Google zaplatí mediálním firmám za využívání obsahu miliardu dolarů

Americká společnost Google v příštích třech letech zaplatí miliardu dolarů (22,9 miliardy Kč) mediálním firmám za to, že bude moci využívat jejich obsah. Oznámil to dnes šéf mateřské společnosti Alphabet Sundar Pichai. Je to poprvé, co firma jasně řekla, kdy a kolik hodlá v první fázi dohody s vydavateli platit. Google v červnu nastínil, že se k takovému kroku chystá.

Google
doporučujeme

Tvůrci zpravodajství, v čele s evropskými mediálními skupinami, vedou s Googlem ohledně plateb za využívaní obsahu spor už mnoho let. Google je nejpopulárnějším internetovým vyhledávačem s největším podílem na světovém trhu.

Google spustí službu Google News Showcase nejprve v Německu a v Brazílii. V Německu Alphabet uzavřel partnerství s dvěma desítkami vydavatelských firem, mimo jiné se zpravodajským serverem Der Spiegel nebo s časopisy Stern a Die Zeit. V Brazílii Google spolupracuje například s deníkem Folha de S. Paulo, s televizí Band a se zpravodajským serverem Infobae.

Později Google tento svůj produkt uvede také v Belgii, Indii, Nizozemsku a v dalších zemích, uvedl šéf Alphabetu. V Argentině, Austrálii, Británii, Brazílii, Kanadě a v Německu přistoupilo k partnerství kolem dvou stovek vydavatelských firem.

"Tento finanční závazek, dosud náš největší, zaplatí vydavatelům tvorbu a výběr vysoce kvalitního obsahu," napsal na blogu Pichai. Nový produkt se podle něj od těch předchozích liší v tom, že zprávy budou vybírat i prezentovat smluvní partneři.

Produkt vychází z licenčních smluv, které Google v červnu uzavřel s některými mediálními skupinami v Austrálii, Brazílii a v Německu a na něž zatím vlažně reagovalo evropské vydavatelské sdružení European Publishers Council (EPC).

Google dál vyjednává s francouzskými vydavateli, kteří patří mezi jeho nejhlasitější kritiky. Austrálie se pak snaží Google a Facebook přinutit k tomu, aby se podělily o tržby z reklamy.

V České republice Google podle dřívějších informací s žádným vydavatelem nejedná a zřejmě čeká na transpozici evropské směrnice. Unie vydavatelů v červnu, kdy Google své plány teprve formuloval, nechtěla informaci oficiálně komentovat. Podle tehdejšího sdělení výkonného ředitele Václava Macha jde ale o první dobrý signál, že Google pochopil, že nemůže donekonečna udržet v chodu svůj obchodní model postavený na komerčním využívání obsahu vydavatelů, za který jim neplatí, ani se přiměřenou měrou nedělí o výnosy ze své komerční činnosti.

Společnost Google se už roky snaží odrážet požadavky vydavatelů zpravodajství po celém světě, aby za použití jejich obsahu platila. Mezi její největší kritiky patří mediální společnosti z Evropy.

Mateřská společnost Alphabet v letošním prvním pololetí vykázala čistý zisk 13,8 miliardy dolarů (316 miliard Kč). Zisk tak klesl z 16,6 miliardy dolarů v první polovině loňského roku. Za celý loňský rok firma vydělala 34,3 miliardy dolarů (786 miliard Kč).

V letošním druhém čtvrtletí vykázala společnost první pokles tržeb ve své historii. Na její příjmy z reklamy totiž měla negativní dopad koronavirová krize. Tržby se ve druhém čtvrtletí meziročně snížily o dvě procenta na 38,3 miliardy dolarů.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

USA podaly žalobu na Google, internetový gigant prý zneužívá tržní sílu

20.10.2020 16:52 Americké ministerstvo spravedlnosti a s ním 11 států americké unie podaly antimonopolní žalobu na…

Nejbohatším Číňanem zůstává Jack Ma, na paty mu šlape Pony Ma

20.10.2020 11:18 Nejbohatším Číňanem zůstává zakladatel internetové společnosti Alibaba Jack Ma. Za rok zvýšil…

Nokia postaví první mobilní síť na Měsíci, získala zakázku od NASA

19.10.2020 14:00 Finský výrobce telekomunikačních zařízení Nokia získal od amerického Národního úřadu pro letectví a…

Čínská ekonomika pokračuje v oživování, statistický úřad zároveň varuje

19.10.2020 09:12 Aktualizováno Meziroční růst hrubého domácího produktu (HDP) Číny ve třetím čtvrtletí zrychlil na 4,9 procenta z…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama