Další boeing má potíže? Piloty znepokojuje 787 Dreamliner

Piloti leteckých společností se obávají o bezpečnost Boeingu 787 Dreamliner, neboť klíčový protipožární systém je náchylný k poruchovosti. S odvoláním na nejmenované piloty to uvedl nedělník The Observer. Společnost Boeing aerolinky na záležitost upozornila a americký Federální úřad pro letectví (FAA) rozhodl, že provoz těchto letounů nezakáže, přestože připustil, že tento problém existuje, napsal list.

Boeing 787 Dreamliner
doporučujeme

Přepravcům, v jejichž flotile jsou stroje Boeing 787 Dreamliner, Boeing oznámil, že spínač hasicího systému požáru motoru v "malém počtu" případů selhal. Zařízení také přeruší přívod paliva a hydraulické kapaliny, aby se zabránilo šíření požáru. Britské aerolinky Tui, British Airways a Virgin Atlantic provozují více než 60 Dreamlinerů.

Piloti podle listu tvrdí, že je ohrožena bezpečnost cestujících a posádky. "Kdyby došlo k požáru motoru na transatlantickém letu a letadlo mělo jeden z vadných požárních spínačů, pak bychom museli letět s hořícím křídlem až tři hodiny, než bychom mohli bezpečně přistát," uvedl jeden z nich.

Boeing ve svém oznámení aerolinky upozornil na to, že dlouhodobě spuštěné topení může způsobit, že požární spínač se bude držet v uzamčené poloze, takže nebude moci být použit k uvolnění hasicích přístrojů v motorech.

FAA vydal směrnici o letové způsobilosti, v níž oznámil, že problém "pravděpodobně existuje nebo se může objevit v jiných výrobcích stejné konstrukce" a že "existuje možnost, že požár bude nekontrolovatelný". Provoz letadel nicméně nezakázal a místo toho leteckým společnostem nařídil kontrolovat spínač každých 30 dní.

Letoun Dreamliner, který byl uveden na trh v roce 2011, měl zdokonalit leteckou přepravu díky palivově úsporným technologiím a delšímu doletu. O dva roky později byl stroji, který stojí 200 milionů dolarů (přes 4,5 miliardy Kč), zakázán provoz po sérii požárů způsobených vadnými bateriemi.

Letos Boeing zvýšil výrobu těchto letadel z 12 na 14 měsíčně a oznámil, že nahradí až 900 kontrolorů kvality inteligentní technologií. Kritici tvrdí, že rychlost výroby je na úkor bezpečnosti.

"Boeing trvá na tom, že riziko požáru motoru je velmi nízké, a to je pravda. Ale to, co nás znepokojuje, je postoj firmy k riziku, zejména ve světle nedávných problémů Boeingu 737 Max. Pokud dojde k poruše požárního spínače, není možné zahájit hašení a oheň uhasit ručním zásahem," vysvětlili piloti.

Provoz letadel 737 MAX je po celém světě pozastaven kvůli dvěma tragickým nehodám tohoto stroje, při nichž zemřelo 346 lidí. Boeing pak zahájil aktualizaci příslušného softwaru.

Tui, British Airways a Virgin Atlantic listu sdělily, že dodržují bezpečnostní požadavky stanovené leteckými úřady, letadla byla zkontrolována a budou pokračovat v provozu jako obvykle.

Boeing uvedl, že vady byly zjištěny u necelého jednoho procenta spínačů. "Požáry z motorů jsou velmi nepravděpodobnou událostí a v historii flotily 787 nebyly zaznamenány žádné," uvedl. FAA odmítl obavy pilotů komentovat s tím, že je vyzval k reakcím v únoru, kdy připravil směrnici o letové způsobilosti.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

USA i přes snahu EU nechají cla na airbusy i další evropské zboží

13.08.2020 10:35 Spojené státy ponechají v platnosti 15procentní clo na dovoz evropských letadel Airbus i…

Deficit amerického rozpočtu je kvůli dopadům koronaviru rekordní

12.08.2020 21:00 Deficit rozpočtu Spojených států za prvních deset měsíců fiskálního roku do konce července…

Walt Disney končí se slavnou značkou 20th Century Fox

12.08.2020 16:57 Americká zábavní společnost Walt Disney končí se značkou 20th Century Fox, která je jedním z…

Toshiba je poprvé po čtyřech letech ve ztrátě, klesá zájem o kopírky a čipy

12.08.2020 12:24 Japonský průmyslový konglomerát Toshiba se v prvním čtvrtletí kvůli koronaviru propadl do provozní…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama