Budoucnost letadel Boeing 737 MAX, která získala povolení vrátit se po určitých úpravách do provozu, je nyní v rukou zhruba 700 dělníků a techniků. Ti se s těmito stroji lopotí za šedivými vraty hangáru na letišti v poušti v americkém státě Washington. Stroj musel po dvou haváriích mimo provoz, minulý týden ale dostal zelenou od amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA).
Pracovníci za vraty pouštního hangáru od té doby bez ustání provádějí údržbu odstavených letadel, kterým zároveň aktualizují software a systémy podle pokynů FAA.
Na letištní ploše pracovníci v jasně žlutých vestách kontrolují zhruba 240 letadel zaparkovaných na mezinárodním letišti Grand County na severu města Moses Lake. Na dvou přistávacích dráhách ve tvaru písmene X je podle odhadů investiční společnosti Jefferies více než polovina ze všech letadel této řady - stroje v úhrnné ceně 16 miliard dolarů (356 miliard Kč).
Vypravit do provozu asi 450 zaparkovaných letadel MAX je podle analytiků zásadní k tomu, aby společnost Boeing mohla smysluplně obnovit výrobu tohoto tradičně výnosného zdroje. Věc komplikuje skutečnost, že řada kupců během odstávky těchto letadel od objednávky odstoupila.
Motory a kola letadel zaparkovaných na asfaltu jsou opatřeny červenými kryty, čelní sklo clonou proti slunečnímu svitu a malý generátor do systémů každého z letadel v cyklech vysílá čerstvý vzduch a elektřinu, což je v letectví obdoba toho, jak lékaři udržují při životě člověka pomocí přístrojů.
"Je to ohromný úkol," řekl agentuře Reuters ředitel letiště Rich Muller. "Krev do žil ale všem nalila zelená od FAA. Nabilo je to energií," dodal.
Práce na letišti u Moses Lake tvoří základ celosvětové logistické a finanční strategie Boeingu, který chce do provozu dostat více než 800 zakonzervovaných letadel 737 MAX. Zhruba 450 z nich stále patří Boeingu a dalších 387 strojů před březnem 2019, kdy byla na pokyn FAA tato letadla vyřazena z provozu, už létalo pro nějakou leteckou společnost.
Týmy Boeingu po celém světě dávají dohromady plány dodávek a jejich finanční podmínky s aerolinkami, které loni musely proškrtat své letové řády a nasadit stárnoucí letadla, aby vyhověly silné poptávce. Vyřazení letadel MAX z provozu se totiž protáhlo na delší dobu, než vedení Boeingu čekalo.
Letadlo se nicméně do vzduchu vrací v době, kdy poptávku po leteckém cestování a nových strojích výrazně snížila pandemie covidu-19. Boeing navíc čelí novým evropským clům a potýká se s nedůvěrou vůči značce, která v odvětví letectví patří k těm pod největším drobnohledem.
"Letecké společnosti a dodavatelské řetězce nečekají do roku 2022 větší dodávky," řekl šéf společnosti Liebherr-Aerospace Arndt Schoenemann. Jeho firma je dodavatelem pro letecký sektor. "Teď je pro toto odvětví největším problémem covid-19," dodal.
Mluvčí Boeingu odmítl věc podrobněji komentovat. Omezil se na výčet přípravných kroků, které každý stroj MAX před dodáním zákazníkovi podstoupí. Zahrnuje to rovněž aktualizaci softwaru řízení letadla, jimiž se opraví systém spojený s oběma haváriemi, oddělení svazků kabelů, které u sebe představovaly bezpečnostní riziko, a řadu testů, včetně zkušebního letu před konečnou prověrkou FAA.
Zprovoznění každého letadla, tedy jeho údržba a aktualizace softwaru, zabere podle aerolinek zhruba dva týdny. Boeing už rozmístil své týmy po celém světě, aby leteckým společnostem s přípravou pomohly.
Vizuálně propad poptávky na letišti u města Moses Lake ilustrují bílé ocasní plochy letadel 737 MAX, tedy stroje bez kupce, nebo jejichž kupec se změnil. Agentura Reuters jich tam v minulém týdnu napočítala 12, podle zdrojů agentury se však Boeing obává, že mu takových letadel zbývá 100 nebo ještě více.
Další letadla stojí na pozemku Boeingu poblíž města Seattle a v texaském městě San Antonio.
Boeing vyjednává s několika aerolinkami, včetně amerických leteckých společností Southwest, Delta a Alaska Airlines, a snaží poptávku po těchto letadlech podpořit. Očekává se, že smlouvy budou zahrnovat nezanedbatelné slevy, uvedly zdroje z leteckého odvětví. Příliš nízké ceny by ale podle analytiků mohly naštvat jiné zákazníky.
Související
Boeing přiznal chybu. Úřady po hororovém incidentu uzemnily letouny 737 MAX 9
Nový problém Boeingu. Letouny 737 MAX 9 stahují i další aerolinky
Boeing 737 MAX , boeing , letadla, letectví , USA (Spojené státy americké)
Aktuálně se děje
včera
Před budovou soudu, kde probíhá proces s Trumpem, se zapálil muž
včera
EU chystá další sankce proti Rusku. Zaměří se na osoby, které obchází ty stávající
včera
Spor o "sestřelený" bombardér: Letadlo útočilo na Dnipro a Kryvyj Rih, tvrdí Kyjev
včera
WHO objevila virus ptačí chřipky v mléce infikovaných zvířat
včera
Von der Leyenová: Rusko chce migrací destabilizovat Finsko
včera
Andrej Babiš a Monika Babišová se po 30 letech oficiálně rozcházejí
včera
Státy NATO Ukrajině dodají více prostředků protivzdušné obrany
včera
Opravdu Ukrajina sestřelila ruský bombardér? Média zpochybňují tvrzení Kyjeva
včera
USA údajně dostaly informaci o útoku na Írán na poslední chvíli
včera
Hnutí ANO zrušilo účast na jednání o reformě důchodů. Další rozhovory nemají smysl, reagoval Pavel
včera
Češi budou mít z čeho vybírat. Do eurovoleb míří 30 stran a hnutí
včera
Lavrov: Dali jsme Izraeli jasně najevo, že Írán nechce eskalaci napětí
včera
Soud s Trumpem: Tucet porotců rozhodne. Kdo jsou ti lidé?
včera
Vražda v Praze: Policie pokročila v případu napadení v autoservisu
včera
"Je pro nás důležitým symbolem." Ukrajina udělila nejvyšší státní vyznamenání Alainu Delonovi
včera
Pavla zklamalo Babišovo ANO. O změnách v důchodech už nechce jednat
včera
Počet obětí útoku ruské armády v Dněpropetrovsku roste. Zelenskyj žádá o akutní posílení protivzdušné obrany
včera
Počasí: Zima se vrátila do Česka. Meteorologové upřesnili platná varování
včera
Írán popřel zprávy o útoku Izraele. Za výbuchy stály drony z vnitrozemí
včera
CIA: Pokud Ukrajina nedostane peníze, letos válku s Ruskem prohraje
Ukrajina může do konce letošního roku přehrát válku s Ruskem, pokud jí Spojené státy neposkytnou další vojenskou pomoc, varoval ve čtvrtek šéf americké Ústřední zpravodajské služby (CIA) Bill Burns.
Zdroj: Libor Novák