názor 1 komentář

zaměstnanci

Studie zkoumala trendy zaměstnanosti ve čtyřech oblastech, které jsou hlavními centry přesídlování uprchlíků. Tyto oblasti byly Atlanta, Phoenix, New York a střední Nebraska. Výzkum zjistil, že uprchlíci mají mnohem větší míru setrvání u svého zaměstnavatele než je obecný průměr. Ukázalo se v 73% z 26 oslovených firem.

Určité rozdíly panovaly v oblastech, kde uprchlíci nejčastěji pracují.  Ve výrobním sektoru je průměrná míra odchodu od zaměstnavatele okolo 11%. Naproti tomu jen 4% uprchlíků zaměstnaných v této oblasti odchází jinam. Podle odhadů pracuje ve výrobním sektoru okolo 15% uprchlíků v USA.

V hotelnictví je průměrná míra odchodu 36%, u uprchlíků je to číslo o něco menší-29%. Výraznější rozdíl panuje v oblasti masového balení. Zatímco v průměru 40% zaměstnanců nevydrží velmi těžké a hektické pracovní podmínky spojených s balením a posíláním zboží, v případě uprchlíků je spojena pouze 25% míra odchodu.

Podle studie menší ochota uprchlíků odejít od svého zaměstnavatele souvisí s ochotou úsilím zaměstnavatele integrovat uprchlíky do pracovního prostředí. Uprchlíci si cení těch zaměstnavatelů, kteří jim poskytli možnost ve vůči nim přívětivém, vítacím prostředí. Zároveň jsou loajální k zaměstnavatelům, kteří jim poskytly příležitost pracovat i přes jejich chabou znalost angličtiny a kteří jim dali možnost si jazyk postupně, během pracovní doby, osvojit.

Uprchlíci též rádi pracují s ostatními uprchlíky a jsou tedy věrnější té firmě, která zaměstnává  více jejich souputníků a krajanů. O firmě referují svým dalším známým, kteří se i díky tomu nechají zde zaměstnat. Firma tímto způsobem může si zajistit přísun poměrně loajálních pracovníků. Pro zaměstnance se nicméně vyplatí investovat spíše do jedné etnické skupiny uprchlíků než do vícero skupin, kdy je obtížnější zvládnout jazykové rozdíly (např. vytvářením instruktážních videí v jazyce uprchlíků).

Výhody uprchlíků pro zaměstnavatele

V porovnáním s ostatními žadateli o práci uprchlíci mají jednu výhodu, která může vyvážit i jejich chybějící jazykové a pracovní znalosti. Většinou nemají problém zvládnout testy na drogy. V USA, která čelí tzv. opiové krizi a kde zaměstnavatelé musí vydávat značné částky na zdravotní výdaje pro své na opiátech závislé zaměstnance, se jedná o kompetitivní výhodu pro uprchlíky, protože právě tyto testy mohou být stopkou pro více kvalifikované uchazeče.

Samotná loajalita uprchlíků směrem k zaměstnavateli je ještě větší výhodou na pracovním trhu pro uprchlíky. Zaučování nových pracovníků podle analýzy Center for American Progress z roku 2012 (citované ve studii) náhrada stojí podniky kolem jedné pětiny ročního platu pracovníka.

Zaměstnavatelům se proto vyplatí zaměstnávat uprchlíky z ekonomickým důvodů. Jedná se o levnou pracovní sílu, která je ochotná zůstat i navzdory pracovním podmínkám a malému platu, které vyhání "normální" pracovníky. Jedna nejmenovaná firma specializující se na produkci špičkových produktů si pochvala, že kromě benefitů vyplývajících z menší míry odchodu (2% proti 13% pro všechny zaměstnance) se integrace uprchlíků do pracovního procesu vyplatila z kvalitativního hlediska v podobě lepších produkčních výsledků. Jedna pětina z jejích 150 zaměstnanců jsou uprchlíci.

Někteří zaměstnavatelé kromě ekonomických ukazatelů zmiňují též morální hledisko a dokonce se odkazují na vlasteneckou povinnost a cítění. Mají za to, že umožňují uprchlíkům prožít si jejich vlastní „americký sen“ a stát se dobrými americkými občany. Jeden zaměstnavatel např. odkazoval na svého dlouhodobého zaměstnance, který získal americké občanství a na fotkách hrdě nese americkou vlajku. „ Pokud tohle vás neučiní být hrdým na to, že jste Američan…“, řekl.

Server Quarz upozorňuje, že Tent Foundation není zcela nestranná. Spolupracuje s firmami jako kavárenský gigant Starbucks na najímání a zaučování uprchlíků a jejím zakladatelem je Hamdi Ulukaya, miliardář kurdského původu, který vyrábí jogurt č. 1 na americkém trhu, Chobani. Ulukaya je z největších advokátů pomoci uprchlíkům ze strany firem.   

Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Saúdové podepsali dohody za 50 miliard dolarů. "Davos v poušti" mnoho…

23.10.2018 14:59 Aktualizováno Saúdská Arábie podepsala na investiční konferenci Future Investment Initiative (FII) v Rijádu…

Ropná blokáda? Saúdská Arábie vyhrožovala západním zemím, teď mění názor

22.10.2018 14:13 Saúdská Arábie nehodlá uvalit na západní země ropné embargo jako v roce 1973, ropu a politiku od…

Saúdskoarabské akcie padají. Investoři mají obavy z důsledků vraždy…

22.10.2018 11:49 Saúdskoarabské akcie dnes oslabují, vliv mají přetrvávající obavy investorů z negativních důsledků…

Fiat Chrysler prodá divizi Magneti Marelli, která působí i v Česku

22.10.2018 09:52 Aktualizováno Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) se dohodla, že prodá divizi pro výrobu…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama