Černý pátek pobláznil Ameriku. Lidé stojí dlouhé fronty

Letošní takzvaný černý pátek, jímž ve Spojených státech tradičně začíná předvánoční nákupní sezona, naznačuje, že ekonomika je zdravá a rostoucí mzdy se promítají do vyšších výdajů spotřebitelů. U pokladen velkých obchodů se tvoří fronty, velký zájem je hlavně o zlevněné oděvy a elektroniku, napsala agentura Reuters.

Přidejte svůj názor 6 komentářů

Dlouhé čekací fronty může zkrátit i větší množství otevřených pokladen, ne každý obchod je ale tak benevolentní

Černý pátek patří k největším nákupním dnům v roce. Výdaje na tento den pozorně sledují analytici a ekonomové jako vodítko dalšího vývoje maloobchodních tržeb i ekonomiky obecně. Jednou z otázek, které investoři v posledních týdnech letošního roku čelí, je, zda je americká ekonomika v poslední části ekonomického cyklu. Ekonomiku stále podporuje snížení daní z loňského roku, čelí však stále větším hrozbám, mezi které patří rostoucí úrokové sazby, obchodní válka s Čínou a úvěrové problémy. Silná důvěra spotřebitelů by mohla zpozdit nebo zmírnit případné zpomalení ekonomického růstu.

Zákazníci v obchodech Target dnes mají zájem hlavně o velké položky, jako televize, iPady a hodinky od Applu. Ve Walmartu je největší poptávka po telefonech, hračkách, herních konzolích a nádobí. Fronty jsou však vidět i v obchodech se sportovním zbožím či kosmetikou a svíčkami. Nicméně v některých částech země letos není vidět bláznivé nákupní šílenství z minulých let, zvláště na Severovýchodě, kde jsou fronty malé kvůli rekordně chladnému počasí.

Analytik agentury Moody's Charlie O'Shea se domnívá, že letošní nákupní sezona bude silná a vše tomu naznačuje, včetně důvěry spotřebitelů.

Dobře vypadá také prodej po internetu. Společnost Adobe Analytics, která sleduje transakce 80 ze 100 největších internetových prodejců v USA, uvádí, že letos jsou zatím tržby vyšší o 28,6 procenta, a to hlavně díky chytrým telefonům.

Národní svaz maloobchodu (NRF) odhaduje, že letošní tržby za listopad a prosinec stoupnou o 4,3 až 4,8 procenta. Za posledních pět let rostly tržby v průměru o 3,9 procenta ročně. Zhruba 38 procent Američanů plánuje nákupy na letošní černý pátek. Šest z deseti těchto kupujících očekává, že tento den uskuteční nejméně polovinu svých vánočních nákupů, vyplývá z průzkumu Reuters/Ipsos.

Za černý pátek je označován den po Dni díkůvzdání. Tradičně býval nejrušnějším a také jedním z nejchaotičtějších nákupních dní celého roku, protože obchody se snaží tento den přilákat kupující nabídkou velkých slev. V posledních letech je však tento den klidnější, protože obchody v USA otevírají již večer o Dni díkůvzdání. Po černém pátku následuje tzv. kybernetické pondělí. V tento den nabízejí vysoké slevy internetoví prodejci.

Název černý pátek zřejmě vznikl v 60. letech a údajně vystihuje dopravní problémy, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli náporu nakupujících. Teprve později se objevilo vysvětlení, že právě po Dni díkůvzdání začínají mít obchody zisk, jsou tedy v "černých číslech".

Vstupte do diskuze (6)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Ghosn prý obdržel nepatřičné platby, miliony eur přišly z Nizozemí

18.01.2019 10:10 Bývalý předseda správních rad japonských automobilek Nissan Motor a Mitsubishi Motors Carlos Ghosn…

Huawei během pěti let zdvojnásobí tržby, avizuje zakladatel firmy

18.01.2019 09:42 Čínský výrobce telekomunikačních zařízení Huawei během příštích pěti let pravděpodobně zdvojnásobí…

Skandál s falšováním emisí: Porota v USA obvinila čtyři manažery Audi

18.01.2019 08:45 Velká porota ve Spojených státech vznesla obvinění vůči čtyřem bývalým manažerům německé…

Ekonomické fórum v Davosu bude bez USA, Trump zrušil cestu celé delegace

18.01.2019 07:23 Americký prezident Donald Trump zrušil cestu delegace USA na Světové ekonomické fórum, které se má…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama