USA vrací úder. Připravují vlastní novou Hedvábnou stezku

Washington/Peking - Ambiciózní čínský projekt Jeden pás, jedna cesta (One Belt, One Road) – přezdívaný též Nová hedvábná stezka – si klade za cíl přepsání ekonomické mapy světa. Čína by ráda jeho prostřednictvím se stala dominantním hráčem v Asii i v Evropě. To samozřejmě je v přímém rozporu s záměry USA, které připravují vlastní ekonomický plán v Indo-Pacifiku.

Americký dolar, ilustrační fotografie
doporučujeme

USA ohlásily spolu s Japonskem a Austrálií společné partnerství za účelem investic do projektů v Indo-Pacifiku (Termín USA pro Asijský Pacifik, zahrnující oblasti v Jižní a Jihovýchodní Asii a Oceánii). Americký ministr zahraničí Mike Pompeo na Indo-Pacific Business Forum ve Washingtonu sdělil, že USA věnují na vytvoření infrastruktury a budování rozvoje a ekonomického rozvoje 113 miliónů dolarů prostřednictvím zvláštní sloučené agentury US International Development Finance Corporation (USIDFC).

Tento plán je obecně vnímán jako americká odpověď na čínský projekt Jeden pás, jedna cesta, pro který je Indo-Pacifik klíčovým regionem. Pompeo se nicméně takovému dojmu snaží vyhýbat. V rozhovoru pro stanici CBNC řekl, že USA „nikdy neusilovali a nikdy nebudou usilovat o dominanci v Indo-Pacifiku, a my budeme proti jakékoliv zemi, která tak učiní.“ Takovou zemí by mohla být Čína, Pompeo však sdělil, že „ naše vize Indo-Pacifiku nevylučuje žádný národ.“

Podobnou diplomatickou notou zaujala i Čína. V komentáři na ohlášené partnerství mluvčí čínského ministerstva zahraničí Geng Shuang sdělil, že se jedná o „dobrou věc“ a že Čína vítá regionální spolupráci na základě vzájemné prospěšnosti. „Všechny země se stejnými názory jsou vítány, aby se zapojily do iniciativy Jeden pás, jedna cesta,“ řekl Shuang. Australský ministr obchodu Steve Ciobo oznámil, že společný plán USA, Austrálie a Japonsko není třeba vnímat jako opozici Číně. „Faktem je, že se můžeme účastnit a být součástí všech iniciativ v regionu," řekl.

Hongkongské noviny South China Morning Post nicméně poukazují na to, že americká iniciativa přichází v době, kdy Čína a USA vedou tvrdé obchodní války. Za Trumpova vedení se Čína stala hlavním (nejenom) obchodním protivníkem USA. Americká Národní bezpečností strategie zmiňuje Čínu jako hlavní strategickou hrozbu pro USA. Amerikou představená vize dle Pang Zhongyinga, analytika mezinárodních vztahů, zcela jasně míří na Čínu a její iniciativu a dále zkomplikuje už tak napjaté vztahy mezi Čínou a USA.  

 Jsou USA schopná konkurovat Číně?

Zpravodajský web Asia Sentinel zmiňuje odhad Asijské rozvojové banky, podle které rozvojové země v indicko-pacifickém regionu budou potřebovat 26 biliónů dolarů na infrastrukturu od tohoto roku až do roku 2030. Podle Asia Sentinel ve světle těchto údajů navrhovaný příspěvek USA vypadá „směšně“ ve srovnání s 1,3 biliónů dolarů, která hodlá rámci projektu Jeden pás, jedna cesta investovat Čína.

Čína má větší kapacity nejen ve finanční oblasti. Pět největších svatebních firem patří čínskému státu podle Engineering News Rekord. Americká největší stavební firma Bechtel je na tomto seznamu až 12, největší australská stavební firma CIMIC Group se umístila na 14. místě a největší japonská stavební firma Obayashi Corporation obsadila 16. místo.

Kvůli tomuto silnému postavení Číny v regionu bude podle Asia Sentinel pro USA, Austrálii a Japonsko i v jejich spojenectví obtížné vybudovat infrastrukturu v Asijském Pacifiku bez zapojení Číny. Americké, japonské a australské banky zřejmě nebudou příliš ochotné financovat nákladné a riskantní investice, pokud nebudou mít jistotu, že se vynaložené prostředky v dlouhodobějším horizontu vrátí. Pokud by však se projektů účastnila i Čína, jejich stanovisko by se mohlo změnit.

Podle Bonnie Lasenové, ředitelky China Power Project z Centre for Strategic and International Studies, USA skutečně nemůžou v regionu konkurovat Číně, co se týče peněz. Mohou však přijít s „jinou“ strategií zahrnující lepší dohody o půjčkách, školení pracovníků a ochranu životního prostředí. Ani v jednom není Čína hodnocená příliš dobře. Byla např. kritizována za mizivé využívání lokálních sil a materiálů.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Volkswagen investuje do elektrifikace v Číně další miliardy eur

28.09.2020 16:54 Německý automobilový koncern Volkswagen investuje do roku 2024 do elektrifikace v Číně spolu se…

Obchodní válka pokračuje. USA zavedly restrikce na dodávky pro čínskou SMIC

28.09.2020 08:00 Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa zavedla restrikce na dodávky některých zařízení…

Soud zablokoval zákaz distribuce čínské aplikace TikTok v USA

28.09.2020 07:57 Americký soud dočasně zablokoval nařízení administrativy prezidenta Donalda Trumpa, které zakazuje…

Letadla Boeing 737 MAX by mohla obnovit provoz ještě letos, avizuje…

25.09.2020 13:47 Regulátoři by v listopadu mohli povolit obnovení provozu letadel Boeing 737 MAX, která by se tak…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama