Prodej aut v USA se propadl. Na vině mohou být i hurikány

Prodej vozů ve Spojených státech se ve třetím čtvrtletí snížil o čtyři procenta, přestože je i nadále mezi spotřebiteli zájem o nová sportovně-užitková auta (SUV). Podle analytiků za pokles ve čtvrtletí mohou částečně hurikány, napsala agentura AP.

Přidejte svůj názor

Ford B-Max

V samotném září byl prodej aut nižší o sedm procent. Pokles za červenec až září přišel po růstu o 1,8 procenta v první polovině letošního roku. Od počátku letošního roku je tak prodej aut na zhruba stejné úrovni jako loni. Někteří analytici upozorňovali, že v první polovině roku prodej táhly hlavně pobídky k nákupům a prodej aut s nižší marží firmami jako půjčovnami aut.

Analytik Erich Merkle naznačil, že zářijová slabá čísla způsobil hurikán Florence, který přinesl záplavy zejména do Severní Karolíny. Letošní září tak těžko mohlo konkurovat s loňským rokem, kdy naopak prodej prudce rostl, protože spotřebitelé kupovali nová auta za ta, která jim zničil hurikán Harvey. 

Podle dalších analytiků za slabší prodej může i skutečnost, že ceny a úrokové sazby rostou a je obtížnější se dostat k výhodnému úvěru. Kvůli tomu očekávají slabší prodej až do konce letošního roku.

Hlavní ekonomka General Motors Elaine Buckbergová však odhaduje, že letošní rok bude již čtvrtým rokem za sebou, kdy se prodá více než 17 milionů vozů. Nová obchodní dohoda mezi USA, Mexikem a Kanadou také podle ní zmírní nejistotu pro automobilový průmysl a spotřebitelská důvěra zůstane díky silnému trhu práce vysoká. Vysoká důvěra je zřejmě také důvodem, proč spotřebitelé nakupují SUV a nákladní vozy, přestože musí utratit více peněz za benzin.

Zástupci odvětví sice vyjadřují optimismus ve výhledu ekonomiky, automobilky však mají jiné obavy. Nová cla na dovoz ocele a hliníku mohou zvýšit jejich náklady. Nová obchodní dohoda také zdražuje auta, protože zvyšuje podíl součástek v autech, které musí být ze Severní Ameriky, aby se auta vyhnula clům, a zvyšuje náklady na mzdy.

Z velkých automobilek se v září podařilo zvýšit prodej jen firmě Fiat Chrysler (FCA), a to o 14,7 procenta, hlavně díky značkám Jeep a Ram. FCA tak v prodeji předhonil Ford a stal se druhou největší automobilkou v USA. Prodej Fordu se naopak snížil o 11,2 procenta a General Motors o 11,1 procenta. Prodej japonské Toyoty klesl o 10,4 procenta, napsala agentura Reuters.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Japonci jsou pesimističtí a omezují výrobu. Tamní ekonomice hrozí další…

21.02.2019 17:24 Japonský zpracovatelský průmysl v únoru poprvé od roku 2016 zaznamenal pokles. Továrny omezují…

Sankce USA jsou pro Venezuelu zdrcující. Palivo vozí z Evropy a Ruska,…

21.02.2019 09:06 Venezuela, která čelí americkým sankcím, je teď nucena dovážet paliva z Ruska a z Evropy. Účet za…

Technická revoluce: Samsung představil ohebný telefon a S10, nejlepší…

20.02.2019 23:17 Aktualizováno Jihokorejský výrobce spotřební elektroniky Samsung Electronics dnes představil několik nových…

USA nás nedokážou rozdrtit, vzkázal zakladatel Huawei

19.02.2019 07:49 Zakladatel čínské telekomunikační firmy Huawei Žen Čeng-fej řekl britské televizní a rozhlasové…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama