Pozastavení Boeingu 737 MAX: Převezme konkurenční Airbus otěže na trhu s letadly?

Zákaz Boeingu 737 MAX v evropském vzdušném prostoru není pro americkou firmu Boeing nic pozitivního. Akcie začaly klesat již po pádu letadla Ethiopian Airlines. Následný zákaz Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) propad ještě prohloubil. Zásadní však může mít událost na rivalitu s největším evropským výrobcem letadel Airbusem.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Širokotrupý Boeing 787 Dreamliner
doporučujeme

Ve výrobě velkých dopravních letadel takřka neexistují žádní jiní velcí hráči než Boeing a Airbus. Rivalita obou výrobců je téma samo pro sebe, kterému se věnuje řada komentátorů a analytiků.

Obě společnosti soupeří zejména ve dvou ukazatelích, jenž se sumarizují každý rok. Jedním z nich je počet objednávek nových letadel (v něm v poslední "pětiletce" dominuje Airbus). Druhým zásadním ukazatelem jsou reálně dodaná letadla (v něm pro změnu dlouhodobě vládne Boeing).

Podíváme-li se na souhrn litého boje za rok 2018, šlo o rok do jisté míry přelomový. Od roku 2012 poprvé Boeing vyhrál v obou sledovaných kategoriích a předběhl těsně Airbus i v počtu objednaných letadel. Airbus celkového vítězství dosáhl naposledy v roce 2011.

Čísla za minulý rok jsou pozitivní pro obě společnosti. Zisky největšího amerického exportéra Boeingu činily 60 miliard dolarů (cca 1, 3 biliónů korun), ale i tržby Airbusu v hodnotě 54 miliard dolarů (1,2 bilionu korun) jsou rekordní. Americká společnost dlouhodobě dodává více širokotrupých letadel.

Do budoucna však tento trumf již nemusí platit. Trendy totiž ukazují, že čím dál více se létá v úzkotrupých letadlech, které si letecké společnosti objednávají čím dál častěji.

Právě v tomto bodě spočívá největší otazník. Problematický Boeing 737 MAX je vlajkovou lodí rostoucího trhu s úzkotrupými letouny. Jenže budou letecké společnosti stát o letoun, s kterým nemůžou létat?

Například český dopravce Smartwings pozastavil provoz svých Boeingů 737 MAX. Ve flotile jich má aktuálně 7, ovšem do roku 2023 má objednáno 39 kusů. Vyplatí se objednávat letadla, která nemůžou do vzduchu? Snad jen v případě, že společnosti budou požadovat náhradu škody. Například Norwegian Airlines se Boeingu již ozvala s požadavkem na náhradu škody.

Vstupte do diskuze (2)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Uber koupí konkurenta z Dubaje, zaplatí za něj přes tři miliardy dolarů

25.03.2019 10:21 Provozovatel alternativní taxislužby Uber Technologies se chystá koupit konkurenta ze Středního…

Blíží se další velká ekonomická krize? Ekonomové očekávají problémy už…

24.03.2019 23:36 Aktualizováno Na trhu se nyní hodně hovoří o možné ziskové recesi v USA. Tomu, že se opravdu blíží, podle ekonomů…

Krize přichází? Amerika se poprvé po deseti letech dostává do recese

23.03.2019 13:17 Aktualizováno Výnos desetiletých amerických státních dluhopisů dnes poprvé od krize před deseti lety klesl pod…

Obří zakázka Boeingu padla. Aerolinky nechtějí nebezpečné 737 MAX

22.03.2019 19:10 Indonéská letecká společnost Garuda zruší objednávku na letadla Boeing 737 MAX. Jako důvod uvedla…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama