Boeing něco tušil? Nový software do letadel MAX avizoval už loni, zůstalo u slibů

Zástupci společnosti Boeing se loni, několik týdnů po pádu indonéského Boeingu 737 MAX, sešli s představiteli svazu pilotů amerických aerolinek Southwest Airlines a American Airlines. Informovali je, že se chystá nová verze softwaru do letadel 737 MAX, tedy toho typu, který loni v říjnu spadl do Jávského moře se 189 lidmi na palubě. Od té doby firma piloty nekontaktovala. Minulou neděli následovalo téměř identické neštěstí téhož stroje v Etiopii. Na software se stále čeká a Boeing tvrdí, že by měl být připraven v dubnu. Zpoždění je teď předmětem vyšetřování, napsal americký list The New York Times.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Boeing 737 MAX 8 SmartWings

"Boeing měl software dodat po pěti šesti týdnech. Řekli jsme jim, že se to nesmí protahovat. A teď jsme tam, kde jsme," řekl zástupce pilotů z American Airlines Michael Michaelis, který pilotuje Boeingy 737. Ta "plánovaná změna měla problém vyřešit," sdělil předseda svazu pilotů Southwest Airlines Jon Weaks. Boeing prý společnost ujistil, že piloti kvůli ní nebudou potřebovat mimořádné školení a že budou o změně softwaru pouze informováni.

Boeingy MAX létají dva roky a Boeing nyní nejen provoz všech těchto strojů zastavil, ale přerušil také dodávky objednaných strojů, které dosud byly nejlépe prodávanými letadly Boeingu.

zdroj: YouTube

Demokratický člen Sněmovny reprezentantů Peter DeFazio, který předsedá dopravnímu výboru, chce nechat prověřit způsob komunikace firmy s regulátorem. Zajímá ho certifikát, který strojům MAX vydal americký Federální úřad pro letectví (FAA), i to, proč úřad nepožadoval od Boeingu podrobnější výcvik pro piloty.

Ti, kteří pracují pro American Airlines dostali pouze 56minutové online školení a tištěný seznam rozdílů mezi letadly MAX a předchozími Boeingy 737. Weaks řekl, že jeho kolegové se cvičili na e-modulu dodaném výrobcem, který obsahuje tříhodinovou prezentaci. Obě letecké společnosti očekávají, že simulátory pro letadla MAX obdrží do konce roku. American Airlines si je objednala po pádu letadla v Indonésii.

Při loňské diskusi s Boeingem prý zástupci pilotů dali najevo nespokojenost s tím, že nebyli upozorněni na nově instalovaný stabilizační systém MCAS, který byl zabudován před nehodou v Indonésii. Jde o automatický mechanismus, který má zabránit ztrátě rychlosti. V manuálu k letadlu je podle Michaelise jediná zmínka o tomto systému, a to v dodatku a bez vysvětlení, oč jde a jak to funguje. Firma pak sice pilotům dodala základní informaci o MCAS, avšak do manuálu ji nezařadila.

Michaelis se domnívá, že to může souviset s přerušením práce části vládních úřadů na přelomu roku, které se týkalo také FAA. Její vedení tvrdí, že pětatřicetidenní přerušení provozu zpoždění softwaru nezpůsobilo. Boeing a FAA i po nehodě v Etiopii bezpečnost letadel MAX obhajují.

Stroje Boeing MAX používají v USA kromě American a Southwest ještě aerolinky United. Dohromady jich provozovaly 72, ale po odstávce byly schopny je nahradit jinými a pasažérům nabídnout místa v méně obsazených spojích obsluhovaných jinými letadly.

Vstupte do diskuze (2)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Obří zakázka Boeingu padla. Aerolinky nechtějí nebezpečné 737 MAX

22.03.2019 19:10 Indonéská letecká společnost Garuda zruší objednávku na letadla Boeing 737 MAX. Jako důvod uvedla…

Krize přichází? Amerika se poprvé po deseti letech dostává do recese

22.03.2019 18:43 Výnos desetiletých amerických státních dluhopisů dnes poprvé od krize před deseti lety klesl pod…

Čínský prezident jedná v Itálii o Hedvábné stezce, Západ je znepokojen

22.03.2019 14:44 Itálie a Čína chtějí prohloubit vzájemné obchodní vazby a posílit investice, řekl dnes při návštěvě…

Cena ropy klesá, ale benzín je stále drahý: Trhu s ropou nikdo nerozumí

22.03.2019 09:28 Vědci zkoumali změny na trhu s ropou způsobené získáváním suroviny z břidlice. Ceny ropy se vymkly…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama