Prodej aut v USA se propadl. Na vině mohou být i hurikány

Prodej vozů ve Spojených státech se ve třetím čtvrtletí snížil o čtyři procenta, přestože je i nadále mezi spotřebiteli zájem o nová sportovně-užitková auta (SUV). Podle analytiků za pokles ve čtvrtletí mohou částečně hurikány, napsala agentura AP.

Přidejte svůj názor

Ford B-Max
doporučujeme

V samotném září byl prodej aut nižší o sedm procent. Pokles za červenec až září přišel po růstu o 1,8 procenta v první polovině letošního roku. Od počátku letošního roku je tak prodej aut na zhruba stejné úrovni jako loni. Někteří analytici upozorňovali, že v první polovině roku prodej táhly hlavně pobídky k nákupům a prodej aut s nižší marží firmami jako půjčovnami aut.

Analytik Erich Merkle naznačil, že zářijová slabá čísla způsobil hurikán Florence, který přinesl záplavy zejména do Severní Karolíny. Letošní září tak těžko mohlo konkurovat s loňským rokem, kdy naopak prodej prudce rostl, protože spotřebitelé kupovali nová auta za ta, která jim zničil hurikán Harvey. 

Podle dalších analytiků za slabší prodej může i skutečnost, že ceny a úrokové sazby rostou a je obtížnější se dostat k výhodnému úvěru. Kvůli tomu očekávají slabší prodej až do konce letošního roku.

Hlavní ekonomka General Motors Elaine Buckbergová však odhaduje, že letošní rok bude již čtvrtým rokem za sebou, kdy se prodá více než 17 milionů vozů. Nová obchodní dohoda mezi USA, Mexikem a Kanadou také podle ní zmírní nejistotu pro automobilový průmysl a spotřebitelská důvěra zůstane díky silnému trhu práce vysoká. Vysoká důvěra je zřejmě také důvodem, proč spotřebitelé nakupují SUV a nákladní vozy, přestože musí utratit více peněz za benzin.

Zástupci odvětví sice vyjadřují optimismus ve výhledu ekonomiky, automobilky však mají jiné obavy. Nová cla na dovoz ocele a hliníku mohou zvýšit jejich náklady. Nová obchodní dohoda také zdražuje auta, protože zvyšuje podíl součástek v autech, které musí být ze Severní Ameriky, aby se auta vyhnula clům, a zvyšuje náklady na mzdy.

Z velkých automobilek se v září podařilo zvýšit prodej jen firmě Fiat Chrysler (FCA), a to o 14,7 procenta, hlavně díky značkám Jeep a Ram. FCA tak v prodeji předhonil Ford a stal se druhou největší automobilkou v USA. Prodej Fordu se naopak snížil o 11,2 procenta a General Motors o 11,1 procenta. Prodej japonské Toyoty klesl o 10,4 procenta, napsala agentura Reuters.

Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Kapitalismus je nástrojem zla? Průzkum ukázal zajímavou věc

20.01.2020 19:44 Většina lidí se domnívá, že kapitalismus ve své současné podobě přináší více škod než užitku.…

Varování z byznysu. Šéfové firem jsou nejpesimističtější od krize

20.01.2020 18:31 Snížení tempa růstu globální ekonomiky v letošním roce očekává 53 procent generálních ředitelů…

Boeing se má zbavit slova MAX. Pro název letadel je zdiskreditované

20.01.2020 16:55 Šéf společnosti Air Lease Steven Udvar-Hazy vyzval amerického výrobce letadel Boeing, aby přestal u…

MMF zhoršil výhled růstu ekonomiky, panují obavy ze sociálních nepokojů

20.01.2020 16:04 Mezinárodní měnový fond (MMF) zhoršil výhled růstu globální ekonomiky na letošní i příští rok.…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama