Pozastavení Boeingu 737 MAX: Převezme konkurenční Airbus otěže na trhu s letadly?

Zákaz Boeingu 737 MAX v evropském vzdušném prostoru není pro americkou firmu Boeing nic pozitivního. Akcie začaly klesat již po pádu letadla Ethiopian Airlines. Následný zákaz Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) propad ještě prohloubil. Zásadní však může mít událost na rivalitu s největším evropským výrobcem letadel Airbusem.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Širokotrupý Boeing 787 Dreamliner
doporučujeme

Ve výrobě velkých dopravních letadel takřka neexistují žádní jiní velcí hráči než Boeing a Airbus. Rivalita obou výrobců je téma samo pro sebe, kterému se věnuje řada komentátorů a analytiků.

Obě společnosti soupeří zejména ve dvou ukazatelích, jenž se sumarizují každý rok. Jedním z nich je počet objednávek nových letadel (v něm v poslední "pětiletce" dominuje Airbus). Druhým zásadním ukazatelem jsou reálně dodaná letadla (v něm pro změnu dlouhodobě vládne Boeing).

Podíváme-li se na souhrn litého boje za rok 2018, šlo o rok do jisté míry přelomový. Od roku 2012 poprvé Boeing vyhrál v obou sledovaných kategoriích a předběhl těsně Airbus i v počtu objednaných letadel. Airbus celkového vítězství dosáhl naposledy v roce 2011.

Čísla za minulý rok jsou pozitivní pro obě společnosti. Zisky největšího amerického exportéra Boeingu činily 60 miliard dolarů (cca 1, 3 biliónů korun), ale i tržby Airbusu v hodnotě 54 miliard dolarů (1,2 bilionu korun) jsou rekordní. Americká společnost dlouhodobě dodává více širokotrupých letadel.

Do budoucna však tento trumf již nemusí platit. Trendy totiž ukazují, že čím dál více se létá v úzkotrupých letadlech, které si letecké společnosti objednávají čím dál častěji.

Právě v tomto bodě spočívá největší otazník. Problematický Boeing 737 MAX je vlajkovou lodí rostoucího trhu s úzkotrupými letouny. Jenže budou letecké společnosti stát o letoun, s kterým nemůžou létat?

Například český dopravce Smartwings pozastavil provoz svých Boeingů 737 MAX. Ve flotile jich má aktuálně 7, ovšem do roku 2023 má objednáno 39 kusů. Vyplatí se objednávat letadla, která nemůžou do vzduchu? Snad jen v případě, že společnosti budou požadovat náhradu škody. Například Norwegian Airlines se Boeingu již ozvala s požadavkem na náhradu škody.

Loading...
Vstupte do diskuze (2)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Zuckerberg uklidňoval Kongres ohledně digitální měny

23.10.2019 19:51 Šéf Facebooku Mark Zuckerberg se dnes snažil ujistit skeptické americké zákonodárce, že firmou…

Ve firmě Boeing padají hlavy. Končí manažer, který dohlížel na výrobu 737…

23.10.2019 10:46 Americká společnost Boeing vymění manažera, který dohlížel na výrobu letadel 737 MAX. Kevina…

Obchodní válka přes Atlantik zatím nebude? USA zvažují jiný postup vůči EU

23.10.2019 10:37 Spojené státy by se místo zavedení cel na dovoz aut a automobilových součástek příští měsíc mohly…

Porážka pro USA: Číňanů je mezi nejbohatšími lidmi víc než Američanů

22.10.2019 17:41 Hodnota majetku domácností v celém světě se zvýšila o 2,6 procenta na 360 bilionů dolarů (8,3…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama