Austrálie přinutí Google a Facebook platit za mediální obsah. Jako první země na světě
Austrálie jako první země přinutí zákonem americké technologické firmy Google a Facebook, aby platily médiím za zveřejňovaný obsah. Průlomový krok má chránit nezávislou žurnalistiku, uvedla dnes s odvoláním na australského ministra financí Joshe Frydenberga agentura Reuters.
doporučujeme
Austrálie podle Frydenberga ještě letos schválí zákon, na jehož základě budou Google a Facebook nuceny platit médiím autorské poplatky za obsah, který tyto dvě společnosti zveřejňují.
"Je to o spravedlnosti pro australské mediální firmy. Je to o zajištění toho, abychom zvýšili konkurenci i ochranu spotřebitele a dosáhli udržitelné mediální krajiny," řekl podle Reuters Frydenberg v Melbourne. "V sázce není nic menšího než budoucnost australské mediální krajiny," dodal ministr.
We want to create a level playing field where Australian news media businesses get a fair go & digital platforms like Google & Facebook pay for news content.
— Josh Frydenberg (@JoshFrydenberg) July 31, 2020
The rules in the digital world should reflect the rules in the physical world.
Moreℹ️https://t.co/j0JIJ8cN4p pic.twitter.com/jr6le4nFrN
Krok přichází v době, kdy technologičtí giganti čelí v mnoha zemích světa výzvám po větší regulaci. V americké Sněmovně reprezentantů se ve čtvrtek uskutečnilo dlouho očekávané slyšení šéfů společností Amazon, Apple, Google a Facebook. Členové právního podvýboru je přirovnávali ke lhářům, tyranům nebo zrádcům ve snaze dokázat, že je nejvyšší čas zakročit proti jejich technologickým impériím. Detailní zpráva s doporučeními, která se budou týkat omezení jejich moci na trhu, by podle Reuters mohla být zveřejněna koncem léta nebo na podzim.
Po vyšetřování vlivu amerických internetových platforem na australský mediální trh vláda v Canbeře na sklonku loňského roku sdělila Googlu a Facebooku, aby se sdělovacími prostředky dobrovolně vyjednaly dohodu o zveřejňování jejich mediálního obsahu. Jednání však nikam nevedla.
Google se hájí, že zamýšlená regulace pomíjí "miliardy kliků", které každoročně přivádějí uživatele na webové stránky australských médií. "Vysílá to znepokojivou zprávu podnikům a investorům, že australská vláda chce zasahovat, místo aby nechala trh volně fungovat," uvedla v prohlášení Mel Silvaová, ředitelka australské a novozélandské součásti Googlu. "Vůbec to nepřispěje k řešení základních problémů, jak vytvořit (pro média) obchodní model vhodný pro digitální věk."
Podle studie zveřejněné v roce 2019 ztratil australský mediální sektor za posledních deset let zhruba 3000 pracovních míst. Tradiční mediální domy si stěžují, že Googlu a Facebooku plynou příjmy z reklamy za zveřejňování jejich obsahu - především v podobě náhledů článků -, za který přitom nic neplatí. Podle Frydenberga se obě americké firmy dělí zhruba o třetinu všech příjmů z on-line reklamy v Austrálii.
Jeff Bezos je opět nejbohatším člověkem na světě
17.02.2021 12:44 Šéf internetové společnosti Amazon Jeff Bezos se vrátil na pozici nejbohatšího člověka světa, ze…
Na výši státního dluhu nesejde? Analytik naznačil, co trápí světovou…
12.02.2021 00:01 NÁZOR - Hlavním faktorem, který živí bublinu na světových akciových a finančních trzích, je…
Ceny potravin stouply ve světě nejvýše od července 2014
04.02.2021 13:32 Světové ceny potravin v lednu vzrostly již osmý měsíc za sebou a ocitly se nejvýše od července 2014…
Světové ceny potravin stouply nejvýše od července 2014
04.02.2021 12:36 Světové ceny potravin v lednu vzrostly již osmý měsíc za sebou a ocitly se nejvýše od července 2014…